voorkomen van witte haren door drukking ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

voorkomen van witte haren door drukking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 16:03

Wie heeft er een goede tip voor mij ?
Mijn paard heeft opeens op de plaats waar zijn peesbeschermers zitten een soort eelt/ korsten zitten. Waarschijnlijk hebben de peesbeschermers te strak gezeten of is het gaan schuren met al die blubber.
Hoe kan ik nu nog voorkomen dat zich witte haren gaan vormen ? Of is et nu al te laat ?

Groetjes,

Maris

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 16:05

Ik vrees dat het nu te laat is maar je zou kunnen proberen om er calendula op te smeren.
Kan in ieder geval geen kwaad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 16:10

Calendula ben ik al aan het smeren. Hopen dat het helpt.
Zijn er geen andere smeerseltjes ?

Groetjes,

Maris

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:04

Uierzalf zorgt er voor dat er weer nieuwe haren op de kale plekken komen. Probeer het maar even.

Maar goed, voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Dus voortaan goed opletten met de beschermers Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:12

Er staat een artikel over in de Bit van november. Ik weet niet precies meer wat te doen maar voorkomen is beter schijnt het. Mijn paard heeft het helaas ook van de zomer gekregen toen ze hem op het land hadden gezet met zijn peesbeschermers om (doe ik zelf nooit). Ik heb ook calendula zalf gesmeerd maar dat heeft helaas niet mogen baten.. gevolg is witte haren op zijn voorbenen precies de vorm van het klittenband van zijn peesbeschermers.

Peesbeschermers niet strak aan trekken staat er wel in het artikel, dus klittenband niet te strak doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:17

Veel kans te laat, maar hoop voor je dat het meevalt
en idd peesbeschermers niet 'aansingelen"
Als je die voorgevorme hebt, is vastmaken bijna voldoende

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:35

Ik heb weleens gezien bij een jaarling dat ze natuurlijke honing op een wond op het been smeerde, ( dus geen honing met kunstmatige zoetstoffen ) dit zou mede helpen tegen wildvlees en witte haren...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:38

maak een mengsel van jojobalolie met lavendel en geranium. Masseer dit dagelijks in op de plek. Ik heb hiermee zelfs oude "witte plekken" weggekregen. Deze olien bevorderen de doorbloeding en houden huid soepel, hierdoor herstellen ook littekens beter. De olien kun je halen bij een winkel als "de Tuinen"of de Paardendogist. Kost even wat maar e hebt er heel lang wat aan. Zijn ook lekker voor in bad of eigen massage Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:30

AnneOmie schreef:
Er staat een artikel over in de Bit van november. Ik weet niet precies meer wat te doen maar voorkomen is beter schijnt het. Mijn paard heeft het helaas ook van de zomer gekregen toen ze hem op het land hadden gezet met zijn peesbeschermers om (doe ik zelf nooit). Ik heb ook calendula zalf gesmeerd maar dat heeft helaas niet mogen baten.. gevolg is witte haren op zijn voorbenen precies de vorm van het klittenband van zijn peesbeschermers.

Peesbeschermers niet strak aan trekken staat er wel in het artikel, dus klittenband niet te strak doen.

Mmmm ik weet het. Het vervelende is dat andere mensen mijn paard die peesbeschermers aan doen als ze gaan rijden ( mijn paard blijft dan alleen achter op de wei). Waarschijnlijk hebben zij ze te strak aan getrokken ......
Ik gebruik zelf al jaren peesbeschermers zonder enige drukplek.
De drukplekken zitten er ook niet van het klitteband, maar van de rand van de peesbeschermers zelf, dus in de lengte van het been zeg maar.

Natascha, zou dan traumeelgel ook niet kunnen helpen ( heb ik nog staan ) ? Dat bevordert namelijk ook de doorbloeding ( zit o.a. arnica in ).

Anders ga ik zeker de olieen kopen ! Rosemarijn is toch ook goed voor de doorbloeding ? Hoeveel druppels op 50 ml jojoba olie ?

Groetjes,

Maris

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:03

die van mij heeft het ook.
hij heeft op beide voorbenen verticale witte strepen.
Mijn peesbeschermers met neopreen waren scherp geworden dwz de randjes. Was mij niet opgevallen, terwijl ik ze altijd met water schoonmaak.Wat wel opviel was wit/grijze randjes aan de peesbeschermers van het huidvet. Heb dus gelijk nieuwe gekocht.

Wat is de verhouding van die olie ? 50/50 ?
Iemand nog andere tips ? Staat zo knullig die witte strepen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:21

Ik vind elastiek aan wat voor beenbescherming zowieso waardeloos. Het knelt snel; doe zelf maar eens een elastiekje om je pols, ook al zit het niet strak, je krijgt wel strepen! Ik heb weer ouderwetse pijpkousen gekocht!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:26

Lanna had een hele grote wond van chirurgie en verbanden met vloeibare stikstof. zo'n 6 x 4 cm en 2 cm diep. Het grootste deel van het haar is donker terug gekomen. Ik heb gesmeerd met calendula en later met een zalf om wild vlees te voorkomen. Ik heb zelf de indruk dat het haar donker terug gekomen isdat de wond van de zijkanten af geheeld is. Gezonde huid groeide over littekenweefsel.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:10

Is het niet mogelijk om de peesbeschermers een paar weken niet om te doen, zo kan het been weer herstellen.
En eventueel altijd af laten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 16:55

wyko schreef:
Is het niet mogelijk om de peesbeschermers een paar weken niet om te doen, zo kan het been weer herstellen.
En eventueel altijd af laten.

Peesbeschermers gaan nu idd niet meer om als het andere paard gaat rijden.
En met rijden heb ik ze nu ook niet om gedaan. Alleen vind ik dat niet helemaal fijn. Ik rijd namelijk altijd buiten en de bermen zijn nu best glad door alle regen. dan vind ik het een fijn idee dat zijn pezen beschermd zijn tegen uitglijden. En hoe ik het ga doen met longeren weet ik ook nog niet. Misschien bandages, maar volgens mij helpen die niet echt tegen aantikken.
Inmiddels ben ik 2 tot 3 maal per dag de harde randen aan het insmeren met calendula zalf. Sommige korsten hebben al los gelaten, daaronder zit mooie nieuwe huid. En nu maar afwachten of er zwarte haren terug komen !!

Bedankt voor al het meedenk werk hoor OK dan!

Groetjes,

Maris

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:11

Als er witte haren zitten iedere dag goed insmeren met vaseline.

Omdat je het goed vet houd laten na ongeveer 1,5 week de witte haren weer los en komen er daarna weer de echte haarkleur op..

Bij mn oude pony hielp het als dr deken weeres een winter had gescheurd en dan bing ik zo de lente in met ff wat smeren en dan was ze ze weer kwijt..