bodembedekking stal - zand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patoucha

bodembedekking stal - zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 20:09

Onze paarden staan veel buiten, maar in de winter zetten we ze nog wel eens 's nachts binnen in een box, dus geen inloopstal. Ik heb al stro, houtkrullen en gehakseld stro geprobeerd als bodembedekking, maar nu zag ik laatst bij iemand die had gewoon zand in de box. Zand lijkt me voor een paard comfortabel, niet glad, neemt veel vocht op...
Morgen komt er dus een kuub zand in een van de boxen. Twee blijven er nog op gehakseld stro omdat we eerst willen proberen hoe het bevalt. Heeft iemand ervaring met zand in de stal? Ben benieuwd naar jullie ervaringen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:36

ik heb vroeger pony's verzorgd bij een boer die ook gewoon zand in de stal had.. het blijft vrij lang droog, maar je ruikt het wel erg snel.
na verloop van tijd haalde hij het wel weg en gooide er nieuw zand in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:38

Groot nadeel van zand: het composteert nooit!
Waar wil je je mest gaan laten, uitrijden is nl. geen optie dus geen mestboer die het wil hebben.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:42

wij hebben zand als onderlaag enn daar over krullen werkt perfect maar mag eigenliojk nit volgens de milieu wet

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:30

Van zand krijg je denk ik wel veel troep buiten de stal.. en het lijkt me ook lastig uitmesten.
Wij hebben gewoon stro en dat bevalt goed hoor, het is tenminste lang niet zo duur als zaagsel enz. Ik vind het persoonlijk ook makkelijker uitmesten, stro.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 00:21

@ellepel; enig idee hoe lang hij deed met een lading zand, hoe vaak moest het worden vernieuwd? wanneer begon je het te ruiken? werd de mest er wel elke dag uitgehaald?

@ilindra; de mest lijkt me niet zo'n probleem, de vraag is meer waar ik het vervuilde zand (met urine) ga laten Knipoog . De mest haal ik er gewoon elke dag uit. Het zand wil ik regelmatig verversen en het 'oude' zand steeds in de bak gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:15

[quote="Patoucha@ilindra; de mest lijkt me niet zo'n probleem, de vraag is meer waar ik het vervuilde zand (met urine) ga laten Knipoog . De mest haal ik er gewoon elke dag uit. Het zand wil ik regelmatig verversen en het 'oude' zand steeds in de bak gooien.[/quote]

Met mest bedoel ik ook het vervuilde zand, alles wat bij ons uit de stal komt noemen wij mest dus niet alleen de stront.
Ik wist niet er mensen waren die alles wat uit de stal komt apart definieren Verward
Als je dat smerige zand in de bak gooit krijg je uitspoeling naar de bodem en dat kan je een forse boete ivm overtreding wet bodembescherming opleveren.

Hoe hoog denk je dat je bak trouwens na een jaartje is als je paarden elke nacht binnen staan en je de stallen een beetje netjes wilt houden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:57

oh jeetje, nou moet ik ff nadenken is al zeker bijna vijftien jaar geleden dat ik daar kwam hahaha..

hij haalde de poep er elke dag uit dat wel, daar hielp ik hem bij.
hij gooide er af en toe een kruiwagen zand bij op en eruit halen volgens mij euhh... jeetje. ..nee dat weet ik niet meer, per winter denk ik zo'n twee keer?

en ik vond het al gauw stinken, maar ja paarden daar kregen veel voer dus dan ruik je de urine sneller..

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 09:50

Als je dat smerige zand in de bak gooit krijg je uitspoeling naar de bodem en dat kan je een forse boete ivm overtreding wet bodembescherming opleveren.

Hoe hoog denk je dat je bak trouwens na een jaartje is als je paarden elke nacht binnen staan en je de stallen een beetje netjes wilt houden?[/quote]

De bak waar ik het zand dan in gooi, is dezelfde bak/paddock waar de paarden bij goed weer 24/7 in staan en dus ook in mesten en pissen. Het is niet de bedoeling dat de paarden vaak binnen staan. Ze komen hooguit ong. 70 nachten per jaar binnen te staan, verder staan ze dag en nacht in de bak, dus lijkt me niet zo'n probleem als ik daar het zand in gooi. Als de paarden buiten staan vervuilen ze datzelfde zand zelf... en dat ik de bak ermee op zou hogen, dat valt echt wel mee. Er gaat een kuub in per stal, ik schat in dat ik dat een keer moet verversen per winter, dus er komt totaal 6 kuub per winter uit. Als je bedenkt dat er in onze bak minstens 40 kuub ineens gestort zou moeten worden om enige ophoging te zien zal dat wel loslopen denk ik...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:50

ik denk dat je jezelf een hoop werk op je hals gehaalt hebt. waar ik in het buitenland gewerkt heb hadden ze ook zand in de boxen, ten eerste kun je dat vaak egaliseren, ten tweede bij een dichte ondervloer raakt zand vrij vlot verzadigt omdat de urine verder niet afgevoerd wordt...zoals eerder al genoemd werd, zand kun je niet zo afvoeren t composeerd niet. daarnaast is het zwaar omdat t na verloop van tijd toch eruit moet ivm hygiene...

je kan dan beter investeren in een goede onderbodem die veel vocht opneemt denkend aan hemparade of vlas met daarover heen (dat laatste hoeft niet perse) bv stro.