Van stal naar wei.. wel of geen deken?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Van stal naar wei.. wel of geen deken?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:16

Mijn hafje komt eind van de maand vanuit dag en nacht op stal te hebben gestaan weer lekker op een groot weiland dit was hij echter altijd gewend dus t zal m zeer zeker bevallen, alleen vroeg ik me dus af of t nou verstandig is om hem gelijk zo kaal buiten te zetten of dat ik t op bouw met een (regen)dekentje tot ie een wintervachtje heeft..kan hij wel een wintervacht kweken als hij bv alleen een ongevoerde regen dek op heeft?ik kan het namelijk niet opbouwen door hem overdag alleen buiten te zetten tis echt of t een of t ander....Wie geeft zijn advies?..
Zijn vacht ziet er nu zo uit..(zo ver dat te zien is dan..)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door missymb op 23-11-04 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:26

Ik vind het best een omschakeling en zou in ieder geval je paard een ongevoerde regendeken omdoen. Ik weet niet hoe zijn vacht op dit moment is, maar het aanmaken van een wintervacht duurt best lang. In de tussentijd is een koutje zo gevat.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:38

Wel een dken. Anders is het wel koud hoor.

Nicolien_DF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:52

Ik zou als ik jou was wachten tot begin december. Tot die tijd kunnen ze nog een wintervacht aanmaken, daarna niet meer.
Een wintervacht kweken lukt waarschijnlijk niet goed met een regendeken op. Jij doet ook geen warmere trui aan als je het niet koud hebt.
Toch ben ik bang dat je te laat ben om hem nog een echte vacht te laten maken. Als hij het in december koud heeft, dan zou ik een dun dekentje opleggen.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 14:24

graag nog meer adviezen?volgende week is het al zover!!!..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:42

Mijn advies is ook een regendeken minimaal. Misschien zelf een licht gevoerde, afhankelijk van hoeveel haar hij heeft en hoeveel uur hij buiten komt te staan. Indien 24/7 dan maar een gevoerde deken en indien een paar uur, dan een ongevoerde. Verder lekker veel ruwvoer geven zodat zijn kacheltje blijft branden!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:05

de overgang is wel erg groot hoor!! zeker omdat het s nachts al vriest of rond het vriespunt hangt. Ik zou m zeker een regendeken omdoen omdat ie nu van zich zelf dus geen dikke vacht heeft en dan nog dag en nacht buiten staan ik persoonlijk vind het te laat in het jaar om deze switch te maken. Maar zoals bij zoveel dingen; zoveel mensen, zoveel meningen dus doe wat jezelf denkt waar je goed aan doet. succes ermee!!

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 22:36

sandr0 schreef:
de overgang is wel erg groot hoor!! zeker omdat het s nachts al vriest of rond het vriespunt hangt. Ik zou m zeker een regendeken omdoen omdat ie nu van zich zelf dus geen dikke vacht heeft en dan nog dag en nacht buiten staan ik persoonlijk vind het te laat in het jaar om deze switch te maken. Maar zoals bij zoveel dingen; zoveel mensen, zoveel meningen dus doe wat jezelf denkt waar je goed aan doet. succes ermee!!

Ik had het liever zelf ook anders gezien, maar de keus was of hem dag en nacht op stal laten staan (hij staat hier pas een maandje of twee, hiervoor stond ie ook al op t land ergens anders)zonder vriendjes en beweging of dus dag en nacht naar buiten met andere paarden op de wei...maar bedankt voor t advies..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:46

Ik zou hem pas in het voorjaar weer zonder deken zetten. Denk ook niet meer dat ze nog vacht aanmaken. Wel lekker voor je paard weer naar buiten zou ik voor mijn paard ook wel willen.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:50

lotte stond met deken op stal en is van de een op de andere dag "bloot" naar buiten gegaan.
pff ze heeft echt een dikke vacht, is niet ziek geworden niks.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 13:09

pjotr schreef:
lotte stond met deken op stal en is van de een op de andere dag "bloot" naar buiten gegaan.
pff ze heeft echt een dikke vacht, is niet ziek geworden niks.

was dit ook rond deze periode?..want t zal al schelen als t buiten wat warmer zou zijn..maar ja das nie t geval dus..bedankt voor je reactie

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:25

Heeft hij een schuilstal op de wei?
Hoeveel gras staat er en kan hij voldoende eten?

Dat zijn pluspunten voor hem om het minder koud te krijgen.

Kijk goed naar je paard of hij het koud heeft, als hij 's avonds staat te rillen, gooi er dan een wel een deken op.

Een regendeken drukt de haren plat, waardoor je paard het eerder koud krijgt dan warmer. Een licht gevoerde deken is dan beter.

Het aanmaken van de wintervacht is al lang geleden begonnen, zo laat in het jaar groeit er niet veel haar meer bij, dus als hij het nu koud heeft (echt gaat rillen) zul je hem toch moeten helpen met een deken.

Wel fijn voor je Haf dat hij lekker op de wei kan!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:34

Ik zou zeker een regendeken op doen. Dan gewoon aankijken of hij warm blijft en anders wat dikker doen. Als je paard dan volgend jaar weer de hele zomer en dan aansluitend winter buiten staat heeftíe dan vast geen dekens meer nodig. Nu lijkt de overgang me wat te groot.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:02

marjonrebel schreef:
was dit ook rond deze periode?..want t zal al schelen als t buiten wat warmer zou zijn..maar ja das nie t geval dus..bedankt voor je reactie

ze is vorige week maandag de wei op gegegaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:38

Ik denk dat het wel goed komt zonder deken. Als ik zag hoe razendsnel mijn arabje een vacht kan aanmaken als het koud wordt! Als je maar zorgt dat ze 24/7 wat te knabbelen heeft, hooi of gras, dan komt het wel goed.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:56

Maken ze dan nog vacht aan in december als ze onder dek op stal gestaan hebben met een glad velletje? Dat wist ik niet dus de mijne staat ook nog steeds onder dek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:29

nee niet als ze onder dek hebben gestaan.. dan wordt het wel erg lastig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:39

Misschien kan die het best hebben , maar ik zou zelf voor m'n eigen gemoedsrust gewoon een dun regendekentje op doen zodat je zeker bent dat hij verkleumt als het vies weer is.

Gewoon de kou dat zal best gaan , maar als ze nat worden is het wel ellendig....

Als hij een echt droog plekje op kan zoeken dan zou ik er geen deken op doen Lachen

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 01:18

hij krijgt op de wei een soort ruif overkapping waar hij onder kan staan, dus in principe wel droog maar is wel van beide kanten gewoon open zeg maar, verder stond ie op stal zonder deken, dus dit zal ook wel voordeel geven denk ik...want al die andere paarden hadden al een dek op!!! bedankt voor alle reacties nog twee dagen en t is zover!!

Nicolien_DF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:15

Ik had Rebel gister gezien en hij had in z'n stal een deken om Verward
Aangezien het al bijna december is zou ik toch een dunne deken op doen, een dikke wintervacht kweken gaat nooit meer lukken

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:59

xxNicolienxx schreef:
Ik had Rebel gister gezien en hij had in z'n stal een deken om Verward
Aangezien het al bijna december is zou ik toch een dunne deken op doen, een dikke wintervacht kweken gaat nooit meer lukken

Ohw.. de weekenden ben ik er meestal niet dan verzorgt jennifer rebel, zij zal rebel wel die deken op gedaan hebben...

Nicolien_DF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:32

Dat kan kloppen, Jennifer wat op stal Lachen

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:59

ik zou hem rustig laten wennen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:01

Op dit moment is het echt zo koud nog niet...niet meer poetsen, laat zijn vacht lekker vet worden, dat is haast nog belangrijker dan de lengte van de haren. En voor de rest lekker naar buiten.