Mulle bodem, hoe slecht is dat nou eigenlijk???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Mulle bodem, hoe slecht is dat nou eigenlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 12:07

Bij de stal waar ik sta is er een nieuwe bodem in de buitenbaan aangelegd.
Dit is door de eigenaar zelf gedaan.
Het is gewoon zand zonder toevoeging. (er zit wel een drainage systeem onder)
Maar het is ontzettend mul en zwaar. Het lijkt net sneeuw. Je paard zakt er zeker wel 20 centimeter in.

Hoe slecht is dit nou eigenlijk voor je paard. En wat kan hij hier van oplopen voor blessures???

groetjes Danielle

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:49

Vragen of ie er wat aan doet, want als je 20 cm wegzakt in de bodem is dat zeer slecht voor de pezen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:54

ga er zelf maar eens een tijdje in rennen, dan voel je wel hoe zwaar dat loopt...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:58

Het is erg slecht voor de pezen!! En dat ga je met niks tegen, bandages of peesbeschermers.

Ik zou erg voorzichtig zijn!

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:20

Als de bodem zo mul is dat hij er 20 cm in wegzakt moet je inderdaad erg mee oppassen, het paard gebruikt de pezen dan optimaal en kunnen ze scheuren, verrekken o.i.d.
Wat ellepel zegt, ga daar maar zelf eens in rennen, dan merk je wat paarden te voorduren hebben als je nagaat dat de 3 a 4 keer dieper inzakken..

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 16:21

ja, ik weiger erin te rijden ben veel te bang voor blessures, maar wat moet ik nu doen?
Kan niet voor eeuwig niet rijden. En de pension houder luistert toch niet.

Wat voor schade gat mijn paard in godsnaam oplopen hierdoor?? Huilen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:27

Het is echt een klap voor de pezen. Als je je paard wil langer wilt als een jaartje raad ik je aan niet in een zware bak te rijden. Een keertje een zwaar stuk ruiterpad is ook niet lekker voor hem, maar om nou een uur lang hard te werken en dan als beloning ook nog peesblessures....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:38

BailyKarlos schreef:
ja, ik weiger erin te rijden ben veel te bang voor blessures, maar wat moet ik nu doen?
Kan niet voor eeuwig niet rijden. En de pension houder luistert toch niet.

Wat voor schade gat mijn paard in godsnaam oplopen hierdoor?? Huilen

ik zou zelf liever ook niet erin rijden, maar ik neem aan dat de eigenaar de bodem nu niet meer ffies gaat evranderen? de bodem zakt vanzelf wel wat in, maar dat kan wel lang duren, als je er echt niet in wilt rijden, kun je dan niet een abbonement nemen op een manege ofzo, dat je van hun bak gebruik kan maken, en anders verhuizen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:45

Meid ik heb precies hetzelfde als jij. In onze bak zak je dan geen 20 cm maar wel 10. Zeker tot boven de kroonrand.
Ik rijd er maar 3 keer per week in en verder rijd ik alleen buitenritten en veel op de harde weg. Meer kun je er niet aan doen. Misschien een landje dichtbij opzoeken om in te rijden?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:54

Ik ken dat probleem. Maar hoe vaak ik ook vertel dat een zware bodem gewrichtsontstekingen en peesblessures in de hand werkt, er wordt niet naar me geluisterd.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:58

VValar schreef:
Ik ken dat probleem. Maar hoe vaak ik ook vertel dat een zware bodem gewrichtsontstekingen en peesblessures in de hand werkt, er wordt niet naar me geluisterd.

Dat probleem heb ik nou ook. De staleigenaar wil er niks van horen.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:32

Misschien kun je eens op stal rond vragen of er meer mensen zijn die er zo over denken.. samen sta je sterk toch!?

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:47

Precies, misschien kunnen jullie de staleigenaar eventueel een extra bijdrage leveren bij opknappen van de bodem. Want voor hem kost het veel geld en hij heeft er in principe geen baat bij. Behalve dat na verloop van tijd geen klanten overhoudt..

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:39

Verhuizen??

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:46

MsCalifornia schreef:
Precies, misschien kunnen jullie de staleigenaar eventueel een extra bijdrage leveren bij opknappen van de bodem. Want voor hem kost het veel geld en hij heeft er in principe geen baat bij. Behalve dat na verloop van tijd geen klanten overhoudt..

Dit lijkt me idd wel oke, dan kan je het samen eens worden. Lachen
En misschien als het nog niet lukt, toch echt op zoek gaan naar iets anders..

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:25

Ik weet niet of dit ergens op slaat hoor.. maaar..
als het regent wordt een bak toch altijd harder? kun je er niet een spoeier op zetten ofzo? Verward

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:27

Dat probleem heb ik ook. En het irritante is dat het onze eigen bak is. Scheve mond
Ik kan er wel wat over zeggen tegen mn pa, maar dit soort verhaaltjes vind hij onzin. Luistert ie dus ook niet naar. (maar ja, nieuwe bodem is natuurlijk ook niet niks om er weer even in te gooien, dat snap ik ook wel.)
Het enige wat ik nu dus doe is mn pony losgooien in die bak. Voor de rest rijd ik buitenritjes of in de binnenbak in het dorp.
2e nadeel is ook nog eens dat de bak voor Goldy te klein is om fatsoenlijk rond te komen. Losrijden begint lang en laag in grote lijnen alleen is onze bak te krap, vooral in de galop, om die grote lijnen te rijden. Daarbij is ie ook nog eens zwaar dus dat is geen doen. Maar goed gelukkig dus die binnenbak in de buurt waar ik gratis kan rijden omdat ik en mn zusje er wel lesgeven.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:39

Ja, een mulle bak is erg lastig, en het is ook echt slecht voor je paard.
Als je er dagelijks in zou rijden is je paard echt zomaar versleten.
Onze bak is dus ook mul (bij volcano) en hij is het beste als er eerst gesleept en dan gesproeid wordt. Dan is de bak vrij goed om in te rijden.
Of als het licht heeft gevroren, en de onderste laag is hard, maar bovenop niet, dan is ie ook goed, maar meestal is de bak gewoon helemaal bevroren. Knipoog Het slepen en sproeien moet je ook bijhouden, anders is het in notime weer zoals het was. Vooral 's zomers als het warm en droog is, is de bak erg zwaar.
Wat je er ook aan doet, het blijft helaas een slechte bodem.