van manege paard naar eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

van manege paard naar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 20:55

Ik vraag me 1 ding af.Als je een manege paard/pony koopt.Hoelang duurt het voordat een paard/pony het door hebt dat het dier nu nog maar 1 berijder en 1 baas heeft?
IK weet dat elk paard verschillend is.

Ik hoop dat jullie me vraag een beetje snappen

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:01

Ligt inderdaad aan het paard.. En warschijnlijk of hij op de zelfde plek blijft. En of er nog steeds meerdere mensen op rijden. En hoelang hij in de manege heeft gelopen... Ook zijn er paarden die het niet zo zeer laten blijken dat ze nou weten van wie ze zijn.

Redna kwam ook uit de manege maar had bij ons op de manage maar 2 dagen gestaan wat ze daarvoor heb gedaan weet ik niet precies..
Maar daar heb het best wel een tijdje bij geduurt..

Maar denk dat het ongeveer het zelfde is als bij een paard dat van een particulier vandaan komt of handelaar..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:05

Ik denkd at hij er snel achterkomt dat nog maar 1 iemand hem berijdt.. maar degene die hem voert, zien ze meestal als hun baas Lachen

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:09

ze zullen het echt wel door hebben na een tijdje, je merkt het vanzelf.
iig het paard zal vast wel merken dat ie nu bereden word door een persoon.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:11

Een paard heeft vrij snel door wanneer hij door meedere of door 1 persoon gereden wordt. *LOL*
Het ligt ook aan jezelf hoeveel tijd dit kost als je heel duidelijk en consequent bent dan zal hij het snel door hebben.

Eigenlijk klopt je titel niet helemaal Tong uitsteken het is dan toch van Vele manege ruiters naar Vaste berijder?

Manege paarden/ponys hebben een grote trukendoos die altijd bijgevuld door de verschillende ruiters waarmee hij te maken heeft.
Het kan een hoop rust geven voor een manegepaard om eindelijk door 1 ruiter bereden te worden, maar het kan soms ook conflicten opleveren omdat die vaak onstaan doordat je een paard langer doorrijdt.

Wil je een manegepaard overkopen ofzo?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 21:17

Neej ik wil geen manege paard overkopen.Maar ik weet wel dat het op de manege waar ik rij wel mogelijk is.En Als ik me examen hebt gehaald mag ik een eigen pony.En ik weet niet of het er 1 wordt van een manege of er 1 van een paardenmelkerij (die een kleine manege hebben om de paarden hun engergie kwijt te kunnen)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:18

Bij Splash duurde het best lang voordat hij echt alleen gewend aan mij was , een half jaartje !

Ondanks dat hij maar een paar maanden als manegepaard was , en ik daar al voor hem zorgde....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:22

willeke16 schreef:
Neej ik wil geen manege paard overkopen.Maar ik weet wel dat het op de manege waar ik rij wel mogelijk is.En Als ik me examen hebt gehaald mag ik een eigen pony.En ik weet niet of het er 1 wordt van een manege of er 1 van een paardenmelkerij (die een kleine manege hebben om de paarden hun engergie kwijt te kunnen)

Oww wat leuk (ik vroeg het me gewoon af), nu maar hopen dat je slaagt (zal vast wel) en dan misschien een eigen pony uitzoeken hartstikke leuk joh OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:23

Dit is heel verschillend en ligt aan het karakter van het beestje.
Het eene beestje wil heel graag 1 leider, de andere maakt het niets uit, de volgende is eenkennig, de ander is weer bang voor mensen etc.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:49

Het heeft bij Givar bijna een jaar geduurd voor hij helemaal was bijgetrokken van het manegebestaan. Daarna begin het 'gedonder' Haha! , maar dat zou ik niet meer willen missen.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:39

Ha Rag had wel snel in de gaten dat het mijn paardje was, maar de manegetruckjes kent ze nog steeds heel goed. Ik heb d'r nu 2,5 jaar maar als ze mocht doen wat ze zou willen zou ze het liefst achter een ander paard aanlopen Haha!
Denk dat dat er nooit meer uitgaat. Ook al mag ze het nooit, want ze is verder superbraaf en luistert goed. Maar ik ken andere paarden die dat niet hebben hoor, dus het ligt ook net aan het type.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:18

Bij Kobus heeft het vrij lang geduurd voordat hij liet merken dat hij mij als baas zag. Kobus heeft zich in de zeven jaar dat hij manegepaard was voornamelijk afgesloten van bepaalde dingen en invloeden. En inderdaad ook een rijkelijk gevulde trucendoos bijgehouden.
Nu gaat het super en ik kan goed merken dat hij weer echt helemaal 'paard is' en dat hij mij als zijn eigenaar/baas/maatje ziet.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:21

Lin begon na een paar weken met dingen die hij jaren in de manege lessen niet had gedaan. Ervandoor gaan met rijden en allemaal van die ongein. Volgens mij heeft ie gewoon een te verwend leven gekregen Knipoog en dat had hij maar al te snel door!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:01

Gaat wel snel volgens mij Lachen Mijn verzorgpaard was ook manegepaard, maar had na paar weken al veel streken Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:01

Vroeger reed ik altijd op een manegepony, die toen verkocht is. Maar daar heeft ze ook echt even moeten wennen, alleen in de bak was al een ramp. Dat was ze hélemaal niet gewend Knipoog.
En ze was eigenlijk sowieso helemaal niks gewend, ze heeft superveel geleerd daar en als ik haar nu eens zie.. dan ben ik echt trots op haar Lovers

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:10

Bij mijn paard ging/gaat het eigenlijk heel snel.
Ze heeft ruim anderhalf jaar op de manege gestaan, maar er werden voornamelijk buitenritten mee gemaakt, dus manegeles heeft ze niet zoveel gelopen, dus ook niet echt een trukendoos wat dat betreft.

Op de manege was ze echter wel altijd heel chagerijnig en kribbig en sinds ze bij mij staat is dat 100% beter.

Dus ze is heel snel bijgetrokken en eigenlijk is het niet meer te merken dat ze een manegepaard is geweest. OK dan!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:53

Wouter is 4 jaar van de manege geweest. Toen hij er 3 jaar was benik hem gaan leasen na een paar maanden reageerde hij meer op mij dan op manegekinderen. Dus toen hij van mij werd was hij al aan mij gewend. Maar nog steeds kan het beter! (na 2 jaar)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:22

Ik heb ook een manegepony gehad, maar ik heb nooit het idee gehad dat hij mij zag als baasje o.i.d. Hij hechtte zich aan niemand en hij was heel oppervlakking (tja, hoe leg ik dat uit?). Hij legde geen contact, met niemand. Hij liep met iedereen mee en was niet bijzonder blij als hij mij zag ofzo.