buigproef niet goed>wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

buigproef niet goed>wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:54

Ik heb gisteren een hel leuk paardje bezocht,dat ik mogelijk wil gaan kopen.
Vandaag is het dier klinisch gekeurd en kwam met 1 been niet door de buigproef heen,terwijl het zowel op het harde als zachte links en rechts gewoon goed loopt.
Ik heb het paard gisteren ook bereden,terwijl het daarvoor niet veel is bereden,dus ik dacht misschien aan spierpijn oid.
Weet iemand of dat kan?
En wat ik nu het beste zou kunnen doen,gewoon kopen,proberen op proef te krijgen en dan nogmaals laten keuren,of daar laten staan en nogmaals laten keuren,of helemaal van de koop afzien?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:00

over 2 weken opnieuw keuren.. de buigproef is echt een moment opname
Ze kan zich verstapt hebben of spierpijn oid

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:01

idd nog een keer doen. Het kan ook nog zijn dat de da het been verkeerd belast heeft. Dus net iets te hoog of te veel gebogen oid. Het is idd een moment opname.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:03

nog een keer laten doen, of voor de zekerheid een foto maken

als ze trouwens goed door de buigproef heenkomen wil dat niet heel veel zeggen trouwens, mn pony kwam met spat&hko nog perfect door de klinische keuring incl buiproeven heen!

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:04

Zeker niet zomaar kopen. Ga met de rest mee...eerst nog een keer laten keuren en misschien een fotootje. Succes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:08

Ben het er ook mee eens, als je echt een goed eklik hebt met dit paard is het de moeite waard om de buigproef og een keer te doen of een foto te maken. Ik zou zelf eerder voor een fotootje gaan dan heb je wat meer info en zekerheid. Onthoud wel dan ook een foto een momentopname is.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:11

stalleke schreef:
over 2 weken opnieuw keuren.. de buigproef is echt een moment opname
Ze kan zich verstapt hebben of spierpijn oid

Zou ik ook adviseren.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:11

weet iemand hoe ik dat dan regel met een eventuele foto?
Is het dan zo dat ik die betaal bij goedkeuring en dus aankoop?
Of moet ik die sowieso betalen?
(en hoe duur is dat ongeveer)
Ik heb de veearts gesproken en die adviseerde de buigproef over 2 weken nogmaals te doen

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:38

Een foto kost bij mijn dierenarts 32 euro, alle daaropvolgende foto's kosten 18 euro per foto!!

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:56

Anoniem schreef:
weet iemand hoe ik dat dan regel met een eventuele foto?
Is het dan zo dat ik die betaal bij goedkeuring en dus aankoop?
Of moet ik die sowieso betalen?
(en hoe duur is dat ongeveer)
Ik heb de veearts gesproken en die adviseerde de buigproef over 2 weken nogmaals te doen

Ligt er maar net aan wat je met verkoper afspreekt.
Ik ben gewend dat bij goedkeuring voor geruiksdoel kosten voor koper zijn en bij afkeuring kosten voor verkoper. Maar hier zijn ook verschillen in. Soms is een paard voor die tijd al gekeurd. Anderen zeggen dat keuringskosten altijd voor koper zijn. Kun je goed arm worden als je aantal keren een pechpaard treft.
Gewoon goede afspraken maken hierover.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:08

ik heb hetzelfde meegemaakt, en wij hebben het paardje toen niet gekocht

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:17

Rontgenfoto laten maken, dan weet je waarom hij niet goed loopt op de buigproef. Daarna kun je beslissen of je hem wilt kopen voor minder geld (als het niet zo ernstig is) of dat je op zoek gaat naar een ander.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:22

ooit wel is gehoord dat een pony met een gebroken (kuit)been door een buig proef kwam?! nou ik wel Scheve mond z'n baasje bleef volhouden dat ze iets zag aan hoe die liep.na foto's bleek dit dus en de buigproef kwam ie zonder problemen doorheen .of een slechte veearts dat kan ook nog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:18

De haflinger die ik vóór Bijou op het oog had had dat ook.
We hebben haar niet gekocht, er is een kans dat ze er dan flink last van kan krijgen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:07

Nog een keer keuren als je dit echt een leuk paardje vind.
Mijn paard kwam de 1e keer ook niet door de Buigtest heen op de harde ondergrond, toen heeft de Dierenarts ook geadviseerd om het nog een keer te doen omdat hij dacht dat het om een kneusing in zijn Hoef ging. Na 6 weken weer laten keuren ong, kwam er nu gewoon doorheen! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:13

de dierenarts adviseerde om 2 weken te wachten,zou dat lang zat zijn?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 07:35

Mijn paard kwam ook niet door de buigproef heen met 1 been,toen ik haar wou kopen. Toch heb ik haar gekocht en op mijn eigen stal nog 2 keer de buigproef laten doen en toen wel in orde.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 07:55

Ik zou het paard niet kopen. Of nog een keer laten keuren maar dan klinisch en rontgenologisch. Als je het paard op de foto hebt gezet heb je zekerheid. Er komen wel meer paarden door de buigproeven en alles heen terwijl ze zeker wel iets mankeren. Wees verstandig en laat die foto's maken. Je zit dan veel lekkerder op je paard.

Verder was het bij de keuring die ik heb laten doen bij paarden die ik graag wilde hebben dat de kosten als het paard goedgekeurd zou worden voor de koper waren en werd het paard afgekeurd dan waren de kosten voor de verkoper.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:07

niet zomaar kopen. Ik zou nog een keer de buigproef laten doen. als het dan nog niet goed is en je wilt het paard nog steeds. Dan zou ik foto's maken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:18

corky schreef:
ooit wel is gehoord dat een pony met een gebroken (kuit)been door een buig proef kwam?! nou ik wel Scheve mond z'n baasje bleef volhouden dat ze iets zag aan hoe die liep.na foto's bleek dit dus en de buigproef kwam ie zonder problemen doorheen .of een slechte veearts dat kan ook nog

Waar zit het kuitbeen van een pony ? Schijnheilig

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:46

riant!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:22

Even overleggen met de DA wat die vindt als hij er gewoon geen goed gevoel bij heeft zou ik hem laten staan. Je zit niet te wachten op problemen.

Hert kan zijn dat hij over 2 weken wel goed is maar hou het in de gaten. Ik zou het de huidige eigenaar laten regelen en niet meenemen voordat hij helemaal oke is. Dit ivm hechten enz.. en misschien de de huidige problemen gaat geven.

Het ligt ook helemaal aan het prijskaartje. Is het een duur paard had ik hem laten staan neem geen risico. Is het een goedkopere en de DA heeft wel een een goed gevoel kan je het nog een kans geven.

Er zijn meer al genoeg paarden in NL dus neem de tijd. (oeps zeg ik die in 1x slaagde maar ja wel klinische en rontgologisch helemaal oke).

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:25

Idd, zou even de Dierenarts vragen of hij denkt dat er een tijdelijk probleem is waardoor de buigroef niet goed ging of dat het echt in de benen zit.

Bij mij adviseerde de Dierenarts ook 2 weken, maar dan moest wel eerst de Hoefsmid komen, en die kwam pas na 4 weken. Omdat de Dierenarts dacht dat het een Kneusing in zijn hoef was, die bij nieuw beslag wegging.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:41

toen wij ons eerste paard verkochten kwam hij ook niet door de buigproef heen op 1 been, paard had in al die jaren nog nooit wat gehad dus wij snapte er niks van. Kopers zagen af van de koop en wij gingen door denken hoe dat nou toch kon, bedacht mn broer zich ineens dat hij met de springles diezelfde week met dat been verstapt had na de sprong. 3 weken later opnieuw gedaan en toen was hij weer helemaal goed en kwam hij ook door de buigproef heen

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:55

Je kan een foto laten maken maar dan heb je nog geen zekerheid, aandoening aan de weke delen (pezen) zie je niet op de foto. Dus je kan uitstluiten dat er iets mis is met gewricht/bot maar meer ook niet.