Weides, soort gras en bemesting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeezes

Weides, soort gras en bemesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:54

Mijn wei is niet speciaal ingezaaid voor paarden.
Het is ook maar van de zomer ingezaaid en het gras staan in lijnen.
Nu wil ik gras bijzaaien. Kan dat zonder mijn hele wei om te ploegen?
En wanneer moet ik dat doen en hoe lang duurt het voor mijn paard erop kan?
Moet je een wei ook bemesten? Wat voor meststoffen moet je dan gebruiken? En wat is het effect.
Op dit gebied ben ik een echte leek.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:41

Als het pas afgelopen zomer is ingezaaid zou ik nog even wachten met doorzaaien. Het gras moet nog gaan 'uitstoelen'. Dit wordt bevorderd door vaak te maaien of door er bijvoorbeeld schapen op te weiden. Die trappen het gras niet kapot en eten het iets minder kort af dan paarden. Zul je zien dat het er volgend voorjaar beter bijligt.
In het voorjaar organische mest erop (drijfmest laten injecteren of stalmest uitrijden). Afhankelijk van hoe intensief het wordt begraasd in het voorjaar en de zomer kunstmest erop (als de paarden op een andere wei staan).
Handig is om eens in de zoveel tijd een bemestingsonderzoek te laten doen. Dan weet je precies of er nog andere stoffen (kalk, zout ed) bijmoeten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:16

Wiepie schreef:
Als het pas afgelopen zomer is ingezaaid zou ik nog even wachten met doorzaaien. Het gras moet nog gaan 'uitstoelen'. Dit wordt bevorderd door vaak te maaien of door er bijvoorbeeld schapen op te weiden. Die trappen het gras niet kapot en eten het iets minder kort af dan paarden. Zul je zien dat het er volgend voorjaar beter bijligt.
In het voorjaar organische mest erop (drijfmest laten injecteren of stalmest uitrijden). Afhankelijk van hoe intensief het wordt begraasd in het voorjaar en de zomer kunstmest erop (als de paarden op een andere wei staan).
Handig is om eens in de zoveel tijd een bemestingsonderzoek te laten doen. Dan weet je precies of er nog andere stoffen (kalk, zout ed) bijmoeten.

Helemaal mee eens.Zo hebben wij het ook gedaan en hopen van het voorjaar op een mooi stukkie grasland.
Afgelopen voorjaar/zomer de ene helft aangepakt,straks de andere helft.
Wij hebben een bodemonderzoek laten doen om te kijken wat de grond nodig had,afhankelijk daarvan bemest en graszout er op gegooid.
Het ging al een heel stuk vooruit!

Succes Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:20

Schapen zijn inderdaad goed voor de wei! Dat doen wij ook altijd. In de winter is dat ideaal, voor ons en voor de schapenboer