waar op letten bij aankoop nieuw zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coquine

waar op letten bij aankoop nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 16:54

ik wil een nieuw zadel kopen, heeft er iemand tips waar ik moet op letten?
dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:06

Of het past, vervolgens of jij het lekker vind zitten, en vervolgens of het van goede kwaliteit is. Verder had dit eigenlijk op VMR gemoeten, maar ik zal een modje even tippen Knipoog

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:34

Van AM naar VMR verplaatst.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:34

Zeker goed opletten of het past, niet schuift en of het voor jou ook een beetje lekker zit Knipoog

Coquine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:44

maarja, dan kan ik het maar proberen als ik hebt gekocht heb he...

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:53

Het beste kan je een passervice laten komen. Je moet er op letten dat de schouder van het paard goed vrij ligt. Je moet met een vlakke hand makkelijk tussen het paard en de kussens kunnen glijden. Dus niet dat je op een gegeven moment "vast" komt te zitten en een vlakke hand er niet meer tussen past.

Verder moet de rug goed vrij liggen, dus de boom moet breed genoeg zijn.

Als je een goede passervice laat komen, dan let diegene op alle details. Ook op jouw houding etc.

Een zadel zo kopen zou ik niet doen, desnoods kan je een zadel even op proef meenemen om te passen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:58

ok. hier komt ie

De volgende checklist helpt U bepalen hoe goed het zadel op uw paard past

1. Raakt de kamer de schoft niet, ook niet als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
2. Is de wervelkolom over de gehele lengte van de kussens vrij van druk?
3. Ligt het zadel, zowel aan de voorkant als aan de achterkant te allen tijde stabiel, zelfs als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
4. Past het contour van het zadel bij de rug van het paard ?
5. Verdelen de kussens het gewicht gelijkelijk en over de hele lengte van het zadel over de lange rugspieren van het paard ?
6. Blijft het zadel op zijn plek als het paard zich beweegt; schuift het niet naar voren, naar achteren of opzij ?
7. Wordt de schouder van het paard te allen tijde vrijgehouden ?
8. Kunt U een hand tussen de punten van de boom en het paard schuiven zonder dat het zadel op uw hand drukt als een ruiter in het zadel zit ? Als het paard naar voren loopt ?
9. Passen beide kanten van het zadel even goed ?
10. Als U het zadel van achteren bekijkt, lijkt het dan recht op de middenlijn van de rug van het paard te liggen ?

Dan nog de checklist om te bepalen of het zadel wel bij U past

1. Voelt U zich direct op uw gemak ?
2. Hebt U pijn in het kruis ? Als dit zo is dan is dit een teken dat het zadel te klein is of dat de zit niet goed bij U past
3. Kunt U volledig in het zadel zonder naar voren, naar achteren of opzij te worden geduwd ?
4. Kunt U zich vrijelijk bewegen, of wordt U in een bepaalde houding gedwongen ? Als U deze houding comfortabel vindt en uw paard geen last van het zadel heeft, dan kan dit een goede keuze zijn, maar als U niet goed in balans bent met het paard, kunt U het gevoel krijgen dat uw zadel beklemmend is.
5. Blijft uw been comfortabel onder U ?
6. Kunt U zonder moeite zitten terwijl de botten in uw zitvlak recht naar beneden wijzen, zonder dat het zadel uw bekken naar voren kantelt boven uw schaambeen of naar achteren boven uw stuitje ?
7. Passen uw knieen comfortabel in de kniewrongen van het zadel ?

Het belangrijkste aspect van deze test is dat U let op de reacties van het paard

1. Beweegt hij beter of slechter ?
2. Loopt hij makkelijker of moeilijker ?

In het ideale geval scoort het zadel dat U koopt voor 80 tot 90 procent wat de bovenstaande vragen betreft. Over het algemeen zult U slechts enkele minuten nodig hebben om te bepalen of een zadel goed past. Als U twijfelt, omdat U er moeite mee heeft om het zadel zo af te stellen dat het goed zit, dan hebt U waarschijnlijk het verkeerde zadel. Voldoet het zadel aan alle criteria die belangrijk zijn voor het welzijn van uw paard en voor uw eigen comfort en balans, dan wordt het tijd om naar het prijskaartje te kijken. Als het zadel duurder is dan de prijs die U aanvankelijk in gedachten had, denk dan eerst eens aan de immense besparingen die U kunt bewerkstelligen op het gebied van uw eigen gezondheid en dat van uw paard. Als U nu iets meer uitgeeft, kan dat op de lange termijn een hoop geld schelen. En als U de werkelijke waarde van een goed passend zadel weet te waarderen en niet per se let op de merknaam en de prijs, wie weet wat voor koopjes U dan nog zult vinden onder de nieuwe en gebruikte zadels !

van http://www.de-heuvelhoeve.nl Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:01

Past het zadel. Waar koop je het zadel??? En zit het zadel lekker???

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:35

www.drunensruiterhuis.com voor meer informatie.

Hebben echt super service en heel veel voorraad. 'Nooit levertijden en een zadelmakerij om zadels op maat aan te passen!!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:26

Bel inderdaad een goede zadelmaker, hij komt bij je aan huis en laat je er ook mee rijden als hij er bij is, een zadel moet namelijk niet alleen goed op een paard passen maar jij moet er dan ook nog goed op zitten, dus kijk a.u.b niet alleen naar je paard, het moet samen passen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 01:07

Je moet ook even het zadel goed vastmaken met singel en dan voor je paard gaan staan en dan het zadel naar voren trekken.
Als dit kan, dan ligt je zadel ook niet goed.. Clown

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 01:13

Hoi, ik heb 2weken terug een spliksplinter nieuw dressuur zadel gekocht, aangezien ik enige kijk heb op zadels heb ik mij toch laten adviseren bij een erkend zadelmaker (kootstra in groningen), uiteindelijk heb ik bij hem een nieuw zadel gekocht die ook nog eens passend gemaakt wordt op mijn paard...je kan altijd bij zo iemand een hoop info op doen, het kost even tijd als je daar bent (ze zijn vaak niet 123 uitgesproken), maar het is super leerzaam en ik weet nu in het vervolg waar ik op moet letten