Vuurwerk, tips gezocht...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Vuurwerk, tips gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 13:13

Het vuurwerk met oud en nieuw komt er weer aan, nu weet ik uit ervaring dat Son het wel allemaal erg eng vind, maar een plak hooi doet wonderen Schijnheilig . Nu heb ik sinds anderhalve maand Kate erbij, zo brutaal als wat en nergens bang voor (net als Son) en staat Wick ook bij ons. Wick is wel erg schrikkerig. Kate komt van een eiland en kent vuurwerk waarschijnlijk alleen van wat gerommel in de verte en vrolijke lichtjes in de lucht (stond ook nooit eerder binnen).

Nu hoor ik alweer regelmatig van die illegale bommen afgaan en daar reageren ze wel op (stoppen met eten en staan hyperalert te snurken). Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze nu nog buiten staan. Ik wil ze met oud en nieuw binnen zetten, maar ik heb geen idee hoe ik de twee nieuwe dames kan voorbereiden op vuurwerk... iemand tips?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:29

Nee, das wel etg moet moeilijk. Met dat vuurwerk.

Nicolien_DF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:35

Voorbereiden lijkt me lastig(of je moet nog een voorraad vuurwek van vorig jaar hebben en daarmee oefenen Knipoog ).
Met oud en nieuw kan je Rescuedruppels (van Bach remedies) geven, maar een antwoord op je echte probleem kan ik niet geven.

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:53

probeer zo veel mogelijk uit de buurt van de stal te blijven en de deuren en ramen dicht te houden.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:24

je kan bv tranquigel proberen. bij de meeste dierenartsen verkopen ze dat. als je 2 streepjes van de spuit geeft worden ze wat rustiger. het werkt ongeveer 8 uur dus dat ik lang genoeg.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:29

Rachke schreef:
probeer zo veel mogelijk uit de buurt van de stal te blijven en de deuren en ramen dicht te houden.

Juist niet ramen en deuren dichthouden.. Als je niet het risico hebt dat ze vuurwerk in de stallen kunnen schieten lekker open houden.. hoe minder ze kunnen zien hoe gekker ze worden.
Die van mij staat elk jaar met heeeeeele grote ogen en snurkend te kijken. Hij heeft door de tralies contact met de andere paarden,en dan kruipen ze echt tegen elkaar aan.. echt schattig..
Het beste wat je kunt doen is zo min mogelijk veranderen dan normaal... als jij ineens heel anders gaat doen, gaan je paarden daar op reageren.
Ik zorg idd voor een lekkere plak hooi, en bij een die altijd hypernerveus is pak ik de benen even in met stalbandages, zodat ie minder snel wondjes oploopt..
Als je echt een hele gekke hebt idd wat sedalin (wordt geloof ik niet meer verkocht) of tranquigel ofzo kopen.. helpt altijd..
Maar meestal valt het wel mee... is gelijk een goede schrik-training hahaha.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:32

Je paard wat later voeren dan anders dus pas om 23.50 hun avondeten geven en de lichten aanlaten in de stal. Misschien idd Bachremedies erbij geven en alvast beginnen met schrik (knal)training?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:42

licht aan laten op stal met Oude&Nieuw en nu alvast beginnen met een radio op stal als je dat niet hebt, zodat ze er tegen die tijd aan gewend zijn en dan met O&N de radio wat harder aanzetten, zo deden onze buren het, die hadden varkens, maar goed.
Wij hadden koudbloeden, die gaven niets om vuurwerk, hooi was véél belangrijker!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 16:57

Je kunt je paard wel degelijk voorbereiden. Wat denk je wat ze met politiepaarden doen? Wat je kunt doen is bv een klapperpistool kopen. Iedere keer als je de paarden in de bak of paddock laat (niet in hun stal, daar moeten ze zich veilig voelen) er flink op los knallen. Eerst zullen ze misschien schrikachtig doen, maar als je het alle dagen doet, wennen ze eraan, net als voorbij razende trienen en overkomende vliegtuigen. Paarden schrikken van knallen, omdat z ehet gewoon niet vaak genoeg horen. dus, laat het vaak genoeg horen, en ze wennen eraan. Je hebt nog tijd genoeg. Maak duidelijk met je stem dat ze niet bang hoeven te zijn. "Dus braaf, hoor, oeps, komt er weer een hoor, ojee, wat een rotknal he, braaf hoor, komt er nog een hoor, rustig maar, braaf" of zoiets...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:06

Passionato schreef:
Juist niet ramen en deuren dichthouden.. Als je niet het risico hebt dat ze vuurwerk in de stallen kunnen schieten lekker open houden.. hoe minder ze kunnen zien hoe gekker ze worden.

Ik denk dat je dat risico altijd wel hebt. Ik woon in een buitegebied en alleen de buren steken wat voorwerk af, op 50 meter vanaf de stal. Maar reken er maar op dat de stal om 10 uur dicht gaat, mooi niet dat er een kans bestaat dat er 1 mislukte vuurpijl mijn pony's en stal laat verbranden

Overdag (en de weken ervoor) kunnen ze genoeg vuurwerk zien en horen. Ik heb ook liever dat ze rondje gaan draaien in hun stal, dan dat ik nieuwe paarden kan kopen en een nieuwe schuur kan laten bouwen.

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:23

Ows jah heb een een radio in de stal?? Zo ja zet die dan maar extra hard aan, dan schrikken ze niet zo heel plotseling van geuid.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:13

Rachke schreef:
Ows jah heb een een radio in de stal?? Zo ja zet die dan maar extra hard aan, dan schrikken ze niet zo heel plotseling van geuid.

Dat doen wij ook. als ze op stal staan kan er ook niet veel fout gaan. zolang er maar geen vuurwerk naar binnen kan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:44

Bij ons op de manege staan veel friezen voor de kar. Elk jaar houdt de baas vuurwerk over zet de paarden aan de stang en gaat vuurwerk gooien. Dit doet hij elk jaar... en help wel elk jaar gaan oefenen!! Haha!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:49

bachdruppels ( rescue) en radio aan, en lekker wat te eten.
verder je er niet te veel zorgen maken, het komt allemaal wel goed hoor Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:18

begin zelf met het kopen van een paar flinke stukken kauwgom!
leker zelf ermee gaan knallen ,d at bereid de paarden al voor op knalwerk.
dan overstappen op een klappertjespistool is een heel goed idee.
niet te dicht bij gaan doen, maar juist een eindje weg. zo wennen ze aan knallen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:22

Inderdaad gewoon lekker een hard muziekje opzetten Lachen Mijn paard is wel gewend aan harde muziek (heerlijk, tijdens het rijden Tong uitsteken). Op die manier vallen de knallen minder op. Goed te eten geven.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:26

mijn paard, is helemaal panisch voor knallen, ook met onweer wordt hij erg onrustig, afgelopen oud en nieuw heb ik hem sedasan gegeven, hij heeft heerlijk geslapen! Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:29

als ik gewoon een buitenritje ga maken knalt er al vanalles: kids met vuurwerk en jagers.... mijn paard geeft er helemaal niets meer om, kwestie van wennen dus, vorig jaar flipte ie nog volkomen, nu kijkt ie niet eens meer op

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:32

In ieder geval niet iets doen wat je normaal ook niet doen. Lars liep altijd op zijn uitloop en met oud&nieuw dus ook. Ik doe geen extra deuren dicht en sloot hem ook niet op in stal, daar werd hij alleen maar onrustiger van.

Dit jaar denk ik dat ik ze zelfs in de paddock laat lopen (ze staan nu 's avonds op stal), want dan kunnen ze zelf kiezen of ze binnen gaan staan of naar buiten gaan.
Een een flinke berg hooi maakt ook altijd heel veel goed. Lars staat vaak ook heel geïnteresseerd naar al het siervuurwerk te kijken... het doet hem niet zo heel veel