Wie rijdt met een bitloos hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Wie rijdt met een bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:33

Wie heeft zelf ervaring met een bitloos hoofdstel (ook zonder hackamore, ik bedoel de hoofdstellen zoals die wordt gepromoot op www.paardenservice.nl (NoBit hoofdstel).
Waarom zijn jullie er mee gaan rijden, wat doe je er op dit moment mee, rijd je alleen met dit hoofdstel of ook nog met een 'gewone' enz. enz.
Het lijkt me prettig voor het paard en goed voor jezelf, maar ik denk nog steeds in termen van: 'kun je 'em houden' - maar dat schijnt dus mee te vallen?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:37

Ik heb er eentje, maar gebruik hem niet echt vaak.
Ik ga binnenkort weer naar een andere stal waar ik vaak ga buitenrijden en dan wil ik hem wel weer gebruiken. Voor dressuur vind ik hem niet echt handig namelijk.Ik heb hem meer gekocht als uitprobeersel en voor buitenritten is het best lekker. Ze luistert er trouwens zowat nog beter naar dan met een gewoon hoofdstel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:41

Banjer heeft er 1 omgehad om te passen, en ze vond het niet echt wat geloof ik... dit zegt niets over het hoofdstel, maar meer over Banjer die niet van druk houdt... (er wordt toch meer druk op de neus uitgeoefend)

Het hoofdstel zelf is van zeer mooie kwaliteit en voelde ook erg paardvriendelijk aan... het geheel zag er ook heel erg mooi uit... Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:52

Ze lijken mij helemaal geweldig. Maar ze zijn zo duur om alleen even uit te proberen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:32

Ikke! ook voor de kar , Het is niet zo'hackemore'of zo iets, maar ik rijd wel zonder bit.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:33

Ikke! ook voor de kar , Het is niet zo'hackemore'of zo iets, maar ik rijd wel zonder bit. en er word ook heel weinig druk op de neus uitgeoefend.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:11

sharmila hier op bokt rijdt er mee.
Een van Emiel Voest geloof ik. Ziet er wel heel vriendelijk uit.
Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:04

Ik heb er een gekocht via die Singlefooters stand in den bosch destijds. Heb er een paar x mee gereden maar ben niet tevreden. Heb meer controle in een ordinair halster. Wil hem al een tijdje te koop zetten maar komt er niet van ...
Heb ook wel eens de sidepull van Dizzy geleend, dat ging beter. Aan de andere kant, ik rij met beide paarden (terwijl die schimmel heel erg heet is, teveel energie heeft en bijna niet te houden is) met dubbelgebroken bit, dus waarom zou ik nog "softer"gaan ?

edit: heb hem dus gekocht voor de schimmel, maar zij loopt te sterrekijken met dat ding Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:23

Ik heb er zo een als jij bedoelt, en ik ben er echt tevreden mee. Ik heb hem wel pas een week, en ik ben er nog niet mee naar buiten geweest. Niet omdat ik dat niet durf, maar gewoon vanwege het weer. Ik heb totaal geen angst dat ik "hem niet hou" buiten of zo, hij reageert er prima op, had niet eens tjd nodig om eraan te wennen. Ik vind het een echte aanrader OK dan! ! Ik heb er toevallig deze week iets over geschreven:Nieuw bitloos hoofdstel uitgeprobeerd! Ging super!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:47

Klinkt wel positief dus, zijn er ook mensen die er mee dressuren?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:00

Ik ben geen topruiter, maar heb wel dressuurmatig les, en daarin doet hij het ook goed zonder bit. Hij was de eerste keer direct nageeflijk en hij loopt er na een week nog erg netjes mee. Volgens mij zouden meer gevorderde ruiters er ook goed mee uit de voeten moeten kunnen.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:01

Ik heb er geen. Mijn paard is al zo ondeugend en zonder bit schiet hij er echt vandoor.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:50

Heb alleen ervaring met het rijhalster van Emiel Voest, en ik dressuur er ook mee. Gaat met al mijn paarden wel goed, en eentje heeft er zelfs zo'n duidelijke voorkeur voor dat ze zonder bit fijner loopt dan met. Ditzelfde paard heeft trouwens ook overduidelijk voorkeur voor zadels die verder naar achteren liggen zoals western of boomloos zadel. Soms wil ik ook weleens ' gewoon' rijden en daar is zij het dan duidelijk niet mee eens!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:23

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou het wel graag willen proberen. Ik rijd mijn haflinger namelijk ook weleens gewoon met een halster en een touwtje en dan loopt hij ook lekker nageeflijk en soms zelfs ontspannender dan met een gewoon hoofdstel. Lijkt me wel handig om dan een bitloos hoofdstel te gebruiken.

Misschien een domme vraag, maar mag je met een bitloos hoofdstel ook op wedstrijd rijden?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:56

Ik rij wel bitloos, maar dan met een touwhalster. Ben ik ook erg tevreden over, een speciaal bitloos hoofdstel is wat mij betreft dan ook niet nodig. Mijn paard is zelfs beter terug te nemen met touwhalster dan met bit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:18

Ik rij ook bitloos maar dan met een touwhoofdstel, is weer eens heel iets anders en erg lekker rijden, zijn ook mooi

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:32

Afbeelding

Zo reed ik vroeger, zowel dressuur als buitenritten.

Merrit vond het heerlijk dat hij geen bit in had.

Tegenwoordig gewoon op een touwhalster.[/img]

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:09

Afbeelding

Dit is de mijne, maar goed, is heel iets anders dan waar het hier over gaat dus Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:16

Tanja,

hoe werkt deze?
Druk op de neus?

En waarom hang je de teugel niet aan de fiadorknoop als ik vragen mag? Niet als kritiek bedoeld, maar wil graag de werking van je hoofdstel begrijpen!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:26

Nou, eigenlijk weet ik dat niet helemaal zeker.
Ik heb het vermoeden dat er iemand gewoon heel handig is ingesprongen op het fenomeen touwhalster en daar een hoofdstel versie van gemaakt want over de werking kunnen ze mij dus niets vertellen (puur een commerciele zet denk ik dus)

Ik heb hem destijds gekocht omdat ik hem mooi vond en ik ze zelf dus af en toe nog wel eens verkoop en ik wilde dus wel weten hoe dit ding werkte Haha!
Wat mij opvalt is dus alleen de druk op de neus als je een beetje teugeldruk geeft. De neusriem is behoorlijk stug en hard, als ik hard zou trekken en druk op de teugels hou dan staat er ook een afdruk in mijn knollies neus Bloos!

Dat de teugels niet aan de fiadorknoop zitten heeft niet echt een reden, die dag was ik een lui stapritje aan het maken en dan gebruik ik de teugels niet eens. Ze kunnen wel aan de knoop hoor, zitten gewoon klipjes aan dus ik kan ze zo overzetten, als Kevin een dram bui heeft doe ik dat wel, dan heb ik meer te vertellen dan waneer ik ze als op de foto aan de zijkant heb zitten, ook weer door de druk op de neus.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:30

Leuk Tanja,

bedankt voor je antwoord!

Is ie van 1 stuk touw? Of het je de frontriem er zeg maar "los" aan geknoopt?

En wat ik ook nog graag wil weten, je teugels, die heb je gevlochten zie ik. Hoe dik was je touw daarvoor?
Dat wil ik ook zo graag nog eens doen. Maar het juiste touw vinden, vind ik moeilijk. Ik ga denk ik maar eens bij botenzaken koekeloeren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:43

Ik maak ze dus niet zelf hoor, ik haal ze uit Australie.
Het touw is volgens mij gewoon 6mm, ga ik vanmiddag wel even bekijken.
ehm....de frontriem moet ik ook even zien, volgens mij is hij er later aangezet hoor maar dat weet ik niet zeker, ga ik ook vanmiddag even bekijken.
Kom ik vanavond dus op terug, moet nu aan het werk Haha!

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:01

op de manege bij ons lopen er soms ook paarden zonder bit, maar dat gaat prima, meestal. ze lopen zonder bit, omdat hun mondhoeken opengescheurd zijn

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:16

Voor mijn merrie is de bosal echt een uitkomst
Mijn merrie moet voor buitenritten de pelhalm in (ze kan sterk wezen als ze schrikt, voor de rest is ze zacht maar liever heel voorzichtig met een pelhalm rijden dan dat ze eens schrikt met een trens in haar mond...in een paardenmond ben je sowieso beter voorzichtig ne Knipoog ) In de bak/wei reed ik vroeger gewoon met een bustrens, maar ze kan zich vaak erg moeilijk ontspannen als er een bit in zit (in de bak/wei dan, buiten vind ze zo leuk dat ze het niet zo erg lijkt te vinden ) dus reed ik haar een tijdje zonder wat dan ook, maar dan komt er niet veel 'dressuur-rijden' aan te pas (nu ook niet maar het gaat om de illusie he Haha! )..met een bosal kan ik haar wel corrigeren waar nodig én blijft ze lekker ontspannen lopen= perfect voor ons dus..
Ik gebruik hem ook voor te wandelen (aan de hand) met de forester