Hoe bevalt vlas in de stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Hoe bevalt vlas in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 09:55

Ik zit er over te denken om bij de paarden als strooisel over te gaan op vlas en nou ben ik benieuwd wie van jullie dat ook gebruikten (of gebruikt hebben) en wat jullie ervaringen ermee zijn.
Twee van onze paarden/pony's mogen niet op stro, bovendien heb ik hier ook geen opslag voor. Nu staan ze op krullen en op zich bevalt dat niet slecht voor de pony's, maar de paarden maken er wel een puinhoop van. Vooral Vienna heeft na een dag de hele stal al kletsnat. Nu heb ik bij haar in de stal al sinds een week vlas om het uit te proberen en ik moet zeggen dat ik tot nu toe enthousiast ben. Het is veel beter schoon te houden, geeft minder afval en de stal is nu mooi droog. Maar wat kan ik evt. nog voor problemen gaan verwachten?

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:05

Ik ben erg te vreden over vlas, ik gebruik het ook, nu ongeveer 2 maand.
Supper goed spul, alleen wel duur (vergeleken met stro)
Ik heb er wijnig aan of opmerkingen over, je moet er alleen wel voldoende in doen (echt een dikke laag) anders werkt het niet goed.
Ik gebruik 4-5 pakken per maand.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 10:12

Ja, in vergelijking met stro is het inderdaad duurder, maar in vergelijking met krullen (mijn paarden kunnen dus niet op stro ivm koliekgevoeligheid) is het wel goedkoper.
Bij de boerenbond hier zeiden ze dat je de helft van het aantal vierkante meters aan pakken vlas in je stal moest doen. In mijn geval is deze stal dus 3,5 x 3,5 en zitten er dus 6 pakken in. Volgens hun zou je er dan een week of 6 mee moeten doen. Maar dat moet ik dus nog afwachten...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:13

SUPER!!! Maar je moet even de zoekfunctie gebruiken. Staat een topic waar al bijzonder veel ervaringen over vlas in staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:14

In aanschaf is het dan wel duurder, maar in gebruik niet. Het isoleert veel beter (geluid en warmte) en ik vind het schoner werken.
Je hebt er minder afval van (kleinere mesthoop) en je mest is makkelijk af te voeren naar hobbytuinders.

Ik gebruik het nu al zo'n 3,5 jaar en ik wil niet anders meer.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:23

Denk dat als je over de lange termijn rekent vlas stukken goedkoper is.

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:23

Is het goedkoper dan zaagsel?

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:27

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:03

gebruik anders hennep als je het te duur vind is € 11,-- per pak dacht ik maar doe je maanden mee je hoeft alleen de natte gedeeltes eruit te halen en de ontlasting.wat nat is vormt zich in een klont dus dat is ook een mogelijkheid

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:09

JollyJumper schreef:
Ja, in vergelijking met stro is het inderdaad duurder, maar in vergelijking met krullen (mijn paarden kunnen dus niet op stro ivm koliekgevoeligheid) is het wel goedkoper.
Bij de boerenbond hier zeiden ze dat je de helft van het aantal vierkante meters aan pakken vlas in je stal moest doen. In mijn geval is deze stal dus 3,5 x 3,5 en zitten er dus 6 pakken in. Volgens hun zou je er dan een week of 6 mee moeten doen. Maar dat moet ik dus nog afwachten...

Vind ik een kort-door-de-bocht voorlichting, om heel eerlijk te zijn...
Waar het op neer komt is dat je idd in het begin met een dikke laag moet beginnen (dikte minimaal ongeveer 20cm). Na 14 dagen ga je natte plekken eruit halen en dus bijstrooien net zoveel als eruit kwam. Je zult in de eerste maand dus een verbruik hebben van een pak of 7 a 8. De maand daarop zal het teruglopen naar ongeveer 4, en dat zo elke maand. Net zolang totdat je weer overnieuw begint.

De leverancier wil graag dat je elke 3 maanden overnieuw begint, maar in praktijk is dat niet nodig als je netjes de bodem bijhoudt.
Kijk op dat bokt-topic hierboven gelinkt; een schat aan informatie over paarden op vlasstrooisel!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:11

wat voor krullen heb je nu? om even ontopic te blijven, mijn paard kan ook niet op stro en ik ga mss krullen gebruiken. Kan je dat wel afvoeren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:12

justahorse schreef:
gebruik anders hennep als je het te duur vind is € 11,-- per pak dacht ik maar doe je maanden mee je hoeft alleen de natte gedeeltes eruit te halen en de ontlasting.wat nat is vormt zich in een klont dus dat is ook een mogelijkheid

Nergens om hoor, maar als er iets duur is op de bodem van de stal...
Hennep is net zo snel goor en nat als zaagsel, en de kleinere pakjes zijn aanzienlijk duurder dan zaagsel, en zeker belachelijk duur ten opzichte van vlas.

Een fatsoenlijk pak vlas moet je kunnen kopen voor 5 euro incl btw, dan wordt het nog bij je aan huis gebracht ook. Vlas is in alle opzichten superieur aan hennep. Okee, voor hennep wordt meer reclame gemaakt Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:41

Ooeehwww Vlas is echt geweldig. We hadden eerst krullen in de boxen liggen, maar bij 18 paarden is dat echt niet praktisch meer.
Kijk voor mij reactie maar in het topic dat hierboven al wordt genoemd.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:51

Inderdaad, vlas schijnt een super spul te zijn en is op den duur ook goedkoper...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:52

Gunufje schreef:
Inderdaad, vlas schijnt een super spul te zijn en is op den duur ook goedkoper...

Haaaj Gunuf!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:56

Ik betaalde ecobodem 5 euro ppak maar dat was een aanbieding.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:39

Ecobodem heb ik ook (uit Nijnsel/ st. Oedenrode) en daar heb ik het met de zomeraanbieding gehaald voor 3.90 per pak.

Krullen zijn veel moeilijker af te voeren als vlas, omdat vlas in 6 weken composteert en krullen doen daar een jaar over.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 09:43

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga nu meteen even bovenstaand topic bekijken om meer info te krijgen ivm de hoeveelheid, wat te doen etc. want ik dacht al dat ze daar bij de boerenbond niet zo veel van af wisten... (alleen wist ik zelf ook niet hoe of wat...). Maar ik rijd vanmiddag nog een twee drie terug om voor Jumper ook vlas te halen want ik ben die natte stallen beu, en die megemestbult ook...

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:02

super!
geen stank en geen nattigheid en makkelijk mesten Haha!:D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:44

ik vindt vlas niks.Nou ja mijn paard vindt het niks.Hij wil gewoon lekker de halve dag in het stro vroetten.Hij gaat zich vevelen met vlas.ik heb een hals jaar op een manege gestaan waar ze op vlas stonden.En ik vond dat er veel hoef problemen waren.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:22

royena staat ook op vlas, alleen lees nu dat andere topic.
hoe moet je vlas nou uitmesten?
elke dag haal ik de drollen dr uit.
en 1 of 2 keer per maand haal ik haar stal " leeg"
of kun je beter eerst de " natte plekken" 1 of 2 keer weg halen?
wand dat vormt een laag onderop, en daarom is de stal snel vies.
kan ik dat beter doen als wat ik nu doe?