beugelriemen aan zadel maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meimei_

beugelriemen aan zadel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:08

heeej

ik heb een nieuw zadel en moet daar even een paar beugelriemen aan maken, maar ik krijg ze niet op die klipjes...
Hoe moet het?
moet dat schuifje aan t eind van t klipje omhoog ? of gewoon recht? en dan verder iemand tips Lachen dan kan ik die goed gebruiken Schijnheilig Haha!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:15

recht, maar je kan ook gewoon de gesp van de beugelriem even losmaken en over t algemeen wip je ze er dan zo achterlangs..... succes in ieder geval

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:29

Wauw t is me gelukt!:D
maarre wat is dan eigelijk het nut van die klipjes die omhoog en recht kunnen?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:33

de klipjes moeten eigenlijk dicht. zorg dat ze wel goedgesmeerd zijn. laat je m openstaan zou t kunnen dat je beugelriem bij normaal gebruik eruit glijd. zet je de klipjes dus omhoog en je valt eraf en je voet blijft in e beugel hangen dan schiet het klipje open door de druk en glijd je beugelriem eruit. een extra beveiligging dus voor je eigen veilighied. dus goed in de gaten houden dat ie soeple gaat en dus niet open laten staan want dan heeft ie geen nut

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:00

Ik heb de klipjes al mijn hele leven lang open en ben bij normaal gebruik nog nooit een beugelriem verloren! Ook niet bij abnormaal gebruik! Klipjes dicht is levensgevaarlijk, ook als je ze smeert, er komt al gauw stof of zand tussen en dan weet je wel dat de boel niet losschiet....met alle gevolgen van dien.......

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:02

Reken maar dat ze dr af schietren alks je ze open hebt staan!
en dat is neit prettig als je net een spriong neemt
heb t een antal x gehad, dus gewoon dichtdoen en goed soepel houden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:47

als je t dus elke keer schoon houdt komt er geen stof en vuil tussen. en als je ze open laat staan kunnen ze er net zo goed geen paniek haak op zetten. er zijn waarschijnlijk al aardig wat mensen blijven hangen aan de beugels met hun voet zodat toch iemand het klipje heeft uitgevonden en dat er dus niet voor niks zit

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:53

met wat voor spul moet je het smeren?
is dat al meteen nodig?
bij een nieuw zadel, ik heb hem nog nooit gebruikt (hij is helemaal nieuw dus niet 2e hands ofzo) maar ga m morgen wel gebruiken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:15

hij moet gewoon soepel open en dicht gaan. als je op het strand rijd borstel je na gebruik het zand er even tussen uit. ik zou bij de verkopervan j zadel gewoon even vragen hoe je t het beste soepel kunt houden. misschien iets van een druppeltje olie??

KiMmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:34

als je je beugelriemen erop zet is het wel handig als ie recht is.
maar als ze er eenmaal opzitten en hij gaat soepel omhoog kan je hem beter omhoog doen, anders gaat de beugelriem er misschien wel af..

En je kan het beste de gesp van de beugel riem losmaken idd.
En dan kan je hem er zo tussen schuiven en als dat niet werkt kan je ook nog het puntje van je beugelriem onder het klipje schuiven, dan komt het puntje boven het klipje uit en dan kan je daaraan trekken.
Zo doe ik het meestal, omdat de rest niet lukt..
Succes nog.. Haha!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:56

sandr0 schreef:
als je t dus elke keer schoon houdt komt er geen stof en vuil tussen. en als je ze open laat staan kunnen ze er net zo goed geen paniek haak op zetten. er zijn waarschijnlijk al aardig wat mensen blijven hangen aan de beugels met hun voet zodat toch iemand het klipje heeft uitgevonden en dat er dus niet voor niks zit

Als je het klipje openlaat is dat echt niet onveiliger dan het klipje dichtdoen hoor Haha! Het onveilige aspect is juist als het niet openkan.

Ik heb het altijd openstaan. Ik spring dan wel niet want ik kan me inderdaad voorstellen dat het dan misschien wat lastiger is, maar bij mij zijn de beugels er nog nooit vanzelf afgegleden hoor.
Zeker bij wat oudere zadels gaan die haken vaak zo stroef dat ik ze liever openlaat. Want als je eenmaal aan het paard hangt (als je er vanaf gevallen bent) dan moet de kracht toch wel precies op de juiste plek komen wil zo'n stroeve haak nog openschieten.

Dus als de paniekhaak soepel open en dicht gaat dan kun je hem zeker wel dicht doen maar als het stroef gaat dan blijft deze bij mij altijd open!
En om de beugelriemen er om te doen is het inderdaad ook handiger om de haak open te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:03

Ik heb de klipjes altijd open staan

Het is me idd wel eens gebeurd dat mijn beugel eraf vloog in een noodsprong, maar liever dat dan dat je blijft hangen.

Maar dan gebeuren er echt rare dingen, gewoon zo bij een keer opzij springen oid hoef je niet bang te zijn dat je je beugels kwijt raakt Lachen