Overbezweet paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overbezweet paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:11

Ik heb een vraagje.. Ik heb een haflinger die ik lease.. en altijd bij het rijden is ze super nat..

Ik kan dan wel een uur gaan stappen.. Maar dan word ze alleen maar natter, zweet deken helpt ook niet en ze staat op weiland.
Scheren is denk ik ook geen optie omdat het niet mag denk ik.
Iemand nog ideeën? Ik heb ook al zo vaak haar droog gevreven.. Haar laten rollen (dat wil ze dus niet in een baggerbak, logisch Tong uitsteken)

Ik weet het niet meer hoor.. Ik wil best na mn werk even rijden.. Ik heb het er ook voorover om haar uit te stappen.. maar het heeft gewoon geen zin..

wildbenger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:14

MMM. zou het aan conditie kunnen liggen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:33

Citaat:
Scheren is denk ik ook geen optie omdat het niet mag denk ik.

heb je dat dan nog niet gevraagd?
je hoeft niet perse helemaal te scheren, kan ook het zgn dekenmodel. Kan ze toch dr warmte kwijt zonder het erg koud te krijgen. Als ze op de wei gaat kan ze dan een deken op of staat ze 24/7 buiten? Dan wordt scheren een beetje lastig...

en inderdaad het kan ook een conditie probleem zijn, maar dat neemt niet weg dat het paard nat is en het heel lang duurt voordat ze opdroogt. Het duurt ook lang voordat de conditie is opgebouwd dus ze zal in de tussentijd toch een oplossing moeten zoeken...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:34

tja haflingertjes hebben nueenmaal vaak een lekkere dikke vacht dus ik denk dat als scheren geen optie is ( zeker als ze nu nog buiten staat) dat het toch bij langdurig uitstappen blijft. misschien iderdaad slechte conditie?? heb je misschien een uitstap deken...die nemen lekker veel vocht op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:38

Er zijn paarden die enorm nazweten. Paard van een vriendin van mij ook, zet je droog weg en staat dan 15 minuten later gewoon helemaal bezweet. Kun je niks aan doen denk ik, je kunt alleen voorkomen dat ze ziek worden. Inderdaad scheren is een optie, omdat ze dan minder lang nat staan. En zorgen dat ze een dek op heeft die winddicht is. Dek hoeft niet warm te zijn (anders zweten ze alleen nog meer) maar is dus puur om te voorkomen dat je paard kou vat door de wind.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:41

haaa nog iemand die dit heeft met een Hafje.. dit komt echt wel meer voor.. ik had t vroeger.. ik voelde me er zelfs slecht door, ik dacht dat ik het paardje te intensief bereed, maar gelukkig was dat niet zo.. hij was al kletsnat na één klein galopje. Ik weet ook niet precies aan wat het kan liggen, niemand eigenlijk, mss een andere soort huid, .. maar je moet je vooral geen zorgen maken, het schijnt geen kwaad te kunnen..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:13

De eerste winter werd Par niet eens bereden, alleen gelongeert, en toen was het al dramatisch, natuurlijk was haar conditie toen minder dan nu, maar haar vacht was ook zo dik dat uitstappen niet werkte.

Ik ben de winter daarna meteen begonnen emt dekens, en deze winter weer, waardoor ze al een stuk minder in haar vacht zit en als ze nat is gewoon uit te stappen is zonder allemaal rare fratsen er bij te hoeven halen.

Droog wrijven met stro werkte bij mij indertijd wel redelijk, al was ik dan nog vrij lang bezig.

Ik zou toch vragen of je mag scheren, voor dekens ben je nu denk al iets te laat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:13

bij mensen heb je toch ook verschil? de een zweet heel snel en de ander bijna niet, ik heb ene pony met wintervacht maar die zweet bijna helemala niet.
misschien dat het conditie is, langzaam opbouwen dan dus.
en verder zou ik t echt niet weten hoe het kan...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:25

mijn paard zit ook echt niet dik in zijn vacht en heeft best een goede conditie, maar ze is altijd zo enorm bezweet dat ik haar niet droog gestapt krijg.
ik wrijf haar een beetje op doe haar deken om en zet haar gewoon op stal met het luik dicht tot ze opgedroogd is.
Niets aan te doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:35

Het is niet erg, kijk eens bij www.paardnatuurlijk.nl over 'heeft mijn paard het koud'. Zolang ze een wintervacht hebben komt het helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:02

Conditie is het niet Lachen.. in de zomer reed ik soms 4uurs ritten ofzo.. En ze was dan nog niet moe/warm/nat

maar bedankt.. ze staat idd 24/7 op weiland, op stal is geen optie.. eigenaar wil het niet.. en het is al vol..

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:06

hoi hoi

het kan aan de konditie liggen maar het kan ook zijn dat je paard gewoon extra zweet mijn paard is een draver en heeft een goede konditie maar zeet echt heel erg dat licht gewoon aan de zweet klieren hoeveel en hoesnel die zweet produceren.

Nicolien_DF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:55

Als ze 24/7 op het land staat moet je blij zijn met een dikke vacht.
Als je paard op adem is na het rijden kan je hem zo nat in het land zetten zonder dat hij er ziek van wordt. Ik zie het probleem dus eigenlijk niet Lachen

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:56

De pony die ik altijd rijd, van de manege, is ook vaak supernat. Heeft geen winterdeken op, dus dikke vacht. En dan werkt ze opzich ook iets harder dan ze gewend is. Die wil in de winter ook echt niet droog, hoe lang je ook stapt.. met deken of zonder zweetdeken wegzet. En als ze dan 2, 3 uur later nog een uurtje loopt met een kindje in de les, dan droogt ze vaak op Lachen

Dus ipv uitstappen nog n uurtje relaxed rijden Tong uitsteken haha neej hoor ik weet het ook niet. Ik doe dr om t half uur ofzo nog s droogwrijven met stro of een droge deken op.. weet ook niet of t daar eiegnlijk sneller van gaat, dat opdrogen. Geloof t niet maja. 's Ochtends is ze iig altijd weer droog haha

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:00

mijn paard heeft dat ook welleens. die zweet soms na. heb ik hem helemaal droog en word hij weer nat :S. k stap meestal nog een tijdje uit. een daarna gooi ik een zweetdeken met hals erop. ga ik de stal doen en meestal is hij daarna wel droog.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:05

Ik heb het nu ook met mijn IJslander, hij staat dag en nacht buiten, dus hij heeft ondertussen al een echte dikke vacht aangemaakt.
Tijdens het rijden wordt hij ook bezweet en ik krijg hem ook niet meer droog.
Maar ik stap hem uit zodat hij op adem is en dan gaat hij weer lekker het land op. Dan zoekt hij een plekje in het gras om te rollen en met een half uur is hij droog.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:26

Mijn Tinker zweet ook heel snel, maak niet uit ofdat het zomer of winter is. Na een paar rondjes draven is ze al zeiknat. In de zomer is ze ook wel weer snel droog, door haar dunne vacht. Maar nu, in de winter, moet ik echt als eerste rijden (anders is ze niet droog wanneer ik weer naar huis ga) en dan goed uitstappen zweetdeken erop. Om een uur of negen de zweetdeken vervangen voor een droog exemplaar. En dan maar hopen dat ze om tien uur droog is. Meestal is ze dan nog een klein beetje vochtig, maar dan gaat ie er toch echt af. Zo is nog nooit ziek geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:57

Oke bedankt allemaal, hier heb ik vast wel iets aan Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:00

Misschien kan je voorstellen of je een strook over de hals mag scheren? Dat heb ik bij mij shetlanders ook gedaan. Die staan dag en nacht op het land. En het scheelt zo verschrikkelijk kwa zweten. Ze zweten bij intensief werk natuurlijk nog wel, maar een stuk minder.