orenspel en hoeven uitkkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

orenspel en hoeven uitkkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 20:40

Vandaag heb ik mijn jonge merrie zoals gewoonlijk gelongeerd. Normaal komt ze met gespitste oren op me af, nu met de oren in de nek. Ook wilde zi niet haar stal uit, pas na veel aandringen. Dat is ook vaker zo met meelopen, tips graag! Nu wilde ze haar linker achterhoef niet geven, ze draaide zich om en wilde me trappen, dit bestraft met stem. Haar overal geaaid en langzaam naar achteren naar de hoef. Maar dit lukte niet. Toen heb ik haar eerst gezadeld en toen nogmaals om die bewuste hoef gevraagd, dat ging prima. Heel vreemd....
Het longeren ging prima, soms wilde ze niet verder maar met de freestyle ondersteunde gebaren erbij doet ze het toch. Het lijkt erop alsof ze me niet meer zo vertrouwt als een paar dagen terug, ze likt normaal altijd mijn hand, dit deed ze nu heel kort. Ook deed ze de oren in de nek als ik langsliep. Haar moeder is dreikwart arabiertje, heel nerveus. Zij legt altijd de oren in de nek als iemand langsloopt. Ik hoop dat Soraya haar gedrag niet overneemt. Wat adviseren jullie? Verward

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:13

Hoe jong is je merrie? Dit lijkt mij een geval van staken.
Stel dat ze nog maar 2 a 3 is, dan is ze het misschien zat en kun je haar een weekje rust geven, gewoon lekker niks doen. Buiten zetten en gewoon poetsen, verder niks.

Als je dan weer aan de slag gaat moet je proberen zo veel mogelijk afwisseling te houden.
Stel:
zondag: rust
maandag: wandelen
dinsdag: longeren
woensdag: rust (gewoon buiten zetten met andere paarden en lekker niks doen)
donderdag: losgooien en een beetje opjagen.
vrijdag: wandelen
zaterdag: longeren.

Dan blijft het voor het beestje ook leuk en zal ze minder snel in protest gaan. Merk je dat dit nog te veel voor d'r is of ze gaat nog steeds in protest...zet er dan gewoon nog een dagje buiten en gun haar het opgroeien. Veel succes

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:30

Verplaatst naar VMR

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 23:33

Ze is drie jaar en ik longeer of wandel met haar om de dag, nu ongeveer vier weken lang, tot nu toe had ze altijd zin. Maar bedankt, ik zal het wat rustiger aan proberen te doen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:59

alsjeblieft.
Probeer d'r gewoon wat rust te gunnen. Ze moet haar hele leven nog hard werken...dus bouw het gewoon rustig op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:12

als ze haar linker achterhoef niet wil geven kan er een probleem zitten bij het rechtervoorbeen/schouder.
immers als ze die achterhoef optilt belast ze dat rechtervoorbeen meer..
ze kan dus spierpijn hebben ergens....
dus in de gaten houden en idd de training rustig opbouwen.
arabieren zijn toch over het algemeen wat later volwassen?