Reden om boos te worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Reden om boos te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 01:01

laatst was ik met iemand mee op wedstrijd, met een pony die een half jaar niks had gedaan, net een weekje weer opgepakt en 2 keer echt intensief (gewoon basis) laten lopen, diegene moest starten in de dressuur L1, aangezien ik het zowiezo al fout vind om gelijk een wedstrijd te starten na een lange periode stil te hebben gestaan.

De proef ging in mijn ogen gewoon super, maar jah dat zijn mijn ogen maar Lachen alleen het wijken was niet optimaal en de ontspanning was niet volledig (en terecht kan ook niet na een week)

toen ze klaar was met de proef sprong die een keer op zei omdat die ergens van schrok. daarna begon diegene als een gek te schoppen en te jagen met dat paard, ik was zo pissig dat ik lettelijk gewoon uitviel tegen die gene, ik vond het zwaar onterecht. Nu is diegene kwaad op mij omdat ik daar boos over was geworden want zoiets doe je niet. dat is gewoon zwaar onterecht, tegen over je paard maar ook tegen over je mede mens, en maar trekken schoppen en ophoudingen.

wat vinden jullie ben ik terecht boos geworden? ik vind van wel maar begin nu een redelijk schuldgevoel erover te krijgen en te denken dat ik me er beter niet mee had kunnen bemoeien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 01:22

Tja, de mijne heb ik ook een keer flink gegrepen op een wedstrijd. Opmerkingen? Ja, 1! Die mocht van mij zó opstappen en het zelf doen. Wilde hij niet. Prima, maar dan ook geen opmerkingen als je niet weet waar je het over hebt.

Ik persoonlijk zou het dus niet pikken als iemand mij aanspreekt op hoe ik MIJN paard behandel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 01:30

Op het moment dat iemand zijn onvrede en frustratie op zijn paard loopt te botvieren mag er in mijn ogen gerust wat van gezegd worden. En of dat nu is omdat een paard ergens van schrikt, of dat hij niet zo goed gelopen heeft als de eigenaar verwacht: een ruiter hoort zoveel zelfbeheersing te hebben dat hij zulke dingen niet doet.
Een ander verhaal wordt het als een paard de ruiter tijdens een wedstrijd uitprobeert. Zie dat er op een gegeven moment maar uit te krijgen. Als je niet ingrijpt heb je de kans dat het paard nooit meer een wedstrijd knap loopt.
Van de kant is het heel moeilijk beoordelen met welk geval je te maken hebt. Maar van mij kun je een opmerking verwachten ja. Of je er dan wat mee doet ligt dan helemaal aan jou.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 02:01

Kort en krachtig straffen op het moment dat het nodig is, lijkt me volkomen terecht. Maar dan ook echt alleen op het moment dat het nodig is en zeker niet maar blijven schoppen en trekken. Wat heeft dat voor nut? Je paard raakt er alleen maar van over de rooie en het leereffect is minimaal.

Een paard nog even een ruk en een schop na geven nadat het aan een vrije teugel uit de ring is gekomen is IMO absoluut not done. Dat valt voor mij ook onder 'je onvrede botvieren op je paard'. Het arme paard heeft namelijk op dat moment echt geen flauw benul waaraan hij jouw uitval te danken heeft. Hij krijgt nog even een trap na, maar kan het verband niet leggen met iets wat hij fout zou hebben gedaan. Niet effectief dus en ook zeer oneerlijk tegenover het paard.

Ruiters die voor mijn ogen dat soort acties uithalen kunnen op een minder prettige reactie van mijn kant rekenen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:46

Je mag daar gerust iets van zeggen vind ik. Ik heb het vroeger 1 keer geflikt, omdat Chico op een kampioenschap in de Z2 alleen maar wissels bleef springen in de middengalop. Mijn moeder heeft me toen van mijn paard gesleurd en me verzekerd dat ik er niet meer opkwam als ik me niet kon beheersen. volkomen terecht natuurlijk! (wel voor schut trouwens Bloos! )

Bij Rex kom ik ook weleens tamelijk gefrustreerd de ring uit, omdat hij in een B proefje bij de SGW mij echt kan laten zitten, zodat ik er keihard aan moet werken. Dan pak ik daarna de zweep en rij flink wat oefeningen op het losrijterrein en owee als hij dan niet aan mijn been is. Dan kletst het echt wel een paar keer hoor. Maar goed, Rex lijkt dan ook af en toe wel van een tik te genieten. Verward

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:07

Ik vind het goed dat je er wat van gezegd hebt, maar als je echt boos bent geworden...
als je het nou gewoon had gezegd, op een rustige manier...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:44

De mijne was over de omheining gegaan (toen ik m zo op z'n donder heb gegeven). Ben niet verder gekomen dan het groeten... Scheve mond

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 13:38

hallo dat paard heeft een half jaar of iets meer niks gedaan, daarmee bedoel ik alleen op de wei gestaan, binnen een week start je hem in de L1 dan kan je toch verwachten dat dat niet goed gaat? hoe spoor je dan niet toch? als het terecht was geweest dan had ik gezecht oke, die gene is er later door de jury zelfs nog op aangesproken. nee ik vind het onterecht om een paard zo te behandelen, en zeker als het paard zijn best voor je doet.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:47

Ik vind dat je volkomen gelijk heb.
Na een half jaar kan je niet verwachten dat je paard alles in week weer oppakt waar je gebleven was. En om hem dan ervoor te straffen ook..
Nee...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:51

In dit geval lijkt straffen mij dan ook idd niet terecht, om de redenen die je zelf al noemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:58

Ik sluit me volkomen bij cassidy en karin aan

Straffen mag best, maar wel meteen
niet een minuut later, dat snapt hij echt niet en ben je erg onredelijk bezig tegenover je paard.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:00

ik ben ook ok met cassidy en karin eens, dus vindt ook dat jij volledig in je recht stond om er wat van te zeggen! goed zelfs dat je er wat van hebt gezegd
ik heb ook weleens mensen op hun plek gezet als ze hun paard gruwelijk lomp en onterecht aan t afstraffen waren, kreeg dan een grote mond terug en t paard kreeg er nog eens extra van langs.... Scheve mond

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:28

Renske20 schreef:
kreeg dan een grote mond terug en t paard kreeg er nog eens extra van langs.... Scheve mond

Inderdaad, vaak moet het paard het in zo'n situatie extra bezuren als je er wat van zegt.
Geen reden om het daarom maar te laten gebeuren, maar misschien kun je beter naar een official stappen, iemand met meer gezag op de wedstrijd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:30

Navidad schreef:
hallo dat paard heeft een half jaar of iets meer niks gedaan, daarmee bedoel ik alleen op de wei gestaan, binnen een week start je hem in de L1 dan kan je toch verwachten dat dat niet goed gaat? hoe spoor je dan niet toch? als het terecht was geweest dan had ik gezecht oke, die gene is er later door de jury zelfs nog op aangesproken. nee ik vind het onterecht om een paard zo te behandelen, en zeker als het paard zijn best voor je doet.

in dat geval had je volkomen gelijk om boos te reageren. Je kan toch niet verwachten dat een paard super loopt na zo'n lange periode niet gereden te zijn laat staan in een deftige conditie. Ik was al lang blij geweest dat ik een redelijk proef had gereden en zonder al te veel bokkesprongen en schrikbewegingen door de proef was gekomen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 00:57

Ik vond het wel zwaar onterecht dat ik de vollelading kreeg, trug bij huis aangekomen te zijn is dat paard 2 dagen gestrest geweest. heb ik hem op aanraden van haar vader rustig en recriatief meegenomen. ook dat was ernstig gestrest maar wat wil je met zon paard een tijd niet te hebben gelopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 01:26

Navidad schreef:

ik ben het hier wel mee eens... je paard een keer op z'n donder geven, daar is o zich niks mis mee, maar ik vind het vreemd dat iemand van zijn paard verwacht dat dit kan, oz snel na een half jaar rust. volgens mij zijn er geen paarden die in deze situatie meteen goed lopen...

goed dat je er wat van gezegd hebt, ik erger me aan mensen die bijven toekijken als iemand echt te ver gaat. OK dan!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:27

ik was een keer op een wedstrijd waar een ruiter
haar pony letterlijk over de hindernissen heen sloeg
na 3 hindernissen werd die gene dan ook vriendelijk
door de jury de ring uit gezet en terecht

ik vind het goed dat je er wat van hebt gezegt
een paard is een dier en die zijn onvoorspelbaar
en hebben ook weleens hun dag niet
en zeker na een half jaar rust
zijn ze in een weekje niet meer waar ze waren