Volgens mijn stalgenote stond mijn jonge merrie Voice lucht te zuigen vandaag. Ik heb het haar echter nog nooit zien doen, of zelfs maar aanstalten maken. Maar verder heb ik geen verstand van luchtzuigen, wie kan me er meer over vertellen? Wanneer zuigen de meeste paarden lucht en wat kan ik er in een eventueel beginnend stadium aan doen? Belangrijker nog, kan het echt kwaad? Wie o wie?
Prinnie
Geplaatst: 25-11-04 22:42
Meeste paarden zuigen lucht bij het eten van krachtvoer. Dit kan veroorzaakt worden door een te hoge zuurgraad in de maag. Wat door kleine porties (ook een paar kilo is een klein portie) voer verergerd. Ik gebruik zelf maagcompositum, een poeder dat de zuurgraad in de maag verlaagd, en mijn merrie (die al jaren en jaren zuigt) zuigt nu een stuk minder. Hier : [MD] vragen over luchtzuigen kun je vinden waar je het kopen kan. Ik heb het via internet besteld.
Verder is zo veel mogelijk afleiding, (veel buiten) en veel ruwvoer de beste oplossing.
Luchtzuigen kan eigenlijk geen kwaad, uit onderzoek is gebleken dat de ingezogen lucht weer wordt uitgeademd. De enige klachten die de paarden er van krijgen zijn wat onregelmatig afgesleten tanden, voer voor de tandarts dus.
Gracia
Geplaatst: 25-11-04 23:00
ik heb wel eens gegoord dat luchtzuigen kan beginnen door een maagzweer... verder weet ik het niet precies... ik zou het iig goed in de gaten houden. luchtzuigenb is op zich niet erg.... ze kunnen er koliek van krijgen maar je kan van die banden om doen. stalgenootjes opaard doet het ook. maar uit verveing. dus lekker bezig houden die knol... enne tja..
PolitieTed
Geplaatst: 25-11-04 23:48
Nou ik heb altijd begrepen dat luchtzuigen toch echt wel slecht is voor je paard! Misschien wel handig om toch eens het advies van je veearts te vragen. Om het in het begin tegen te gaan, kun je misschien op de plaatsen waar ze haar tanden zet kribbebijts smeren. Dat vinden ze heel vies smaken en dus zullen ze daar niet zo snel meer hun tanden in zetten...
prompter
Geplaatst: 25-11-04 23:51
Lees inderdaad de sticky op medisch even Jurga, daar vind je al veel antwoorden
Jurga
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-04 00:48
Ik had wel even de zoekfunctie gebruikt, maar die sticky had ik zo gauw niet gevonden, bedankt voor de link iig!
Alikesflame
Geplaatst: 26-11-04 01:53
ik zou het paard zoveel mogelijk vrij laten rond lopen, naast zijn gewone werk. En probeer dat het paard de hele dag wat hooi te eten heeft. (zodat de zuurtegraad stabiel blijft in de maag) beter wat meer hooi en minder brok dan. (als ze gauw dik word) ook kan je haar een liksteen of een likit geven zodta ze wat mer te doen hebben. of een ander speeltje.
Katja
Geplaatst: 26-11-04 10:16
Ik dnek dat je het beste op MD je vraag kunt stellen als je het goede antwoord nog niet in het sticky gevond hebt. Zet ik hier een slotje.