Advies gevraagd ivm aanschaf Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinther

Advies gevraagd ivm aanschaf Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 14:25

M'n grootste droom kan eindelijk verwezenlijkt worden......

Ik ben van plan een Fries aan te schaffen. (recreatief/ event. dressuurmatig berijden). Het is een hele investering, vandaar dat ik goed voorbereid m'n zoektocht wil starten. Een voordeel is dat ik geen haast heb. Graag wil ik meer advies krijgen wat betreft dit onderwerp....

Alvast bedankt!

Karin

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:41

wat had je dan allemaal willen weten??, prima trouwens dat je zo zorgvuldig te werk ga, want het is idd een investering

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:41

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:25

Inderdaad goed om zo veel mogelijk informatie in te winnen.
Ik heb gemerkt dat er wel eens dieren tussen zitten die een zwakker gestel hebben dan anderen. Goed laten keuren voor te kopen is zowieso heel verstandig.
En misschien ook papieren te kijken of er niet te veel inteelt in zit!

Als je er mee dressuur wilt rijden, goed kijken of het paard van nature een ruime stap heeft.

Veel succes en veel plezier natuurlijk!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:48

Kijk astjeblieft goed naar zijn benen! Friezen hebben zowat altijd last van mijt daar doe je gewoon niks aan maar als een fries al mok heeft dan kom je er echt niet meer vanaf! Mijn paard heeft het over zn hele benen maar het gaat niet meer weg. Ook moet je bij zn benen op schurft (soort schimmel) letten. Friezen hebben erg lastige benen mok hierdoor komen er weer bacterien en kan je schurft krijgen! Mijn paard heeft alle 3 dus ff waarschuwing let goed op de benen als je een fries koopt!

Nog iets: Friezen zijn erg stugge paarden. Mijn paard heeft nu 2 keer koliek gehad maar hij laat amper wat merken. De dierenarts zei dat bij friezen koliek erg gevaarlijk is omdat ze zo hard zijn. Ze laten het meestal niet merken (niet liggen rollen, gewoon stil staan en niet willen eten) en als het erg is laten ze dus ook maar weinig merken dus als het lichtte koliek is volgens jou kan het veel erger zijn daar meot je ook opletten! De eerste keer zei iedereen ja je paard heeft geen koliek hij staat nog gewoon rustig maar de dierenarts zei wat anders wel degelijk koliek. 2e keer stond hij ook rustig dus we dachtten dat zou ook wel weer meevallen maar hij vertrouwde het dus neit dus we moesten bijna met hem naar de kliniek.

Dit zijn gewoon 2 dingen waar je bij friezen erg mee moet opletten-uit eigen ervaring!
Succes ermee!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:27

dat is dan idd eigen ervaring lisjuh87. ik heb er nooit last van gehad, wij hebben hier 2 stoeterijen en nog een paar los hier en daar op een pensionstal, maar hebben er nog nooit last van gehad...of wij hebben mazzel??!

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:34

Het feit klopt wel dat Friezen snel last van mok hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het noooooit meer overgaat! Ons frieze paard heeft ook een periode heel erg last van mok gehad maar nu is er niks meer aan de hand.
En verder zijn er heel veel verschillende modellen, waar jij van houd is persoonlijk. Je moet ook wel een beetje de Friese hengstenwereld kennen, zodat je weet of die hengsten bepaalde eigenschappen doorfokken enz.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:40

Waar ik denk dat je ook goed voor moet opletten is voor Friezen met kortere manen.. Veel van die Friezen hebben dan bijvoorbeeld zomerexceem.. maar ook niet alle, dus dat is wel moeilijk...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:45

Neem iemand mee met verstand van Friezen! ik hecht zelf veel waarde aan een goed papier, een fries met een goed papier is meestal ook met aandacht gefokt. Dus over het algemeen een paard met kwaliteit!

Let idd op manenexceem en mok, want een fries met die huidaandoeningen is geen pretje!
Nog meer tips nodig pb me maar!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:04

_Anke_ schreef:
Neem iemand mee met verstand van Friezen! ik hecht zelf veel waarde aan een goed papier, een fries met een goed papier is meestal ook met aandacht gefokt. Dus over het algemeen een paard met kwaliteit!

Let idd op manenexceem en mok, want een fries met die huidaandoeningen is geen pretje!
Nog meer tips nodig pb me maar!

Hé Anke.. dat eerste ben ik met je eens en et laatste ook, dus iemand meenemen die verstand heeft van friezen. Ook et letten op manenexceem en mok.
Maar dat goede papier ben ik niet zo met je eens. Daar hangt én een leuk prijskaartje aan én tis geen garantie op een goed paard.
Kijk mijn eigen.. zijn papier is niet geweldig.. zijn vader afgekeurd en moeders géén ster, toch is hij ster geworden en doet et onder et zadel super.. hij is Z.
Wil alleen maar zeggen dat papier niet geweldig is. Tenzij je wil fokken, dan is et papier een stuk belangrijker!

Oja.. wil je een zwarte fries.. ga dan in de zomer kijken naar friezen. Ze willen nog wel es verkleuren! Haha! Haha!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:49

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:10

Leuk dat je een Fries gaat kopen, zijn echt geweldige paarden!
Ik werk in de vakanties e.d. altijd op een handelsstal waar ze ook goede Friese paarden hebben, website is www.egberdinahoeve.nl. Ze hebben eigenlijk altijd meer op stal dan op de website staat, dus dan kan je gewoon even bellen. Het is iig de moeite waard want ze hebben hele fijne paarden!

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:28

Hallo Karin!

Allereerst goede beslissing Haha! net als jij en velen met ons ben ik ook jaren geleden gevallen voor het Friese paard.

Mijn profiel is niet helemaal up to date maar ook mijn droom is een paar jaar geleden uitgekomen. Ik heb een ruin Minne genaamd van 8 waarmee ik vooral recreatief rijd maar ook om de week dressuurles mee heb en dus ook mijn rondjes en oefeningen in de bak rijd en ik heb een nu 2½ jarig dametje Ietske genaamd.

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten en het is inderdaad verstandig om iemand mee te nemen die goed "in de Friezen" zit qua kennis en kunde, maar laat ook vooral je eigen gevoel niet uitschakelen, het gaat er ook om dat het paard jou heel erg aanspreekt. Ga vooral bij veel verschillende adressen rondkijken en laat je goed informeren, vergelijk prijzen etc.

Het verhaal van de mok en schurft ben ik het niet helemaal mee eens, schurft(mijt) is met een adequate behandeling en middel heel goed en snel te genezen en mok is vaak een kwestie van voorkomen is beter dan genezen een ook daar ben je als baasje weer zelf bij. Wel ben ik het eens uit eigen ervaring dat Friezen vaak bikkels zijn die niet zo snel laten merken als ze iets mankeren wat meer oplettendheid van jou als eigenaar vergt (ken je eigen paard!) gelukkig zijn het over het algemeen ook enorme vreetmonsters en dat is altijd een goede graadmeter of ze lekker in hun vel zitten Knipoog Haha!

Kan er nog wel veel meer over uitweiden (waar het hart van vol is...) maarre als je nog vragen hebt PB gerust!!

Heel veel plezier en succes bij je zoektocht naar jouw Friese parel! De site van FPF is inderdaad een aanrader (Fries Paarden Forum).

Groetjes,

Marijke

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:00

Waar ergens woon je?
Kan je evt iets aanbevelen..

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:20

wij hebben nog een fries te koop. zie profiel. Ik zou het paard laten keuren in elk geval. kijken hoe de hoeven enzo zijn. altijd goede afspraken maken met de verkoper. paard testen. eventueel op proef. En kijken hoe een paard op je reageerd. en idd naar zomereczeem en mok kijken.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:48

Marijke schreef:
Hallo Karin!

Allereerst goede beslissing Haha! net als jij en velen met ons ben ik ook jaren geleden gevallen voor het Friese paard.

Mijn profiel is niet helemaal up to date maar ook mijn droom is een paar jaar geleden uitgekomen. Ik heb een ruin Minne genaamd van 8 waarmee ik vooral recreatief rijd maar ook om de week dressuurles mee heb en dus ook mijn rondjes en oefeningen in de bak rijd en ik heb een nu 2½ jarig dametje Ietske genaamd.

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten en het is inderdaad verstandig om iemand mee te nemen die goed "in de Friezen" zit qua kennis en kunde, maar laat ook vooral je eigen gevoel niet uitschakelen, het gaat er ook om dat het paard jou heel erg aanspreekt. Ga vooral bij veel verschillende adressen rondkijken en laat je goed informeren, vergelijk prijzen etc.

Het verhaal van de mok en schurft ben ik het niet helemaal mee eens, schurft(mijt) is met een adequate behandeling en middel heel goed en snel te genezen en mok is vaak een kwestie van voorkomen is beter dan genezen een ook daar ben je als baasje weer zelf bij. Wel ben ik het eens uit eigen ervaring dat Friezen vaak bikkels zijn die niet zo snel laten merken als ze iets mankeren wat meer oplettendheid van jou als eigenaar vergt (ken je eigen paard!) gelukkig zijn het over het algemeen ook enorme vreetmonsters en dat is altijd een goede graadmeter of ze lekker in hun vel zitten Knipoog Haha!

Kan er nog wel veel meer over uitweiden (waar het hart van vol is...) maarre als je nog vragen hebt PB gerust!!

Heel veel plezier en succes bij je zoektocht naar jouw Friese parel! De site van FPF is inderdaad een aanrader (Fries Paarden Forum).

Groetjes,

Marijke

Sorry maar ik zie dat stukje van mijt,schurft en mok een beetje als een aanval op mij. Maar mijn paard had het al toen we hem kochten en van die mok en mijt komen we echt niet meer af (Ik ben er dus NIET zelf bijgeweest hij krijgt nu ook cure mok pillen enzo maar weg gaat het niet meer - we zijn nu sinds we hem hebben bezig met vanalles tegen de mijt en mok en we hebben hem al 1,5 jaar) de dierenarts zei ook dat gaan gewoon niet meer weg dat blijft terug komen...bij mok is dat ook zo als je paard het eenmaal heeft gehad is de kans op terugkomen veel groter!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:16

Lees de reacties over deze medische onderwerpen eens op genoemd Friese paarden forum. Dan leer je dat huidaandoeningen veel voorkomen bij Friezen en dat het niet altijd gemakkelijk is daar af te komen. Lachen

Zelf heb ik mij een tijd gelden aangemeld bij een mailinglist over Andalusiërs en heb ik een Andalusiër als verzorgpaard gekregen (toeval bestaat niet?). Inmiddels ben ik al een heleboel wijzer over dit ras. Misschien ook een tip voor jou: meld je aan bij een Friezenforum en probeer (rij)ervaring op te doen met dit ras, mocht je dat nog niet hebben.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:26

Hallo Lisjuh,

Geen aanval, absoluut niet!! Ik weet weinig tot niets van jouw situatie af en wat je er allemaal al aan hebt gedaan om daar over te kunnen en mogen oordelen. Chronische mok (1½ jaar) is een drama, erg frustrerend en ik wens je er dan ook heel veel sterkte mee.

Maar een paard wat (nog) geen mok heeft, kun je door een goede verzorging kijk maar eens op de site van het FPF wat voor tips je daar kunt vinden en door je van tevoren goed te informeren over de kwaal en remedies, goed beschermen tegen mok. Dat is wat ik bedoel met beter voorkomen dan genezen.

Schurft(mijt) weet ik uit eigen ervaring van dat je dat goed en snel kunt behandelen. Je zult alleen een beetje creatief moeten zijn om het juiste middel in handen te krijgen omdat hier in NL heel veel uit de handel is genomen. Dat wil echter niet zeggen dat je dierenarts er via Duitsland bijvoorbeeld niet meer aan zou kunnen komen. Wel is het van belang om zeker te weten (dmv microbiologisch onderzoek van haar en huidschilfers) dat het om schurftmijt gaat en niet om een andere schimmel of bacteriologische besmetting of aandoening of dat er misschien van binnenuit (stofwisseling) niet iets heel anders aan de hand is wat zich uit huidaandoeningen e.d.

En ja sorry hoor maar als mijn dierenarst een uitspraak zou doen die erop lijkt van "wen er maar aan want je komt er toch niet meer vanaf.." Tja dan ging ik mijn heil toch ergens anders zoeken en advies inwinnen want dat vind ik persoonlijk een dooddoener eerste klas en neem ik absoluut geen genoegen mee. Maar nogmaals ik weet helemaal niet wat er bij jou allemaal al aan vooraf is gegaan qua behandeling e.d. dus no offence!!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:51

Ik heb onze fries al een jaar of 7 en mok, mijt of surft heeft hij nog nooit gehad. Hij staat in de prut, hij staat zonder ijzers. Onze stallen worden elke dag gemest. Vergeet niet dat ammoniak ook mok kan veroorzaken. Ik was nooit zijn benen, ik spuit hem nooit af. Mocht ik ook maar een plekje ontdekken, dan gaan meteen zijn sokken er af. De bacterien kunnen niet goed tegen zuurstof, dus laat de boel lekker open. 2 half zusjes van onze fries hebben wel mok en hardnekkig ook nog. Met sebacil maken ze de plekken schoon.

Ik heb mok bij friezen gezien waar de stallen 1 x per week werden uitgemest. Mok kan ook in je land zitten.

Voor een goed afgerichte fries kan ik je Stal Hakker in Vledderveen, Drenthe aanbevelen.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:53

ok dan Lachen Het was alleen maar een waarschuwing dat friezen moeilijk benen hebben ik zeg ook niet dat elke fries het heeft...mijn paard is mishandeld geweest en benen zijn gewoon verwaarloosd geweest 7 jaar dus en nu komen we er dus niet meer vanaf Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:54

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:22

Jnien schreef:
Hé Anke.. dat eerste ben ik met je eens en et laatste ook, dus iemand meenemen die verstand heeft van friezen. Ook et letten op manenexceem en mok.
Maar dat goede papier ben ik niet zo met je eens. Daar hangt én een leuk prijskaartje aan én tis geen garantie op een goed paard.
Kijk mijn eigen.. zijn papier is niet geweldig.. zijn vader afgekeurd en moeders géén ster, toch is hij ster geworden en doet et onder et zadel super.. hij is Z.
Wil alleen maar zeggen dat papier niet geweldig is. Tenzij je wil fokken, dan is et papier een stuk belangrijker!

Oja.. wil je een zwarte fries.. ga dan in de zomer kijken naar friezen. Ze willen nog wel es verkleuren! Haha! Haha!

Een goed papier maakt een fries natuurlijk niet meteen een topper. Wij hebben er toentertijd voor gekozen om friezen aan te schaffen van een goede en betrouwbare fokker, maar tot nu toe heb ik nog geen echt geluk gehad met mijn paarden. Het geeft een fries alleen een bepaalde meerwaarde, al heb je daar natuurlijk weinig aan als hij niet gezond is.

Ik denk dat het belangrijkste is om voor jezelf af te vragen wat je er mee wilt gaan doen. Als je gewoon een leuke recreatiefries wilt hebben dan maakt het papier niks uit en is het alleen belangrijk dat hij braaf is, maar ben je van plan ermee te fokken dan zou ik wel op het papier letten.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:28

Lachen wat onwijs leuk dat je voor het friese ras gaat...

let bij de koop vooral op de benen van het paard, dat is een gevoelig punt bij (de meeste) friezen.
Friesen hebben ook wel snel last van manen eceem, let daar ook op.
een goed papier zegt (niet altijd) dat het een goed paard is, Knipoog maar is wel erg leuk om te hebben, vooral als je er ook mee wilt fokken etc.
mijn fries is een echte knuffelbeer, en superlief voor kinderen. door zijn karakter heb ik 2 dagen rondgereden terwijl hij een peesblessure had.
hij wil niet laten merken als ie pijn heeft. (dat is zeker een nadeel)

voorderest kan ik alleen maar voordelen noemen, lief, leergierig, veelzijdig, kindvriendelijk, rustig, en mooi!

veel succes met je zoektocht

Zinther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 21:30

Hay allemaal,

Thanks voor al jullie berichten. De vele informatie die ik in de hele korte tijd ontvangen heb, is erg bruikbaar! Ben alweer een stuk wijzer OK dan! Aanvullingen zijn altijd nog welkom.

Karin