Ongeluk(jes) en aansprakelijkheid bijrijder/-paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Ongeluk(jes) en aansprakelijkheid bijrijder/-paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 20:44

Hier op Bokt wordt veel over aansprakelijkheid geschreven, maar nu wil ik wel eens weten wie er wel eens een ongeluk(je) heeft meegemaakt met zijn bijrijder of bijrijdpaard.

Ik heb in totaal een paar jaar verzorgsters voor mijn pony gehad en ben jarenlang verzorster geweest maar ik heb zelf nooit echt heel ernstige dingen meegemaakt, gelukkig. Op mijn veertiende mende ik, samen met een vriendin, mijn verzorgponyhengst door Nieuwegein. We reden buiten (zonder cap natuurlijk Lips are sealed ) en zijn er heus wel eens afgevallen.

Een keer heeft een meisje op mijn pony gereden (mocht van mij) en was er mee gaan springen (had ik niet verboden). Mijn pony liep een paar dagen kreupel en had later ook nog wel eens last van dat been. Dat was wel vervelend. Ik was er niet bij maar ik heb er van geleerd (niet zonder toezicht laten springen).

Hebben jullie wel eens ongelukjes gemaakt? Wat ging er stuk en hoe hebben jullie dat opgelost?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:54

Ik heb een keer een klap gehad van een bijrijdpaard, vrij ernstig. Op verzoek van de eigenaar heb ik hem aansprakelijk gesteld (had daar moeite mee maar heb het toch gedaan), achteraf maar goed want het heeft een heleboel kosten met zich meegebracht.
De eigenaar heeft zijn WA verzekering ingeschakeld, het heeft wel lang geduurd voor alles afgewikkeld was (dik 3 jaar) maar dat is gebruikelijk bij letselschade.

Voor het overige is bij ons de afspraak dat kosten van b.v. de veearts voor rekening van de eigenaar zijn, ook al mankeert het paard iets door mijn schuld (een keer niet goed opletten met losgooien, paard gevallen resultaat grote wond, dik been en hele dikke bil). Immers ik doe dit niet expres en fouten maken is menselijk. Voor de rest heb ik een goede band met de eigenaar (ik rij als zo'n 15 jaar voor hem) en gaat vrijwel alles in overleg. Zijn mening de papieren staan op mijn naam maar daar is dan ook alles me gezegd *LOL* Bloos .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 23:01

Je ziektenkosten zijn wel eerst door je eigen verzekering vergoed hoop ik?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:23

pfff.... My Way is helaas 1 wandelend ongelukje.... Rolleyes

hij heeft wel eens wondjes enzo, door zijn zenuwachtige aard moet ik sowiezo veel meer opletten met hem...
deze zomer wel wat ergs gehad, beugel/beugelriem (ben er nog steeds niet achter ) bleef achter deurkruk hangen (had hem wel opgestoken, maar kan afgegleden zijn) van de deur naar de stalgang...
en ja, er ging wat stuk. Bloos de hele deur trok hij eruit, die was stuk, ik ben eronder terecht gekomen, mijn been was 'stuk' en werd door de ambulance opgehaald...

mijn ouders hebben alles geregeld, maar volgens mij is alles gewoon via onze verzekering gegaan... voor het hele verhaal (dit is nogal een kort-door-de-bocht versie Clown ) weet je de PB knop te vinden!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:51

Ja eerst mijn eigen verzekering, maar dan kom je er als snel achter dat niet alles zo makkelijk vergoed wordt. De ziekenhuisopname wel gelukkig maar dan de rest. Gelukkig werd alles verder vergoed door de "tegenpartij". Blijkt maar weer eens hoe goed het is om verzekerd te zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 09:33

Al lezende herinner ik me telkens aan kleine schade-dingetjes Bloos

Een keer stond ik met mijn pony op iemand zijn oprit. De kleine garagedeur (gewone deur in de grote deur) stond open en ik liet mijn pony naar binnen kijken. Hij had jeuk en ging schuren, bleef met zijn halster aan de 'haak' hangen om de deur in zijn geheel open te doen. Pony beetje in paniek, trok terug, hele haak en ijzeren stang eraan die van vloer tot plafond loopt krom. Oeps, dat doet hij anders noooooit. Haha! Gevolg grote deur kon niet meer open. Lachen Ik heb aangeboden alles te vergoeden, maar ik geloof dat de deur nog steeds niet gerepareerd is, na vier jaar. Maar met handige doe-het-zelvers in de buurt zal het niet al te duur zijn.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:51

Ik had Lady een keer gelongeerd en toen viel ze door d'r voorbenen omdat ze plat door de bocht ging in de galop.
Ik heb er toen 10 minuten gestapt en nog even laten draven om te kijken of er niks aan de hand was. Er was niks te zien.
Benen afgespoten en op stal gezet.

De volgende dag kwam ze slepend d'r stal uit met d'r achterbeen.
Ik schrok me rot (had het nog niet verteld omdat ik dacht dat er niks aan de hand was Huilen ). Dus ik vertelde dat ze door d'r voorbenen gevallen was, maar dat ze niks had. IK vertelde ook dat ik 10 minuten gestapt had en nog even laten draven ter controle en afgespoten.
Ze heeft ongeveer 4 dagen met een slepend been gestaan op het land dag en nacht om het los te lopen met een koelelement. Ik ben me rot geschrokken en vertel nu altijd alles (er is eigelijk niet veel meer gebeurt). Ik ben zelf elke dag gekomen om te stappen en de koelen.
Ik voelde me echt schuldig en dat was voor de eigenaresse voldoende.
Dat kon haar overkomen en Lady deed het ook niet express.