Rare golfjes in vacht bij Fries ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Rare golfjes in vacht bij Fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:36

De Friese merrie van mijn stalgenoot heeft echt een hele rare vacht op het moment..... vooral op de hals , borst en schouders zitten er allemaal duidelijk golfjes in , net of het een zebra aan het worden is , matte en glanzende golven door elkaar heen , erg vreemd Lachen

Het doet denken aan gewoon een slag in de vacht door zweten , maar dit zit er echt heel diep en constant in de laatste 2 weken ofzo , je krijgt het ook niet glad geborsteld....

Iemand enig idee wat dit is ?

Gewoon wintervacht die raar vervormt door het zweten tijdens het werk ?
Een tekort in het voer ?
De leeftijd ? Dier is dit jaar ingereden en werkt vrij hard af en toe (lesje , lange buitenrit...) , is 5 jaar geloof ik.
Ze is wel flink aan haar mineraalblok bezig 's nachts op stal maar dat is meer de aard van het beestje denk ik Lachen

Ze staan elke dag op de wei van donker tot donker zo'n beetje.

Ik zal vanmiddag eens kijken of ik het op de foto krijg

Iemand enig idee / wel eens eerder gezien ?

Het stelt vast niks voor maar is echt raar om te zien *LOL*

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:38

Dit soort vachtjes zie je wel vaker bij paarden di erg oud zijn, maar met 5 jaar heeft 'ie nog heel wat jaartjes voor de boeg. Hoorde laatst wel een vervelend verhaal over een paard met nierproblemen... veel drinken, zout eten, maar ook zo'n rare vacht...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:39

hmm is dat niet de ziekte van cushin ofzo? staat me vaag iets van bij....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:46

Dat 'ie aan dat blok vreet is denk ik meer gewoon om wat te doen te hebben 's nachts , wellicht krijgt ze daardoor teveel zout e.d. binnen wat weer niet zo goed kan zijn , maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het al niet goed IS en ze daarom eraan likt de hele tijd....moeten we wel in gedachten houden idd Lachen

Valt me wel op dat ze best slecht eet ineens , pas wilde ze geen appeltje aanpakken en haar hooi is ze ook niet zo fel op als ze 's avonds op stal gaan. Maarja aan de andere kant hebben ze allemaal wel eens een dagje dat ze zich helemaal lens gevreten hebben in de wei en dat je ze al boerend naar stal kan rollen Tong uitsteken Ze pakken dan ook echt geen stukje appel of peen meer aan zelfs Clown

Ook krijgt ze nu andere muesli die ze niet echt geweldig vindt... daar moet hij sowieso al mee ophouden denk ik want ze geeft zelf al aan dat ze het niet lekker vindt. Liet het eerst ook staan maar nu eet ze het meestal wel op geloof ik....

Stalgenoot flipt toch al redelijk door als 1 van de Friezen maar een schaafplekje heeft dus die is niet zo gelukkig hiermee Knipoog

Ziekte van Cushing... die kreet kom je best vaak tegen de laatste tijd , maar wat het nou eigenlijk is ??

Zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden Lachen

O , dat is waar ook , dan krijgt een paard allemaal van die krulletjes...
dat is het dus niet , dit zijn echt slagen / golven , als een tijger / zebra / streepjeskat , zoiets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:55

volgens mij is dat wel normaal bij iets langer haar, dan krijg je golfjes, ik heb t al vaker gezien, bij zowel oude als jonge dieren.

ik zou wel even haar tanden laten nakijken, als ze minder eetlust heeft, misschien is ze aan het wisselen?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:08

google even op de ziekte van cushing, alleen is dit meer bij oudere paarden, maargoed, kan altijd nog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:16

Vriendin heeft een Fries die heeft golfjes op zijn ene flank. Lijkt net of je zijn ribben ziet, maar dat is echt niet het geval. 's Winters met lang haar is het duidelijker. Ik denk niet dat het Cushing is, dat is vrij zeldzaam en dan verharen ze ook niet of moeilijk, dacht ik.
Voor foto's en info:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... shing.html

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:19

cushing is niet meer zo zeldzaam, je krijgt steeds meer oudere paarden en het treedt dus steeds vaker op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:20

Het is dus niet het beeld van krulletjes zoals bij dat Cushing Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:28

Oh gelukkig maar! Dan zal het wel gewoon krul van zweet zijn...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:40

't Zal wel in de genen zitten (het "Friese krul-gen" Knipoog ). In hun staart en manen zit ook slag en ik ken Friezen met krullen, nou ja slag, in de sokken. Ik zou me er geen zorgen over maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:44

Ze heeft het nooit gehad , is er ineens de laatste 2 weken...
ik ga zo naar stal , zal wel even een foto maken. Kijken of ik het er goed opkrijg

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:36

Mijn paard heeft dat op zijn hals.. maar bij hem komt het omdat hij elke dag in de modder rolt, dat droogt dan als een plakkaat op aan zijn hals, en als ik het er dan afpoets 's avonds dan zit er ook een beetje een slag in zijn haren.. (van het zomer had hij dat niet, maar zijn haren zijn nu ook langer)

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:45

Ik ben wel benieuwd naar die foto..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:47

Je ziet dat wel meer bij paarden met langer haar die zweten.

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:52

Staat ze overdag buiten zonder dek ?
Bij ons staan nl. een tinker die als het veel regent ook een en al golf is, en als je het borsteld wordt het wel zacht maar de golfjes blijven.
Bij de tinker is het een combinatie van regen, huidvet, zand, etc.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:16

Mijn heren hebben de afgelopen week ook krulletjews gekregen, Erg veel vocht buiten! Daar komt het door, in combinatie met dikke wintervacht.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:19

Mijn fries heeft het ook in de winter dan ik denk gewoon vachtsoort en zweten ofzo in combinatie ik vind het er wel mooi uitzien dan glimt ie meer *LOL*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:19

Morrie is bijna 5 en als ie nat is is, heeft ie nu ook van die golfjes, net een watergolfje..... komt door lang haar en vocht bij hem

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:32

zoiets had het veulen van mijn hafje ook toen ze net geboren was (is half Fries, Ongelukje Bloos ) Ik wacht met smart op een foto,. even kijken of het er hetzelfde uitziet

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:51

Mijn (ex)friesche ruin heeft dat ook, vooral in de winter, omdat hij dan wat langere haren heeft. net of hij overal weerborstels heeft. En als hij zweet (deed hij nogal vaak) komen er flinke golven in zijn vacht, nek en flanken, ik zal even kijken of ik een foto kan plaatsen, maar volgens mij is dat niet levensgevaarlijk Knipoog Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 22:55

Het lijkt ook net of er een straaltje water overheen geweest is , maar het is kurkdroog die vacht en dan zie je het nog Lachen

Hier wat niet echt duidelijke foto's , ziet er wat minder duidelijk uit dan in het echt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-11-04 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:57

Ja mijn fries heeft precies hetzelfde ik vind et echt schattig staan Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:00

Morrie heeft dit ook precies zo, alleen ineen andere kleur Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 23:02

2 andere kleuren ? Knipoog