Mok behandelen met motorolie *meningen gevraagd*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Mok behandelen met motorolie *meningen gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 21:43

Nee niet schrikken ik ben dit niet van plan.

Ik ben met een werkstuk voor school bezig over mok, nu ben ik ook bezig met de manier van mok behandelen met motorolie.

Nu heb ik al even gezocht, maar ben benieuwd WELK positief effect (ter bestrijding van mok) en WELK negatief effect (op de huid, dingen die in het bloed komen etc.) dit nu heeft op het paard.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:47

Heb ik nog nooit van gehoord, wel boeren die koeien met schurft met afgewerkte olie behandelen. Daarbij kunnen dus wel dingen zoals dioxine in de koe terecht komen. Maar motorolie???

taverno

Ze doen het meestal met afgewerkte olie maar daar zit iets in(ik dacht looizuur)wat kankerverwekkend is.
ik heb het nooit gebruikt en ga het niet doen ook.

esther82

Deze methode werd op de manege waar ik vroeger reed wel toegepast. Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit gebruikt heb.
De methode spreekt me totaal niet aan, daarbij werd mij verteld dat de olie een vorm van kanker bij het paard teweeg kan brengen. Ik weet niet of dat waar is, maar kan me er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:58

Dit is zo'n typisch "middel erger dan de kwaal" oplossing. Er zitten allemaal stoffen in motorolie die ik toch liever niet in de huid van mijn paard laat doordringen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:01

Zware, kankerverwekkende metalen zitten er in, niet zo'n aanradertje dus Lachen. Vroeger, toen er nog geen goede mokzalf beschikbaar was werd dit wel aangeraden, tegenwoordig kun je wel uit wat minder schadellijk spul kiezen gelukkig...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:01

mensen leg nou eens uit WAT die effecten dan zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:04

Positief geen ervaring mee, negatief is het in de bloedbaan komen van zware metalen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:05

Ik denk dat je paard er slechter van wordt en er een ontsteking onstaat.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:08

al die rommel op mok, zalfjes, nu zelfs motorolie(!!) Gewoon als je het constateerd schoonmaken met betadine(jodium)zeep, droog maken en DROOG HOUDEN

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:12

toevoeging aan mezelf: voorkomen!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 18:35

esmir schreef:
al die rommel op mok, zalfjes, nu zelfs motorolie(!!) Gewoon als je het constateerd schoonmaken met betadine(jodium)zeep, droog maken en DROOG HOUDEN

kan jij lezen?

bovendien is motorolie niet nieuw, maar juist een oud middel

Is er ook iemand die wél het antwoord op mijn vraag heeft, WAT doet die olie op het been (droogt het uit, zorgt het dat er geen water bij kan etc.).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:36

Ik denk dat het niks doet. Ja het alleen erger maken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 18:38

maar waarom zouden boeren het dan gebruiken op mok? nadelen zijn er genoeg aan, maar dat daar gelaten.

Als ik aan olie denk heb ik zelf het idee dat het net als vaseline e.d zorgt dat er geen water bij komt. Kan iemand dat ook bevestigen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:51

afgwerkte olie helpt inderdaad bij mok, ik heb vroeger paarden verzorgd bij een boer die het daarmee deed, en de mok trok altijd weg...
de olie zorgt ervoor dat de huid afgedekt wordt van invloeden van buitenaf, en dood sommige bacterien...

maar:
er is onderzoek naar egdaan en het is bewezen dat muizen van afgewerkte olie huidkanker krijgen.
ik heb een merrie gehad, die haar mok was altijd behandeld met afgewerkte olie, en na 8 jaar kreeg ze een vorm van kanker...

toeval?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:54

Waarom boeren het gebruiken op mok? Omdat het goedkoop is.
En wat de olie op het been doet? Als het al niet gezond is voor het paard, wat denk je dat het met de bacterien doet?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:07

hee relax, ik weet ook wel dat het niet goed is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:12

Lees eens wat afgewerkte olie kan bevatten:
http://www.emis.vito.be/ShowPage.cfm?PageID=140
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=10289
Citaat:
Als afgewerkte olie niet goed wordt verwijderd, ontstaan risico's voor bodem, water en lucht. De inzameling en onschadelijke verwijdering moet daarom gewaarborgd zijn.

Iedereen kan wel bedenken dat afgewerkte olie op korsten/exceem (dat is mok) smeren ongezond is. Via de huid kunnen gevaarlijke afvalstoffen uit de afgewerkte olie in het bloed komen. De precieze gezondheidsrisico's weet ik niet, maar kankerverwekkend lijkt mij heel goed mogelijk.
Dat afgewerkte olie bacteriën zal doden is misschien wel mogelijk en dat het water afstoot lijkt mij ook. Beide voordelen zijn ook met gezondere (lees: geneesmiddelen!) te bereiken, zoals antibioticazalf.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:16

Afgewerkte motorolie bevat o.a. zware metalen, PAK's, PCB en nog een zooitje minder gezonde en zelfs kankerverwekkende stoffen. Het hoort niet voor niets bij het chemisch afval, dat smeer je niet op een paardenbeen. Dat brengt niet alleen gezondheidsrisico's mee voor het paard, maar ook voor de personen die ermee in aanraking komen.

Je schijnt er ook overheen te kunnen plassen Clown

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:31

Mijn baas zweert bij afgewerkte motorolie en in sommige gevallen help het ook wel. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik moest het 2 keer per dag op de korstjes aanbrengen en op een gegeven moment kon ik de korstjes er gewoon vanaf vegen en bleef er een beetje roze mooie huid achter. Mijn baas vertelde dat er ....zuur in zat dat goed tegen mok is, maar welk zuur het was ben ik vergeten.
Tja ik denk dat er ook wel nadelen aan verbonden zijn, maar de paarden in kwestie doen het nog steeds goed.