"pis"merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hubble

"pis"merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 20:32

Sinds een maand of 3 ben ik in het bezit van Lora. Ze was heel erg mager en in slechte conditie toen ze kwam. Nu trekt ze aardig bij qua uiterlijk. Lora is een Noriker merrie van 8 jaar oud. Ze is eigenlijk alleen zadelmak en kan niets. Dat geeft niet, dat wisten we maar ze zou erg braaf zijn buiten. Buiten schrikt ze van vanalles. Verward

Wat betreft gedrag is ze vooral BOOS. Boos! Boos onder het zadel, ze loopt gewoon te grommen en gooit haar schouder eruit als ze de bocht door moet, gaat rennen, drukt haar rug weg enz. Ze is in die 3 maanden al 3 maal hengstig geweest. Ze gilt als ze iets niet leuk vind of iets niet kent. Boos!

ze zoekt aandoenlijk veel contact met onze ander merrie die er 2 maanden eerder gekomen is en die vaak Lora weg stuurt op haar eigen (onvriendelijke) manier.

We geven Lora veel tijd om te wennen, overvragen haar niet, ze staat veel buiten.

Maar wat te doen met zo'n merrie. Wie heeft er ervaring mee? (wij hadden hiervoor een ruintje en dat is heel anders) Gaat dit gedrag na veel geduld en vertrouwen over of blijft dit zo? Hoe aan te pakken? Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:40

een merrie is elke 28 dagen hengstig, dus 3 keer in 3 maanden is normaal. Ik zou iemand zoeken die aan NH doet en met je paard leren werken op een manier dat je een band kunt scheppen, voordat je er weer op gaat. ik heb een merrie gehad die twee maanden nukkig was, maar daarna harstikke lief. Nogmaals, ik hoop dat je goeie tips krijgt van NH mensen. want je moet wat opbouwen met dat paard, waardoor ze je vertrouwd.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:50

Idd je moet haar vertrouwen zien te winnen door het voor haar zo prettig mogelijk te maken.... veel longeren en wandelen aan de hand met haar in het bos zodat zij went aan het bos en aan JOU en zodat ze weet dat jij de baas ben en geen slegte dinegn met haar wil doen!succes ermeej!X

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:09

vertrouwen is inderdaad het belangrijkste. je hebt ook echte pismerrie's die bijna altijd hengstig zijn en hierdoor niet echt handebaar. je kunt even met je dierenarts overleggen maar die kan er wat voor geven

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 10:31

NH is inderdaad wel een goed idee. Had ik even niet aan gedacht terwijl ik zelf wel met haar bezig ben met grondwerk maar dat vind ze nog erg gek. Ik zal eens een instructrice opzoeken.

De dierenarts voor iets vragen wil ik nog niet maar is wel iets om te onthouden voor het geval dat het erger wordt. Krijgen ze dan net zo iets als bij vrouwen de pil is? Maar liever probeer ik het met NH en vertrouwen op te lossen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:43

sandr0 schreef:
vertrouwen is inderdaad het belangrijkste. je hebt ook echte pismerrie's die bijna altijd hengstig zijn en hierdoor niet echt handebaar. je kunt even met je dierenarts overleggen maar die kan er wat voor geven

Een pismerrie pist niet omdat ze hengstig is maar uit nijd.

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:45

Heeft het dier geen pijn?
Een pismerrie heeft lichamelijke of geestelijke klachten en dat uit zich dus in pismerrie gedrag.
Ik heb zelf ook een merrie die zo was en zij was 3 weken in de maand hengstig.
Door onbegrip is ze een steegse merrie geworden(absoluut niet meer mee willen werken,welk vlak dan ook)
Toen ik haar kocht zat ze dus lichamelijk in de prak en geestelijk er doorheen.
Ze heeft op Utrecht gestaan om onderzocht te worden waar de problemen zaten.
Ik heb haar laten reinigen door een homeopaat en een kuur gegeven van de dierenarts(homeopatisch).
Heb met een fisio wat rijtechnieken ondernomen en haar laten behandelen.
Ik ben vanaf het begin bezig gegaan met NH.
Ik ben van stal veranderd voor haar geestelijke welzijn.
Ik heb haar massages gegeven via het TTeam gebeuren.
Nu kan ik zeggen dat het een vrij normaal paardje is die gebreken heeft en blijft houden maar ze is te rijden en is absoluut geen pismerrie meer!
Ook is ze nu gelukkig en ondanks haar gebreken die ik vooral swinters ondersteund met suplementen is het voor haar dus een leuk leven geworden.
Vertrouwen winnen is zeer belangrijk maar sluit dan ten alle tijden uit dat er iets aan de hand kan zijn met je paardje(in of uitwendig) en dat zal toch eerst behandeld moeten worden omdat je een dier wat pijn of ongemak ondervind nooit volledig het vertrouwen zal geven!
Misschien mankeerd er wat aan haar eierstokken?(dierenartsonderzoek)
Ga op onderzoek uit met je wat je zelf kan ontdekken zoals,de sfeer op stal,de manier van rijden en beweging geven(afwisseling),tuig,vermaak buiten de stal en rijden, Pijn op bepaalde plaatsen,stijfheid,boos bij bepaalde handelingen enz.

Het paard vertoond dit gedrag niet voor niets,ze maak je wat duidelijk!

Succes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:24

NH met een Noriker...... dan moet je iemand zoeken die van goede huize komt.... ik heb er al diverse bij gehad die zeiden erg goed te zijn, zonder succes. Uiteindelijk heb ik zonder NH een prima band met mijn Noriker gekregen.

Lora heeft toch vorig kjaar nog een veulen gehad (Lorianne), ik kan het wel nazoeken eventueel.

Misschien is je zadel te krap op de schouder, dat komt wel vaker voor bij Norikers, ik heb erbij gezien die enorm gingen bokken en verzetten en als je er zonder zadel op ging zitten, was er niets aan de hand.

Het is een kwestie van uitproberen en goed observeren.

Vraag anders iemand die telepatie met dieren doet of lora er zelf iets over wil zeggen

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:55

Annebel was toen ze kwam ook zo vervelend met hengstigheid, en ook met rijden. Dat wat jij hebt geschreven zou echt zo bij annebel passen.
Annebel heefthet 2 jaar gehad dat ze zo vreselijk was als ze hnegstig was. Maar dat is nu gelukkig helemaal over. En met rijden gaat het ook steeds beter, zij was waarschijnlijk ook nooit echt doorgereden, gewoon een zadel erop en ga maar (hard).

Denk dat geduld ook een van de belangrijkste dingen is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:34

Het paard van TS is GEEN pismerrie. 3 x hengstig in 3 maanden is de normale cyclus! Een pismerrie is doorlopend hengstig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:36

Nog een keer dan maar......een pismerrie pist uit nijdigheid en niet omdat ze hengstig is! Zo'n merrie heeft echt wel een normale cyclus (probeer het anders maar eens uit met een hengst). Enne.....ik spreek uit ervaring, onze fokmerrie is ook een pismerrie namelijk!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 07:56

Neonlight schreef:
Nog een keer dan maar......een pismerrie pist uit nijdigheid en niet omdat ze hengstig is!

Dat gaat toch echt niet in alle gevallen op volgens mij. Pismerrie wordt in het algemeen gebruikt bij merrie's die heel vaak of continu hengstig merrie gedrag vertonen. Heel vaak kan daar ook een lichamelijke oorzaak bij horen waardoor de merrie ontstekingen heeft aan de voortplantingsorganen. Die ontstekingen veroorzaken veel pijn waardoor de merrie tevens dit (nijdige) gedrag vertoont.

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:55

miaaxien heeft ze wel ergens pijn. in dr rug bijvoorbeeld. dan zou k ook niet zo vrolijk zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:38

hmm ik zou dr even door een DA/VA laten onderzoeken eerst... en ook even checken of je tuig goed past...
het gedrag dat ze vertoont kan namelijk ook uit pijn oid komen, ik denk dat je dat dan eerst beter kan uitsluiten voordat je verder met haar gaat 'trainen'

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 21:58

Ik dacht ook dat een Pismerrie een boze merrie is die pist van nijd. Dat laatste doet ze dan ook. Ze stond in een box naast een hengst. Daar is ze nu weg zodat ze wat meer rust krijgt hoop ik. Wat rijden aangaat: afgelopen vrijdag was ze een stuk braver in de bak. schrok buiten opeens van een driehoek op de weg, maar was niet in paniek. Morgen wordt ze gekeurd voor de verzekering. Verder heeft ze steeds meer kale plekken op haar hoofd. (schimmel?) en als dat niet minder wordt laat ik de da. komen. Ze was zeer mager en in slechte conditie toen ik haar kreeg en dat kan wel meespelen in haar gedrag.
Iemand met haar laten praten is wel een idee. Ik ken wel zo iemand. We rijden haar met een kunststofzadel en die ligt goed en weegt niets. We kunnen ook gewoon opstijgen dus ik denk niet dat ze pijn heeft.
Het lijkt er meer op dat ze rustig aan wil wennen en op wil knappen. Nou die tijd krijgt ze ook.
Smurf het zou wel fijn zijn als je er achter kan komen wanneer ze een veulen heeft gekregen en of dat allemaal goed gegaan is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:13

gevonden op een stukje site dat er nu af is:

Citaat:
Op 14-4-2003 is een grijs/zwart merrieveulen geboren, ze heet Pelgrims Lohrianne, haar moeder is Flegel-Lora, de vader is Stern Vulkan.

Afbeelding

ik herinner me er niets bijzonders over, dus het zal wel allemaal normaal verlopen zijn, ik werkte er toen nog, ze is 1 dag na mijn verjaardag geboren Lachen

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 23:34

Wat leuk een foto van Lora met haar veulen. Bedankt!