Verschil vlas - hennep- koolzaadstro ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Verschil vlas - hennep- koolzaadstro ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 16:17

Hoi,

Wie kan me het verschil uitleggen tussen hennep - vlas en koolzaadstro ?

Moet het allemaal gepot worden ?
Kan het gegeten worden ?
Is het goed / slecht voor de hoeven ?
Hoe stoffig ?
Hoe zit het ammoniakopname ?
handig in gebruik ?
Snel te composteren ? ?
Bacterieen en schimmels aanwezigheid ?
Buiten op te slaan ?
Merken en prijzen ?

Hoezo veel vragen !

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:15

Over hennep hoef ik niets te weten ! Dats chijnt net als zaagsel niet goed voor de hoeven te zijn. En daarnaast zijn er behoorlijke risico's als ze het eten.
Dus geen hennep info nodig.

Groetjes,

Maris

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:37

hoi maris

de laatste 6wkn draaien wij proef met een aantal bodem bedekkers...momenteel hebben we de paarden gehad op:

fijn zaagsel, wel veel stof, neem goed vocht op en tsja de paarden happen dr wel in om maar of ze t echt eten zoals bij stro. Niet gezien.

hennep (hemparade) gebuikten we ook, neemt zeer veel vocht op en ik ben hier best tevreden over. wel vrij zwaar met uitmesten en vrij bewerkelijk om het op te strooien (het zit zo fijn geperst dat je t echt los moet halen met je handen). geen nare amoniak geurtjes, een ziek paard bij ons heeft hier tijden op gestaan en ik heb geen nadelige gevolgen gezien ten aanzien van de hoeven. We gebruiken hemparade bij meerdere paarden als goede bodem bedekker en voor vocht opname, tevens daarover heen een lekkere laag stro

momenteel heb ik 1 paard op vlas staan, ook dit moet je elke keer egaliseren maar neemt wel super vocht op en t blijft lang "mooi"
daar waar ik de rest met hooivork kan uitmesten gebruik ik bij vlas wel een schep omdat t verzadigde vlas niet op de hooi vork blijft zitten bij uitmesten. Bij vlas hoef ik dagelijks alleen de mest eruit te halen en 1x per week de urine plek (mijn paard is netjes doet t op 1 plek).
Ik moet zeggen, t kost wel wat (ik betaal 6,40 voor 130L en er gaan snel 4-5 zakken in 1 box) maar t is super makkelijk qua onderhoud (weinig uitmest werk).

verder hebben we houtrullen geprobeerd, geeft ook een lang mooi effect maar is sneller verzadigd van urine en moest daarom bij ons geregeld helemaal verschoont worden. Niet erg interessant qua prijs en werk.

Ook bij vlas valt t mij op dat de paarden er wel van eten, je kan het nooit helemaal 100% voorkomen als je t mij vraagt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:53

Hoi Rubywhite,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord !!! OK dan!

ik blijf het eng vinden dat de paarden eigenlijk niet mogen eten van vlas en hennep ! Je hoort daar zulke enge verhalen over ......

En het voordeel van stro vind ik nog steeds dat ze lekker wat te doen/eten hebben.

Groetjes,

Maris

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:02

koolzaad zijn hele kleine stukje stro, dit kunnen ze gewoon eten

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:21

Melody heeft een tijdje op koolzaadstro gestaan.
Ik vond het ideaal. Het geeft erg wienig stof, neemt goed vocht op en paarden kunnen er gewoon aan knabbelen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:42

Graag gedaan. Momenteel hebben we de paarden boxen zo ingedeelt dat onderin op de bodem hemparade ligt met daaroverheen een dikke laag stro. Het scheelt aanzienlijk, bovendien komen de paarden bij ons alle dagen buiten dus is de verveling op stal wat minder. Eentje maakt er wel een sport van om de box leeg te eten, zulke blijf je altijd houden denk ik Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:32

RUBYWHITE schreef:
Graag gedaan. Momenteel hebben we de paarden boxen zo ingedeelt dat onderin op de bodem hemparade ligt met daaroverheen een dikke laag stro. Het scheelt aanzienlijk, bovendien komen de paarden bij ons alle dagen buiten dus is de verveling op stal wat minder. Eentje maakt er wel een sport van om de box leeg te eten, zulke blijf je altijd houden denk ik Lachen

Mijn paard staat ook elke dag buiten. Dat scheelt idd met uitmesten en met verveling. Ben je niet bang dat ze met het stro ook hennep eten ?

Het koolzaadstro mogen ze dus eten ? Maar waarom mogen ze vlas dan niet eten, dat is in feite toch ook een soort stro ?

Groetjes,

Maris

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:28

Maris schreef:
Mijn paard staat ook elke dag buiten. Dat scheelt idd met uitmesten en met verveling. Ben je niet bang dat ze met het stro ook hennep eten ?

Het koolzaadstro mogen ze dus eten ? Maar waarom mogen ze vlas dan niet eten, dat is in feite toch ook een soort stro ?

Groetjes,

Maris

Kijk helemaal 100% voorkomen kan ik het natuurlijk niet, maar ze krijgen uitgebalanceerd voer, voldoende hooi en ik denk dat het geen wat ze aan hennep binnenkrijgen minimaal is. bovendien zit er aan hennep ook een vreemd geurtje. Maar goed, anderzijds denk ik, je kan je paard natuurlijk niet op een bodem bedekker zetten waar ze van dood gaan. Wij hebben paarden jaren op stro, en het kan altijd gebeuren dat ze een verstopping krijgen. Dat zijn nu eenmaal risico`s, het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere.

Een kennis van mij heeft ook zo`n paard wat ALLES eet, of het nu stro, hennep, vlas of zaagsel is...wat hij in zijn klep krijgt werkt hij naar binnen. Nu staan de paarden bij haar 23u per dag op stal, kan mij indenken dat ze zich dan vervelen. 2 van de 5 paarden hebben een rantsoenmasker op, zodat ze nauwlijks iets binnen kunnen krijgen. Als ze hooi krijgen gaat t masker even af, om daarna weer om te doen. voor iedereen is de situatie verschillend.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:43

Fijn leven hebben die paarden van je kennis rubywhite Verdrietig .
In de Bit van 2 maanden geleden staat een test van stalstrooisels. Ik heb nu koolzaadhaksel (Rapsodie) en het bevalt prima, beter dan de hemparade want dit neemt nog beter de urine op. Mijn paard krijgt genoeg hooi en verveelt zich niet op stal. Ze staat ook meestal op het land. Ze heeft ook nooit stro gegeten en als ze dat al deed was het heel weinig.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:50

ja het is niet mijn manier om een paard zo te houden...