Trailerrijbewijs:hoeveel lessen nodig? Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloemkooltje

Trailerrijbewijs:hoeveel lessen nodig? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 16:01

Ik wil binnenkort mijn trailerrijbewijs halen om zo onafhankelijk te zijn als het gaat om mijn pony vervoeren ed. Mijn vraag is: wat is jullie ervaring met het halen van een trailerrijbewijs? Hebben jullie tips voor me of ik het beste van tevoren een keer met een trailer kan rijden?

Op internet zag ik dat veel rijscholen een dagopleiding aanbieden: in 1 dag lessen en je E rijbewijs halen.. Is dit een optie of is het handiger om meerdere lessen te nemen?

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:08

1Dag kan met gemak *LOL* Gewoon doen.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:17

Het is vaak wel moeilijker om je aandacht er alle tijd goed bij te hebben. Zeker als je aan het eind nog een keer examen af moet leggen. Dan ben je denk ik niet helemaal fris en fruitig meer Haha!

Ik ga wel een 6 uurs cursus doen, maar dan verspreid over 2 dagen. Juist om bovenstaande reden heb ik hiervoor gekozen. Maar ja, dat kan denk ik ook niet bij iedere rijschool.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:28

ik heb 1 dag gelest en de volgende dag examen, ik had wel al zo'n 10 jaar mijn B rijbewijs

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:04

hangt helemaal af van je talent om met de trailer te rijden en of je goed bent in in je spiegels kijken. Ik had dus echt 2 dagen les nodig omdat ik heel slecht ben in links en rechts uit elkaar te houden terwijl ik in mn spiegels kijk. Bloos
Ik prop nu daarentegen de trailer in het kleinste gaatje omdat ik over mn schouder kijk. Maar dat laatste mag niet op je examen!
Beter een uurtje teveel lessen dan zakken en weer over moeten doen.

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 20:06

Ben blij dit te horen. Ik zag het al weer helemaal voor me dat ik weken les moest hebben Bloos! 2 Dagen trekt me wel, ivm aandacht verdelen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:07

een ander vraagje, wat kost dat eigenlijk?!

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:44

Ben ook op zoek naar een rijschool (Friesland),waar het E-rijbewijs in 1 dag voltooid kan worden.
Iemand suggesties?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:29

yentle01 schreef:
Ben ook op zoek naar een rijschool (Friesland),waar het E-rijbewijs in 1 dag voltooid kan worden.
Iemand suggesties?

ANWB of Berend Knol.
Overigens een vriendin van mij heeft dat pas ook gedaan. Het viel haar vies tegen. De hele dag lessen en vervolgens examen. Ze is gezakt en raad dat anderen ook niet aan. Was zeer vermoeiend.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:37

het is ook zeer vermoeiend... bij de rijschool waar ik mijn B heb gehaald werd het ook sterk afgeraden en ze doen het niet eens... (1 dags cursussen) ik heb er 4 dagen over gedaan 4x 2 uur les....
ik vond dit makkelijker zo kon ik mooi er nog even over na denken wat ik fout deed ...
ik vond het al heavy om aan het einde van de twee uur mijn hoofd erbij te houden en ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag zou moeten ....

Nu heb ik al dik een half jaar mijn E rijbewijs en kan nu de concentratie opbrengen om bv hele einden te rijden met de trailer ...

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:25

Ik heb ook wel een eendagscursus betaald, maar opgenomen over 4 blokken van 1,5 uur les, samen met mijn vriend. Betekende dat we met z'n 2-en 3 uur reden en dan allebei anderhalf uur les hadden. Werkte prima! Van de dingen die hij fout deed leerde ik en andersom. Het is wel handig om verdeeld over een paar dagen te lessen. Als blijkt dat je net nog een of twee uurtjes nodig hebt om de bochtjes achteruit onder de knie te krijgen heb je daar tijdens die dag geeen tijd voor en grote kans dat je zakt, terwijl als je er met een of twee lesjes wel bent, het je veel geld scheelt voor een herexamen!
En we hebben ook wel op grote (en lege!!:) parkeerterreinen met de trailer van vrienden geoefend met achteruit rijden en bochtjes achteruit draaien. Dat is best nog lastig als je dat moet leren en scheelt ook weer in lessen!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 01:16

Ik heb een dagcursus gedaan, alleen dan verdeeld over 2 dagen, zodat je alle info die je krijgt een beetje kan verwerken zeg maar.
Achteraf erg blij mee geweest, want ik moet er niet aan denken om na 6-8 uur rijden nog eens examen te gaan doen.
Dus als je nog nooit met aanhanger hebt gereden dan zou ik het ook over 2 dagen versprijden, ik ben in 1x geslaagd.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 01:50

Ik heb mijn E in 1 dag gehaald en dat beviel me goed. Ook al had ik al een jaar of 4-5 mijn rijbewijs! En geslaagd ook nog Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 02:08

Bij de ANWB hebben ze trouwens speciale lessen om trailer te rijden (als extra, na je E rijbewijs). Ik weet niet of dat iets is om daarna nog evt te doen. (moest het toch even melden Lachen )

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 10:36

Vonnie84 schreef:
Bij de ANWB hebben ze trouwens speciale lessen om trailer te rijden (als extra, na je E rijbewijs). Ik weet niet of dat iets is om daarna nog evt te doen. (moest het toch even melden Lachen )

Dankje, dat is ook wel handig om te weten Als ik de verhalen hier zo hoor, dan denk ik dat ik het in ieder geval over twee dagen ga verspreiden en misschien wel over meer. Ik heb met rijles ook gemerkt dat ik dingen soms even moet laten bezinken om ze te onthouden Haha!

Maar dat betekend dus dat het aanvragen van een E rijbewijs lang niet zoveel tijd kost als een B rijbewijs aanvragen.. Lachen

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:57

Ik ben zelf sinds drie weken aan het lessen en ik doe het met 1 les in de week.

Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik helemaal zeker van mezelf wil zijn als ik met de trailer de weg op ga..
Het prettige hier aan vind ik dat je allerlei weersomstandigheden meemaakt en je rustig de tijd hebt om alles onder de knie te krijgen..

Het kost waarschijnlijk wel wat meer geld, ik betaal nu € 38,-- per les, maar dat heb ik er wel voor over. Ik ga straks met levende beesten rijden en dan wil ik er zeker van zijn dat ik het kan..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:26

Ik denk er al een half jaar over om een cursus van 2 dagen te doen (dus 2x 4 uur rijden en dan examen). Volgens mij kost dat zo'n 500 euro.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:33

Tessebes schreef:
Ik denk er al een half jaar over om een cursus van 2 dagen te doen (dus 2x 4 uur rijden en dan examen). Volgens mij kost dat zo'n 500 euro.

Ha ha.. als je toen meteen begonnen was met 1x per week, dan was je nu al waarschijnlijk klaar geweest..

Bij mij precies hetzelfde hoor... ik heb er wel een jaar over na gedacht totdat ik erg afhankelijk werd van derden.. toen maar eens gaan bellen..

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:39

Ik heb het in 2 dagen gedaan, heb het achteraf makkelijk gehaald (aldus de examinator) maar ik was compleet gesloopt. Er bestaat namelijk de kans dat je 's ochtends de 2de dag af moet rijden, en dan heb je alsnog een dag met 6 uur les. Ik zou iedereen aanraden het te doen zoals Bengel bijvoorbeeld, verspreid over een dag of 4 steeds 2 uur les en dan afrijden. Er komt zoveel op je af, het is niet ingewikkeld maar je moet wel even de kans krijgen om het te verwerken. 1 dag of 2 dagen is misschien goedkoper maar als je zakt ben je nog meer geld kwijt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:46

Ik heb het ook gehaald met losse lessen. Wel lessen van 2 uur, 1 uur is erg kort, alleen al met aankoppelen ben je zo een kwartier verder, zeker als je er nog niet handig in bent. Gewoon iedere week een les en dan afrijden, ik had het binnen een maand. Had toen iets van 2 jaar m'n rijbewijs en nog nooit met een aanhanger gereden.
Ik heb even de tijd nodig om dingen te laten bezinken en me eigen te maken. Ik ging ook in m'n eigen auto bijvoorbeeld letten op het uitzwaaien bij een bocht, nergens voor nodig, maar dan is het maar vast een gewoonte he.
Ik had ook een theorieboekje te leen van m'n instructeur, je hoeft geen schriftelijke theorie te doen, maar het is toch fijn om de tijd te hebben om dat op je gemak door te lezen. (Was een theorieboekje over voertuigbeheersing en specifieke aanhangerregels, de verkeersregels worden wel bekend verondersteld Haha! )
Het maakt ook wel uit hoe je normale rijstijl is, als je eerst nog een boel foute gewoontes weer moet gaan afleren, dan kost dat extra tijd.
Ik vond het erg prettig om als ik me niet safe zou voelen voor dat examen de mogelijkheid te hebben om nog een extra lesje in te kunnen lassen, al is het maar voor het zelfvertrouwen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:32

Er is een rijschool in Friesland die het in een weekend doet. De kosten weet ik niet precies.

Ook zit in Wolvega een hele goede.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:00

Ik heb het in meerdere lessen (1x per week) gedaan, direct nadat ik mijn rijbewijs B had gehaald.
Ik zat dus nog in het ritme van 1x in de week rijles en daarbij netjes in je spiegels kijken en de verkeersregels nog netjes volgens het boekje te weten en ben zo doorgegaan met rijlessen voor rijbewijs E!
Ik heb een paar lessen gehad (ik weet niet meer precies hoeveel en wat het kostte) en ben toen in 1x geslaagd! Eitje! OK dan! *LOL*

Ik vond het zelf heel erg meevallen! Als je laat zien dat je goed controle over de trailer hebt en netjes voor en achteruit kan met de trailer, dan mag je best een keer 'missteken', als je het daarna maar goed corrigeerd en goed om je omgeving let is er niks aan het handje. Knipoog Haha!
Bij mijn examen sloeg de auto een keer af en ben ik achterwaarts in (de verkeerd kant) van een 1-richtingsweg in gereden, maar het was geen gevaarlijke situatie, ik lette goed op mijn omgeving en loste het netjes weer op en ben dus gewoon geslaagd! Bloos

Ondertussen heb ik al weer 6 jaar plezier en gemak van het rijbewijs! (en mijn vader ook, want die is al lang blij dat hij nooit meer mee hoeft)

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:54

Ik wil binnenkort ook beginnen voor m'n E
Heb laatst wel al een keer een proefles gehad, erg leuk! Haha!
Ik weet nu al dat ik als ik ga lessen het ga doen met 1 of 2x per week les en niet in 1 of 2 dagen. Na die proefles die ik heb gehad was ik zo moe, waarschijnlijk doordat ik zo geconcentreerd bezig was. Ik denk dat dat heel nadelig is al je aan het eind van de dag nog examen moet doen

Lame schreef:
Het kost waarschijnlijk wel wat meer geld, ik betaal nu € 38,-- per les, maar dat heb ik er wel voor over. Ik ga straks met levende beesten rijden en dan wil ik er zeker van zijn dat ik het kan..

Dat is echt goedkoop! (vindt ik Knipoog )
Als ik ga lessen betaal ik 51 euro per uur! zelfs voor je gewone rijbewijs betaal je hier 41 euro per uur Bloos!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:06

Toen ik me aanmeldde bij een rijschool heb ik eerst een proefles afgesproken. Op basis daarvan werd bepaald hoeveel uren les ik ongeveer nodig zou hebben. Ik heb er toen voor gekozen om de lessen in een paar blokken op te delen van een paar uur. Aansluitend aan mijn laatste blok examen gedaan.
Het leek mij geen goed idee om alles in 1 dag te doen. Door het te verdelen had ik goed de kans om alles te laten bezinken. Ik heb het idee dat eea beter 'blijft hangen' als alle lessen niet op 1 dag plaatsvinden. En het resultaat: in 1x geslaagd.

Overigens kun je op de site van het CBR nagaan welke rijscholen er in een regio zijn, hoevaak er bij via rijschool een E examen is aangevraagd (dus hoeveel ervaring ze hebben met het lesgeven etc in het E rijbewijs) en wat het slagingsprecentage is. Hiermee kun je dus makkelijk een rijschool in je regio selecteren.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:14

Ik heb het ook in 1 dag gedaan. Bij een rijschool in Winschoten, kostte me 280,00 euro inclusief examengeld Tong uitsteken Oh ja, en een proefles a 40 euro, vooraf. Om te kijken of het verstandig was om het in 1 dag te doen.

Was niet vermoeiend, was gewoon leerzaam Haha! Om 8.00 uur begonnen en om 14.45 geslaagd.
Waar het vooral om gaat, is je verkeerskundig inzicht en dat je je kunt redden met de combinatie. Dus bochtjes achteruit hoeven niet perfect uitgevoerd te worden, het gaat erom dat je kan manouvreren enz.