Aardappelschillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikelove

Aardappelschillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:36

Is het slecht als een paard aardappelschilletjes eet?? Een aardappelplant is wel slecht volgens mij maar schilletjes????

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:43

Aardappelschillen kan volgens mij wel, alleen niet te veel!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:14

Niet geven !

Aardappelschillen worden meestal bespoten tegen uitlopers ( wortels).
Sommige paarden kunnen hier behoorlijk allergies op reageren !

Niet geven dus

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:25

ik kan het niet onderbouwen maar heb ookgehood dat ook de cshillen erg slecht zijn voor paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:51

De aardappelplant op zich is giftig, maar aardappelschillen bevatten soms een stof die erop gepoederd is ter bewaring die niet gezond is (giftig wil ik nog niet zeggen), en er zit zetmeel in. Liever niet dus.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:54

Je kan een paard volgens mij gewoon schillen geven van een aardappel die natuurlijk verbouwd is, zonder gifstoffen. Dat deden ze bij mijn vroegere bijrijdpaard, en ik vond het in eerste instantie ook vreemd, maar die beesten werden er nooit ziek van. Ik zou het mijn eigen daarentegen nooit geven.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 21:31

ow, okeej bedankt voor de reacties.. want het was zo..aan de wei grenst een huis, met hele aardige mensen, en die had dus schilletjes in de wei gekiept..Ik zag mijn verzorgpony bij dat hek iets staan eten dus ging even kijken.. toen kwam die mevrouw naar buiten en ze zei dat ze dus schilletjes gevoerd had.. en of dat erg was....Ik zei dat ik het niet zo goed wist maar dacht dat het geen kwaad kon. Het waren er trouwens niet zo veel hoor. Maar mogen ze voor de rest wel andere schilletjes hebben, of zijn er nog giftige schillen??

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:35

wij geven het wellus..hij is er nooit ziek van geworden..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:06

Dat een paard ergens niet ziek van is geworden, wil nog niet zeggen dat het goed is. sommige stoffen blijven gewoon in het lichaam en als het dan op een gegeven moment te veel is voor de lever, gaat zo´n paard dan dood en dan is iedereen van, jee, waar zou DAT nou van komen?
in ongekookte aardappelschil zit een giftige stof en bovendien, dat is al genoemd, worden de meeste bespoten en met poeder behandeld om ze beter te kunnen bewaren. dus ik zou een paard niet op schillen laten leven, hoewel er vroeger wel oude paarden van de schillenboer rondlipen, dus HOE schadelijk het is kan ik niet vertellen. Ik wilde alleen maar zeggen dat als je paard ergens niet ziek van wordt, het niet altijd wil zeggen dat hij er geen last van heeft.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:26

Mijn verzorgpaardjes krijgen ze ook regelmatig.
Maar ze worden er niet ziek van.