trappen bij hoeven uit krabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

trappen bij hoeven uit krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 22:26

als ik de hoeven van m'n paard uit wil krabben maakt hij en beweging alsof hij wil trappen (bij de achterbenen) bij de hoefsmid doet hij dit niet, maar nu durf ik zijn hoeven niet meer uit te krabben... hij is nog hengst ik weet niet of dat er mee te maken heeft, wat moet ik hier aan doen.. ojah.. hij heeft ook een beetje last van mok.. wie o wie kan mij helpen!!
Alvast bedankt

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:35

het kan een dominatie probleem zijn...dus dat hij je niet als de baas ziet.
maar het kan ook zijn dat je paard krampen heeft in z`n beenspieren,maar je zegt dat hij het bij de hoefsmid niet doet.
verder zou ik het niet weten sorry;)

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:51

Maakt hij alleen de beweging alsof hij wil trappen, of trapt hij ook daadwerkelijk? Als hij echt trapt moet je misschien iemand vragen met wat meer moed, of hij het daar ook bij doet. Want ze voelen wanneer je zenuwachtig wordt!
Mijn verzorgpony loopt ook altijd de klooien met achterbenen.. maar ik hou gewoon vast.. Dan worden ze vanzelf rustig en dan goed belonen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:14

Als hij denkt uit te halen, hem meteen afstraffen.
En benen kruisend uitkrabben. Dus rechtsachter gaan staan, linkerachterbeen pakken en dan voor het rechterachterbeen langs. Als hij dan trapt, trapt hij zich zelf en dat doen ze maar 1 keer Knipoog

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:19

Ethelate schreef:
Als hij denkt uit te halen, hem meteen afstraffen.
En benen kruisend uitkrabben. Dus rechtsachter gaan staan, linkerachterbeen pakken en dan voor het rechterachterbeen langs. Als hij dan trapt, trapt hij zich zelf en dat doen ze maar 1 keer Knipoog

Ik probeer me dit even voor te stellen.... Verward

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 23:29

okay.. ik vraag wel even een volwassen iemand die het moed heeft zijn benen op te tillen.. daarna doe ik het wel weer bedankt voor de tips

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 01:57

ik denk dat het een dominantieprobleem is. dus heel consequent zijn. Als hij probeerd te trappen gelijk uhh (heel fel) zeggen. doet hij het toch geef je hem een tik. Kan misschien ook door de mok komen, maar dan nog mag hij het niet doen. ik zou dus zeker de mok behandelen Hengsten proberen vaak wel wat meer uit, maar ze kunnen in elk geval wel normaal hoeven geven als ruinen en merries.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:16

de mijne doet het altijd met 1 achterbeen, hij tilt op en strekt hem even snel naar achteren toe, ook bij de smid, die houdt er rekening mee.
waarom hij die beweging maakt weten we niet. maar het is niet gemeen bedoelt en we denken dat hij er toch wat moeite mee heeft..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:18

Mijn jaarling deed het vorig jaar ook. Ik vrees toch dat je op zult moeten treden. Ze je paardje strak langs een muur en zit hem kort vast van voren. Laat iemand naast het paard staan, bij de romp, zodat het paard niet opzij kan komen. Vraag de hoef zoals je het normaal gesproken doet en probeer zo lang mogelijk vast te houden. Pas wel op voor je eigen veiligheid. Beloon als het goed gaat en geef hem een dreun als hij de hoef uit je hand trekt. Bewaar iig wel de rust, zorg dat het geen vechtpartij wordt. Pas op dat je de mokplek niet aanraakt, dan doet natuurlijk pijn en dan zou het een natuurlijke reactie kunnen zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:09

nog een hele goede tip:
als je merkt dat hij wil trappen dan duw je zijn been snel naar binnen. zo trapt hij zichzelf en zal het de volgende keer wel laten.,.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 12:04

ellepel schreef:
nog een hele goede tip:
als je merkt dat hij wil trappen dan duw je zijn been snel naar binnen. zo trapt hij zichzelf en zal het de volgende keer wel laten.,.

Maar ik ben bang dat hij zichzelf dan kreupel trapt.. btw nog meer tips??

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:08

Ze trappen dan maar een keer, en zij kunnen zo'n klap beter hebben als jij. Knipoog

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:36

je kan ook een halstertouw achter de kootholte langs doen en dan met het touw zijn been optillen. zo kan je het been makkelijker vasthouden en je staat op een veiliger afstand. als dat goed gaat kan je het weer met je handen doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:44

chipie doet dat ook, vanaf dat je zijn hoeven vasthebt en ze aan het uitkrabben bent en hij wilt ze wegtrekken of trappen blijven vasthouden en eens trekken aan de hoef. En je stem eens heel zwaar en luid maken! Helpt altijd Haha! Als ie echt zich lostrekt en trapt een goede lap geven op zijn kont of buik, dan leert ie het wel af. Chip doet het ook al vele minder.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:19

mijn bijrijdpony doet het ook soms.. Zijn eigenaresse durft zelf niet de hoeven uit te krabben.
Wat ik doe is, ik doe het steeds in dezelfde volgorde (linksvoor, linksachter etc) zeg gewoon voet, en als hij em niet gelijk geeft trek ik een beetje aan z'n sokje.. ZO heb ik gelijk z'n been (aan z;n sok dus Knipoog ) vast en kan hij zijn been niet zomaar wegtrekken. Als hij aanstalte maakt om te trappen gelijk afstraffen en goed belonen als hij het niet doet. Ik druk ook vaak zijn voetje tegen mijn knie aan (aan de zijkant) zodat hij zijn voet eigenlijk niet weg kan trekken..

Als hij geprobeert heeft mij te trappen (of hij trekt zijn been weg), ik heb los gelaten, laat ik het er niet bij zitten, en probeer ik het gewoon nog een keer omdat ik hem natuurlijk niet wil laten winnen Knipoog

Hoop dat je er wat aan hebt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:31

Een handdoek een paar keer dubbel vouwen en om zijn hoef doen. Aan de uiteinden vasthouden, als paard slaat kan hij niet loskomen.
Gewoon vast blijven houden. Als je dit een paar keer gedaan hebt, zal hij het best wel opgeven.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 00:20

bedankt voor de tips.. ik probeer het morgen allemaal wel Haha! nog meer tips?? Tong uitsteken

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:23

ik ken het ook. gewoon vol blijven houden!
en het wil ook wel eens helpen als je tegen hem aan gaat staan en dan zijn hoef pakken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:26

met een touw wil ook.
een lang topuw zacht, daar ene lus in doen en die lus om de hoef van het paard schuiven.
daarmee trek je het been dan omhoog, zo kan hij je niet trappen
na een paar keer geven ze het op en kun je zelf het been pakken

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:08

ik denk dat hij je gewqoon uitprobeert
ik zou als ik jouw was wat strenger en consequinter voor m zijn. anders blijft hij het doen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:15

Mijn is paard na 2 zoolzweren ook wat lastig met zijn voeten geven. T Heeft m goed pijn gedaan toen de dierenartts zijn hoeven schoon heeft gesneden en sindsdien is het bal en probeert hij ook te trappen bij uitkrabben. Nu gaat t langzaam aan weer beter. Proberen niet bang te zijn en anders iemand anders het voorlopig te laten doen. Afstraffen als ie trapt en vooral belonen als ie braaf zijn voet geeft. Ik weet niet in hoe erge mate hij mok heeft maar het kan natuurlijk ook dat de mok hem pijn doet bij voetjes geven en dat dat zijn reactie daarop is. Succes!!