Toiletteren???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Toiletteren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 23:49

Ik ben opzoek naar informatie over het toiletteren van een paard/pony.
Zoals het invlechten van manen en staart, opscheren van benen en oren
enz. enz.

Wie weet er een website of een boek waar ik deze informatie in kan vinden, het liefst met veel foto's?

En wie heeft er een cursus "toiletteren" gevolgd? en hoe was dat??

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:00

Ik heb een boekje gekocht, Presenteren kun je leren van Alexandra Wieberdink.
Meestal gewoon bij iedere ruitersportzaak wel te krijgen.

Staan veel handige tips in en ook met foto's erbij.
Er staat ook per ras beschreven, want dat kan nog weleens verschillen, hoe je moet toiletteren en voorbrengen.

Misschien heb je er wat aan.
Succes Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:39

Dat boekje is heel handig, heb het wel eens bij de bieb geleend. Dat is alleen wel bedoelt voor KWPNers. Je kan het natuurlijk wel voor andere rassen gebruiken, maar sommige stamboeken hebben andere regels wat betreft toileteren.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:11

Anouar15 schreef:
Dat boekje is heel handig, heb het wel eens bij de bieb geleend. Dat is alleen wel bedoelt voor KWPNers. Je kan het natuurlijk wel voor andere rassen gebruiken, maar sommige stamboeken hebben andere regels wat betreft toileteren.

Als je het boek Presenteren kun je leren bedoeld, dan staat daar ook info in over andere rassen.

Er zitten 4 delen in: rijpaarden, tuigpaarden, trekpaarden en een bijlage met andere rassen. Over rijpaarden schrijven ze van blz 7 t/m 67, de rest gaat over andere rassen. Totaal zijn er 112 blz.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:14

Ik heb op school les gehad in toiletteren. Je woont helaas te ver weg anders zou ik je kunnen helpen.

Inderdaad het boekje wat Rivano zegt is heel handig.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:20

Ben eigenlijk ook opzoek naar een cursus toiletteren...

Maar alvast in het voren: De manen van mijn paard zijn veel te lang en dik. (Kwpnner) Hoe kan ik die het beste weer op de fatsoenlijke manier kort krijgen? Eerst knippen en dan trekken?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:23

Ik denk andersom. Eerst trekken en dan knippen. Lachen
Maar ik weet het ook niet zeker hoor. Schijnheilig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:33

Niet knippen.

de manen worden er verschrikkelijk lelijk van als je gaat knippen. Gewoon trekken.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:05

Manen toiletteren
Hoe je manen moet trekken dat weten de meeste van jullie wel, maar wat doe je als jouw paard dunne manen heeft? Of misschien heeft je paard een hekel aan manentrekken. Anky’s groom Jokelien heeft een oplossing.

Om de manen te toiletteren van een paard met dunne manen, kam je de manen van onderaf omhoog (zie foto).

Afbeelding

Vervolgens knip je er een stukje af. Let op dat je dit niet helemaal bovenaan de manen doet (zie foto). En zorg ervoor dat je de manen steeds op dezelfde lengte afknipt.
Afbeelding

Nu zul je misschien zeggen, knippen is niet mooi, maar als je de onderste laag manen pakt zie je helemaal niet dat de manen geknipt zijn

Met dank aan de site van Anky

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:20

Heb ik een keer geprobeerd en reken maar dat je zag dat het geknipt was. Kan natuurlijk zijn dat ik het niet helemaal goed gedaan had.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:28

Ik knip altijd. En niemand ziet dat het geknipt is. 't is wel even oefenen, maar als ik ga trekken heeft Anouar geen haar meer op z'n hoofd (hals).

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 20:24

Het boekje ga ik aan sinterklaas vragen Knipoog .

Manen trekken lukt mij dus niet. Ik kan er maar geen handigheid in krijgen. Ik knip de manen dus wel, maar....met een uitdun-schaar. Ik knip dan net zolang tot het kort genoeg is. Dan ziet het er redelijk uit alsof het getrokken is.

Ik zou het graag willen leren.
DUS ......weet iemand een toiletteer-cursus in Noord-Holland????

Nog een vraagje. Als je manen trekt, trek je de manen dan echt uit de wortel, of breekt het af? En moet je dan even goed nog knippen om ze op de juiste lengte te krijgen??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:34

Als je manen trekt dan trek de hele haar eruit je hoeft daarna niet meer te knippen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:02

gewoon manen trekken en daarna bij knippen zo doe ik het ook een beetje op gevoel en niemand die mijn knip kunsten als knip kunsten ziet ... ook knip ik bij de staartwortel bij en de oren en lelijke lange haren gaan er ook deels /helemaal af ... zijn staart word ook geknip tot bepaalde lengte die makkelijk is voor strijkklapjes aan en uit doen en voor de rest word hij dan ook grondig gepoetst .. scheren is niet nodig want hij staat met deken en kort in zijn vachtje

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:19

karoliena schreef:
Heb ik een keer geprobeerd en reken maar dat je zag dat het geknipt was. Kan natuurlijk zijn dat ik het niet helemaal goed gedaan had.

Ik heb het bij mij shet ook gedaan, je zag zeker niet dat het was geknipt.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:32

Amber heeft ook een enorme dikke bos manen. Wat ik doe is eerst met een trekkammetje en daarna met een soort kammetje dat ook snijdt. Dat is echt ideaal!! Dat laatste kammetje kun je kopen bij de ruitersportzaak en heeft de vorm van een klein zakmesje. Alleen als je het open klik is het een klein kammetje met snijvlakjes tussen de tanden. Die dingen kosten maar iets van vijf euro ofzo. Ziet er erg natuurlijk uit voor zover je van natuurlijk kunt spreken bij bijgewerkte manen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:41

LIQUITA schreef:
Het boekje ga ik aan sinterklaas vragen Knipoog .

Je kunt ook aan sinterklaas vragen of hij het boekje van mij overneemt. Ik heb het 1x gelezen en dan alleen het rijpaardhoofdstuk.

Heb vandaag trouwens een uitdunschaar gekocht bij de Blokker. Eens kijken wat ik daarmee kan doen. Hij wordt een beetje een zwerver's type dus tijd om die bos manen te temmen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:46

ik knip ook altijd
net wat Anouar15 zegt een beetje oefenen en niemand ziet het Bloos

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:52

Je kan ook met een uitdunschaar knippen. Je knipt dan gewoon zo hier en daar in de manen zo wordt het dunner (vertikaal). Even met de borstel erdoor en alle geknipte haren komen eruit. dan ga je met de uitdunschaar op de lengte knippen die je wilt. Doe dit dus niet 3 keer op dezelfde plaats want dan krijg je dus het gewone knip effect maar gewoon hier en daar op dezelfde lijn (horizontaal) totdat de manen op 1 lengte zijn.

Cynthia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:06

En als je de manen nooit toilleteerd? (wel uitpluizen etc)
Maar niet trekt, kan dat veel kwaad?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:41

marquez1 schreef:
Je kan ook met een uitdunschaar knippen. Je knipt dan gewoon zo hier en daar in de manen zo wordt het dunner (vertikaal). Even met de borstel erdoor en alle geknipte haren komen eruit. dan ga je met de uitdunschaar op de lengte knippen die je wilt. Doe dit dus niet 3 keer op dezelfde plaats want dan krijg je dus het gewone knip effect maar gewoon hier en daar op dezelfde lijn (horizontaal) totdat de manen op 1 lengte zijn.

Mmm... denk, denk, dan ga ik dat eens proberen.
Mocht mijn paard er met een rattekopje uit komen te zien kan ik het altijd nog helemaal afscheren. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:25

zo een boekje lijkt mij best handig......
heb het zelf nog nooit ergens gezien,helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:27

Ik heb via school cursus paard gedaan en o.a ook toiletteren.. erg leuk!