Hoefijzer...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Hoefijzer...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 23:11

Mijn 5 jarige kanjer Sundancer (ben werkelijk helemaal verliefd!!!) had alleen voor hoefijzers.
Nu is net de smid geweest op stal, en heeft hem achter ook op ijzers gezet... Hij was al weg, dus er was niks meer aan te doen.
Dandy heeft erg stevige hoeven, dus het is niet echt nodig. Hij loopt overdag in de bak (zand), of longebak (zand) of stapmolen (rubbermatten). En soms over de straat. Het is dus niet echt nodig denk ik.
De staleigenaresse zei dat zij het gebruiken als middel om de paarden meer er onder te laten treden (meer achterhand gebruik, meer "Zitten") Dit zou werken op basis van het toegenomen gewicht aan de hoeven.
Ik denk dat ik dit gewoon een maand ga proberen, met achterijzers (ze zitten er nu immers onder...)
Maar... Kun je zomaar de achterijzers eraf halen, er zitten immers wel gaten in de hoeven? Of wat advizeren jullie mij...?

Ik wilde nog even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik werkelijk gelukkig ben met mijn super-paard Lachen Het gaat super goed en ik ben, zeker na mijn les vandaag, helemaal blij. Het is echt een perfect paardje voor mij!!!

Ik hoop snel van jullie te horen,
Gr Suus

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:14

Nou, als ze er nu onder zitten zou ik ze ook lekker daar laten! Dan vraag je toch de volgende x aan de hoefsmid of hij alleen voor wil beslaan?
Enne nog veel plezier met je super-paard! Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:14

Als jij denkt dat het zonder kan, zou ik ze er weer onder uit halen!

Ik weet natuurlijk niet hoeveel de smid heeft bekapt. Als ze hoeven erg kort zijn bekapt, zal je paard behoorlijk gevoelig lopen.

Nogal vreemde aktie om dit niet even te overleggen!!!!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 23:39

Ja, was niet echt goed geordend nee...
Smid had staleigenaresse verkeerd begrepen...
Hij is niet kort bekapt, gewoon normaal. Hij loopt ook niet anders...
Hij loopt zelfs lekkerder, lijkt het.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 09:48

Gewoon 6 weken laten zitten en daarna alleen voor doen, mijn fjord staat vanaf mei helemaal rond om en van oktober tot november alleen nog op voorijzers en daarna tot mei op 'blote' voeten.
En dan zie je heus niks van de ijzers nog ofzo hoor, weer gewone hoeven Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 09:52

lekker smid zeg......

Je zit nu met hoeven met nagelgaten als je ze er weer onderuit laat halen, of het nu is of over 6 weken en dat gaat weer weken duren voor die zijn uitgegroeid.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 10:58

Maar... Is het schadelijk als een paard nagelgaten in zijn hoeven heeft, zodra ik het ijzer eronderuit haal?
Zolang je de hoef goed onderhoud: (afspoelen, schoonmaken, vet erop) ?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:08

Paradiso schreef:
Maar... Is het schadelijk als een paard nagelgaten in zijn hoeven heeft, zodra ik het ijzer eronderuit haal?

In mijn ervaring niet. Ik heb een paard ooit tijdelijk op ijzers gehad (heeft ze 1x eronder gehad), daarna er gewoon onderuit gehaald. Tis wel iets meer opletten dat er geen steentjes en derg in de gaten komen en of de gaten niet gaan scheuren. Maar bij een paard met gezonde hoeven zal dit scheuren niet zo snel gebeuren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:10

Afspoelen, schoonmaken, kan best. GEEN vet erop.
Vet sluit af en zo kan er geen water meer in de hoef trekken, wat juist wel van belang is anders droogt het uit en brokkelt het.

De nagelgaten zorgen er ook voor dat een hoef KAN gaan brokkelen (hoeft niet dus) goed in de gaten houden dus en in die periode weinig over het asfalt gaan.

Leuke smid zeg, maar niet heus...die van mij zou gelijk niet meer aan mijn dieren mogen komen als dat zomaar zonder overleg gedaan word...

Gelukkig heb ik een smid die van mening is dat zolang de pony's zonder ijzers kunnen, er ook geen ijzers onderkomen OK dan!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 12:09

Het was niet echt de fout van de smid.
De staleigenaresse had opgeschreven: Sundancer: voor ijzers, achter ? (met vraagteken dus)! Zij wist niet of hij wel/niet achterijzers had. Vandaar dus vraagteken (indien achterijzers: graag deze ook bekijken). Smid had over het vraagteken gelezen...
De smid is erg goed en hier heb ik echt geen problemen mee.

Ben blij dat het dus geen kwaad kan om ze er over 1 maand a 1,5 weer af te halen. Ligt eraan hoe hij blijft lopen enz.
@ Ineke2 -> geen vet, dat wist ik. Ik heb "hoeven... uhmm, hoe noem je dat, balsem"? Dus niet vet, maar iets om de hoeven te onderhouden... (verkeerd opgeschreven net)
Kan dat wel?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:06

De mijne heb ik sinds de laatste keer ook alleen voor op ijzers laten zetten, ze stond eerst vierkant op ijzers maar ik vond dat niet nodig, het liefst had ik ze er allevier onderuit gehad maar voor heeft ze ze nodig omdat ze anders op d'r straal gaat lopen.

Nu had ze in d'r achterhoeven dus nagelgaten zitten, daardoor ging de hoef snel brokkelen en krijgen e kleine scheurtjes. De smid heeft de achterhoeven toen hij toch op stal was nog even bijgevijld en sindsdien zien ze er mooi uit. Nergens erge last van gehad dus

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:08

Paradiso schreef:

Nee hoor niet schadeliijk.
Mijn paardje liep eerst ook rondom op ijzers, en ik ben in mei over gestapt op het natuurlijk bekappen, dus toen waren de ijzers er ook in 1x onderuit.
Je moet alleen opletten als de gaten dus aan de rand komen, dat het niet gaat scheuren en brokkellen, dan moet je zorgen dat de smid voor die tijd er even is om te bekappen en dan zijn de gaten ook weer weg.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:17

Citaat:
het liefst had ik ze er allevier onderuit gehad maar voor heeft ze ze nodig omdat ze anders op d'r straal gaat lopen

even ter info een stukje dat ik net ergens op een site over natuurlijk bekappen tegenkom:

Citaat:
De straal is ook een verhaal apart. De straal moet de grond raken omdat het een belangrijke rol heeft in de doorbloeding van de voet. Wanneer de straal de grond raakt drukt die de verzenen omhoog waardoor de hoef aan de bovenkant wijder wordt en zo wordt het bloed in de bloedvaten in de hoef gezogen. Er is tevens aangetoond dat achterin de straal druksensoren zitten waar het paard als het ware de grond mee voelt. Daarom is het belangrijk dat de straal niet helemaal weggesneden wordt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 17:53

@ smurf: bedankt voor de extra info Lachen

Verder, thnx voor jullie reacties.
Weet ik in ieder geval dat het niet persee kwaad kan, als je er maar voorzichtig mee om gaat als je ze eraf haalt Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:02

Paradiso schreef:
@ Ineke2 -> geen vet, dat wist ik. Ik heb "hoeven... uhmm, hoe noem je dat, balsem"? Dus niet vet, maar iets om de hoeven te onderhouden... (verkeerd opgeschreven net)
Kan dat wel?

Ik zelf heb hoefvocht van de paardendrogist (rainmaker van de paardendrogist is ook goed) dat is op waterbasis.

Als de hoeven te droog zijn spuit ik ze eerst met water af en dan hoefvocht erop. Werkt super Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:07

Met al deze bagger en regen hebben we het toch niet meer over droge voeten??

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:11

Antheman schreef:
Met al deze bagger en regen hebben we het toch niet meer over droge voeten??

Daarom zeg ik ook áls ze te droog zijn Knipoog Nu smeer ik helemaal niks, maar laat ze gewoon regelmatig in water en modder lopen Tong uitsteken