sandr0 schreef:als je t dus elke keer schoon houdt komt er geen stof en vuil tussen. en als je ze open laat staan kunnen ze er net zo goed geen paniek haak op zetten. er zijn waarschijnlijk al aardig wat mensen blijven hangen aan de beugels met hun voet zodat toch iemand het klipje heeft uitgevonden en dat er dus niet voor niks zit
Als je het klipje openlaat is dat echt niet onveiliger dan het klipje dichtdoen hoor
Het onveilige aspect is juist als het niet openkan.
Ik heb het altijd openstaan. Ik spring dan wel niet want ik kan me inderdaad voorstellen dat het dan misschien wat lastiger is, maar bij mij zijn de beugels er nog nooit vanzelf afgegleden hoor.
Zeker bij wat oudere zadels gaan die haken vaak zo stroef dat ik ze liever openlaat. Want als je eenmaal aan het paard hangt (als je er vanaf gevallen bent) dan moet de kracht toch wel precies op de juiste plek komen wil zo'n stroeve haak nog openschieten.
Dus als de paniekhaak soepel open en dicht gaat dan kun je hem zeker wel dicht doen maar als het stroef gaat dan blijft deze bij mij altijd open!
En om de beugelriemen er om te doen is het inderdaad ook handiger om de haak open te zetten.