Oefeningen voor opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Oefeningen voor opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 22:36

Heeft er iemand oefeningen waarmee ik het opstijgen thuis " droog" kan oefenen? Heb een hele tijd niet meer gereden en mis kracht en lenigheid. Wie heeft er tips?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:40

Je kan ook gewoon met een krukje opstijgen.

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:33

op 1 been staan, dan door je knie zakken met je 'losse'been naar voren gestrekt, dit omwisselen na 10 x.

ehm..
2 benen gebogen naast elkaar, stap naar achter met 1 been, zak naar beneden zodat je achterste been bijna de gron raakt maar let hierbij op dat je voorste knie niet voorbij je tenen komt.
ook deze afwisselen.
voor lenigheid eerst lekker warmlopen, dan je benen 'loszwaaien' en je spagaat oefenen (erg pijnlijk in het begin maar als je dit zeer regelmatig doet zal je snel verbetering zien!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:36

Wat missSisa zegt, ben ik het helemaal mee eens. Met een opstapje opstijgen, zou iedereen moeten doen. Het is beter voor de rug van het paard en voor het zadel!!! Als je van de grond afstijgt hang je toch een moment met je volle gewicht aan een kant! Je kunt beste lenigheidsoefeningen doen, maar ik zou evengoed een opstapje gebruiken en de andere ruiters aanmoedigen het ook te doen!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:53

Lusitana schreef:
Wat missSisa zegt, ben ik het helemaal mee eens. Met een opstapje opstijgen, zou iedereen moeten doen. Het is beter voor de rug van het paard en voor het zadel!!! Als je van de grond afstijgt hang je toch een moment met je volle gewicht aan een kant! Je kunt beste lenigheidsoefeningen doen, maar ik zou evengoed een opstapje gebruiken en de andere ruiters aanmoedigen het ook te doen!!!

Oke maar ik stijg niet op met een trapje. Maar ben van mezelf wel lenig. Dus ik hang niet eerst aan mijn pony te sleuren voordat ik erop kom.
Mijn broer daaribn tegen.............Zo stijf als een plank. Hij is groter maak ik kom makkelijk op zijn E pony!!! Hij gaat welleens op de bakrand staan. En stijgt dan op.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:05

Lusitana schreef:

Ik heb geen eigen bak dus om nou elke keer een krukje mee te slepen....
Maar ik heb een 'oplossing' gevonden. Ik stijg ook wel eens aan de andere kant op. Maak je jezelf en je paard lenig mee. Maar ik ben het met jou en missSisa eens, een krukje is veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 16:56

Met een opstapje opstijgen of afwisselen aan welke kant is het beste. Is gewoon minder belastend van het paard, hoe snel je ook opstijgt, als je alleen maar links opstijgt, is dat toch belastender dan als je afwisselt.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:07

Om thuis het opstijgen te oefenen;
Je zet je ene voet op een laag krukje, dan hups je een paar keer, en ze je je andere voet erbij op het krukje.
Als dit goed gaat, probeer je het met een hoger vlak (bv een stoel).
Op een gegeven moment lukt het in een keer al, en als je veel oefent kan je ook zo op een tafel (groot paard Haha! ) stijgen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:13

Bedankt voor alle tips! Tot nu toe heb ik mezelf ook gered met een stoel of bakrand, maar ik ga direct een paar oefeningen uitproberen. Ik vind het een fijn idee dat ik tijdens buitenritten zelf op kan stijgen, mocht ik er een keer af moeten om wat voor reden dan ook. Ook ik denk dat het beter is om niet te hangen aan je paard, zeker niet telkens aan 1 kant, maar goed, zelf kunnen opstijgen is nou eenmaal veel praktischer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:34

Ik ga meestal ook via een krukje, maar ga dan helemaal niet in de beugel staan, spring dan op z'n rug net als je zonder zadel doet. Als ik zonder krukje opstijg gaat er wel altijd iemand aan de andere beugel hangen zodat je niet aan de schoft hangt. Is denk ik beter voor de rug.