De zoveelste chipvraag...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

De zoveelste chipvraag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 12:44

Mijn jaarling wordt vandaag gechipt door de DA. Ik vraag me af hoe dat dan verder in zijn werk gaat. Krijg ik dan de code en moet ik zelf een paspoort aanvragen of gaat dat via de DA?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:00

Bij mij ging dat via de DA. Hij vulde alle paperassen in en stuurde het op naar de KNHS. Binnen 6 weken had ik mijn paspoort en alles erop en eraan binnen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 13:15

Maar wie zegt dat ik een paspoort van de KNHS wil? Ik ben er dus niet bij, aangezien mijn jaarling nog in de opfok staat. Ik wil natuurlijk wel dat de papieren correct worden ingevuld.

fopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:29

je kunt toch beter de da zelf even bellen en even navragen dan weet je zeker hoe alles in zijn werk gaat

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 13:37

fopke schreef:
je kunt toch beter de da zelf even bellen en even navragen dan weet je zeker hoe alles in zijn werk gaat

Ik heb zelf geen contact met de DA, dat regelt de eigenaresse van de opfok allemaal. Zij wist echter ook niet precies hoe het werkte.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:45

Ik zag in je profiel dat het gaat om een kruising Welsh x Lusitano. Neem even contact op met het WPCV http://www.wpcv.nl/tarieven.htm Bij hun is het een stuk goedkoper dan bij de KNHS Haha!

Sorry, te snel getikt, het is een New Forest. Neem dan even contact op met het New Forest Stamboek of Lusitano stamboek, zij maken ook paspoorten voor stamboekloze paarden en zijn allemaal vast goedkoper als de KNHS.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 13:47

Het is een New Forest x Lusitano, dus ik denk dat ik dat bij het NF-stamboek moet kijken.
Tegelijk. Haha!
Ik zal eens even kijken, volgens mij geeft het Lusitano stamboek in Nederland geen paspoorten uit.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 26-11-04 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:47

Ik had m'n berichtje al gewijzigd Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 13:57

Op de site van NF kan ik niks vinden op bij het Lusitano stamboek word ik ook niks wijzer. Een paspoort aanvragen bij het part bred stamboek kan pas als ze vader van Xara goedgekeurd wordt. Maar goed, mijn oorspronkelijk vraag was hoe het normaal gesproken gaat na het chippen.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:10

Je krijgt de barcodes en het ingevulde I&R-formulier van de DA. Die stuur je op naar een erkend stamboek of KNHS en die maken een paspoort voor je. Dus wel zaak om een stamboek te vinden die dat voor je kan doen. KNHS vroeg alleen voor het registreren van de chipgegevens (en dus geen paspoort) al 52 euro Boos!

In principe kan elk erkend stamboek zo'n paspoort voor je aanmaken (zeker omdat je een paard zonder papier hebt). Bel anders even met het NF of Lusitanostamboek als je op hun site niet wijzer wordt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:14

Ok, dus ik krijg het formulier eerst, voordat het naar de KNHS of wat dan ook gestuurd wordt.

Ik heb gezien dat het Lusitano stamboek in Nederland helemaal geen paspoorten afgeeft. Ik kan het nog bij NF proberen.
Bij de KNHS ben ik 28 euro voor het paspoort kwijt en dan komt er nog 19.50 (paard) of 14 (pony) euro bij voor registratiegeld. Volgens mij hoef ik geen behandelingskosten te betalen, aangezien ik contributie betaal dmv het ruiter- en koetsiersbewijs.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:29

Dat scheelt in elk geval weer Haha! Bij het WPCV is het totaal 25,- euro. Overigens maakt het niet uit wat voor I&R-formulier je krijgt, het is niet zo dat als het een formulier is van het KNHS dat je dan daar verplicht je paspoort moet halen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:41

Tessebes schreef:
Maar wie zegt dat ik een paspoort van de KNHS wil? Ik ben er dus niet bij, aangezien mijn jaarling nog in de opfok staat. Ik wil natuurlijk wel dat de papieren correct worden ingevuld.

Relax! Ik vertel alleen maar hoe het bij mij ging!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:32

Mijn paard heb ik uit duitsland gehaald en had dus wel al een paspoort, alleen geen chip.

Ik heb nadat de DA hem gechipt heeft heb ik een formulier gekregen. Dit heb ik incl. zijn paspoort naar het KNHS gezonden, omdat ik toch op concours wil.

Je moet gewoon even uitpluizen of jouw paard bij een stamboek kan.

Succes

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:59

oke dan heb ik misschien ook een domme vraag.

het trekpaard en mijn andere mix worden donderdag gechipt.
maar moet je persee de gegevens bij een stamboek doorgeven??

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:04

Bij mij stuurde de Da het meteen door naar knhs, dus dat is per Da verschillend dan..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 18:06

Nou ja, ik hoop maar dat ik zelf dat formulier krijg, want dan kan ik het allemaal nog even checken. Als er een fout in het paspoort zit, dan kost het ook weer geld om dat te laten veranderen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:08

Mijn paarden zijn bijna allen gechipt, heb nooit zelf papieren ingevuld, alleen kopieen moeten meegeven van de stamboekpapieren, en van mijn jaarling moet ik het KWPN paspoort meegeven.
Het KWPN paspoort van mijn jaarling kreeg ik terug met de chipcodes erin.
Van Nena,Nouska,Murphy en Le Cheval staan alleen er wel stamboekgegevens in, maar zijn de paspoorten geen uitgaves van de stamboeken zelf.
Lucky heeft een DNA paspoort, Lucky heeft zelf NRPS papieren, maar ook haar paspoort komt niet bij de NRPS vandaan.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:22

je krijgt een papier van de dierenarts wat hij gedeeltelijk invult, ook plakt hij de streepjes code erop. Je eigen gegevens moet je zelf nog opsturen, en het papier opsturen samen met de overige streepjescodes naar je stamboek, vervolgens krijg je een rekening van het stamboek, die betaal je, en 3 weken later krijg je je paspoort. Tenminste zo ging het bij ons, en wij kregen vandaag het paspoort binnen..

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:29

_Margarita_ schreef:
je krijgt een papier van de dierenarts wat hij gedeeltelijk invult, ook plakt hij de streepjes code erop. Je eigen gegevens moet je zelf nog opsturen, en het papier opsturen samen met de overige streepjescodes naar je stamboek, vervolgens krijg je een rekening van het stamboek, die betaal je, en 3 weken later krijg je je paspoort. Tenminste zo ging het bij ons, en wij kregen vandaag het paspoort binnen..
zo is het bij ons ook zo n beetej gebeurt moet gewoon wat invullen over de aftekeningen enzo en dan streepjescode erop. opsturen en een poosje later krijg je je paspoort ik weetniet meer hoe lang dat bij ons duurde maar niet zo lang.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 00:27

Ok, bedankt voor de reakties allemaal. Ik ga er morgen heen, dus dan zal ik het formulier wel krijgen.

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:48

Ja klopt, de da vulde het bij mij voo rmijn shet (denk 2 week gelede) gedeeltelijk in en moest de papieren naar knhs sturen + de codes. (kopieer alles goed want als knhs het kwijt is is het kwijt zei mijn veearts Knipoog) Ik heb alles al binnen. Ik heb ook een NF pony die staat ingeschreven bij NFstamboek en ik geloof dat er ook wel iets is voor niet 100% Nf pony's. Je kunt ze mailen? ze zijn heel behulpzaam.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 01:11

Ik zal er maandag eens een telefoontje aan wagen naar het NF stamboek. Mijn jaarling is echter ook niet ingeschreven bij het wedstrijdregister (voor niet 100% NF-ers) en ik weet ook nog niet of ik haar daar wel wil inschrijven.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 01:25

\ik heb mijn paard ook bij het knhs laten inschrijven en betaalde daar ook 28 en 19,50 voor. \ik kreeg alleen eerst het paspoort en een week later de rekening. \het paspoort voor de kwpn er is vandaag ook binnengekomen, maar nog geen rekening. Lachen