ieder paard een minder goede kant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

ieder paard een minder goede kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 12:19

heey!

ik vroeg me dus af, of nou echt ieder paard een minder goede kant heeft?
ik merk het namelijk wel bij mijn pony, en paard.

ze lopen allebei rechts beter dan links...

maar dit licht toch eigenlijk vrijwel altijd aan de ruiter?
ik ben rechtshandig, dus is mijn rechterbeen waarschijnlijk sterker dan mijn linker, dus kan ik met mijn rechterbeen beter inwerken dan met mijn linker!
volgens mij geld dit ook voor je armen/ handen.

hebben jullie dit nou ook? en zouden bekende sportpaarden dit nou ook hebben? (lees bijv. salinero)

groetjes

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:04

Nou, bij mijn paard merk ik dat totaal niet. Maar weet dat meer paarden het wel dan niet hebben. Kan ook zeker aan de ruiter liggen, maar ook paarden hebben zelf gewoon een mindere kant.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:06

paarden hebben idd een mindere kant maar ruiters ook. Als je geluk hebt compenseer je elkaar Haha!. Ik heb op ieder paard dat ik rijd rechtsom meer problemen, de kunst is om dat te verbeteren in de training.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:06

ik denk het wel. De meeste "gewone"paarden iig wel. Een paard heeft net als een mens een favoriet been (links of rechts) wat ze meestal eerst gebruiken met schrapen, ofzetten enzo. Veel mensen die niet zo nauwkeurig zijn met paardrijden belasten hun paard erg eenzijdig. Links opstappen, afstappen, poetsen, zadelen of hun bakrondjes alleen maar dezelfde kant opdraaien. Als je goed gebalanceerd rijdt zorg je voor een recht paard en belast je allebei de kanten evenredig.

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:10

jah de mijne hebbe dat wel. 2 zijn er links maar de andere is rechts. Let er maar eens op naar welke kant de manen staan. Als deze naar rechts liggen is je paardje dit oowk vaak.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 19:14

grappig.. die link had ik nog nooit gelegd!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:19

ja, mijn paarden heb ook een mindere en een betere kant, beide wisselen wel eens Lachen . Soms is het linkerhand, maar als ik daar dan extra op ga oefnenen, wordt dat weer rechterhand Haha!

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:20

Bij mijn paard merk ik het niet.
Zelf heb ik ook geen voorkeur voor een bepaalde kant.
Mijn paard is nu anderhalf jaar onder het zadel en het wisselt zich in bepaalde oefeningen eigenlijk af: dan weer is links even iets lastiger en dan weer rechts.
Ik ben er wel blij mee, dat niet een kant de "probleemkant" is Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:40

Dat ze links of rechts zijn, heeft te maken met hoe ze in de baarmoeder liggen , dus voordat ze geboren worden, zegt men. Op een gegeven moment worden ze te groot om nog te keren...Ze worden dus als het ware een beetje hol aan een kant en bol aan de andere kant. Dat kun je niet zien, maar daaruit ontstaat dus hun goede en minder goede kant om op te buigen. In een goed opleiding wordt die eenzijdigheid eruit gereden door genoeg de "slechte" kant ook te oefenen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:55

Oftewel, de natuurlijke scheefheid van het paard. Wat iedere ruiter er dus uit moet rijden om een correct en recht paard te krijgen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:08

Bij de renpaarden rijden merk ik dat niet Knipoog !

Bij het longeren wel!!!

Bij andere paarden ook!Mijn vorige verzorg paard was altijd op een andere hand moeilijk heel ingewikkeld Scheve mond

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:30

ja merk het wel
schouderbinnenwaarts naar links gaat soms moeilijker dan naar rechts.
vroeger voelde je dat erg dat ze problemen had met de rechterkant in galop bijvoorbeeld..ze sprontg steeds om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:33

Vandaar dus het rechtrichten

Ik ben het er overigens niet mee eens de slechte kant meer te oefenen.
Maar gewoon beide kanten evenveel.
Want de goede kant moet ook soepel blijven
En te veel met de slechte kant bezig zijn kan overbelasting geven en een paard dat er geen zin meer in heeft.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:57

runningkawa schreef:

Ik ben het er overigens niet mee eens de slechte kant meer te oefenen.
Maar gewoon beide kanten evenveel.
Want de goede kant moet ook soepel blijven
En te veel met de slechte kant bezig zijn kan overbelasting geven en een paard dat er geen zin meer in heeft.
ben ik met je eens. Mijn paard en pony lopen allebei beter op de linker kant. op de rechterhand gaan sommige dingen altijd wat slechter zo had mij pony heel veel moeite om rechts aan te springen. Maar om nu heel veel op de slechte hand te gaan oefenen dat werkt niet, gewoon even veel op beide handen rijden

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:37

een paard is 9 van de 10 kees is een paard nooit fout en ligt het dus ook 9 van de 10 keer bij de ruiten
nou zal ik niet veel zeggen want nero loopt beeter op zijn rechter hand in galop en en slecht aan de teugel en licks niet in de goede galop en goed aan de teugel :S:D
maar bijna alle paardne hebben altijd een goede en een slechten kant Lachen:Dteminsten alle paarden die ik heb gereden en ligt niet aan mij hebben een slechte en een goede kant ik weet niet anders maar je hoef het idd niet te merken maar dan kunne ze het tog wel hebben het hoef maar een klein verschil te zijn Lachen:D