Wat zouden jullie met dit paard doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Wat zouden jullie met dit paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:16

Het paard (23 jaar) werd door de eigenaar een keer per week gereden en voor de rest was hij er iedere dag 10 minuten om hem in de molen te zetten.
Nu doe ik hem af en toe en ik gooi hem altijd even lekker los en daarna ga ik wat anders doen met hem.
Nou is hij met rijden best verpest. Hij wil zijn eigen rondjes lopen en zijn eigen tempo bepalen. In galop is het alleen maar keihard de bak door crossen. Nageeflijk zit er voorlopig nog niet in met rijden, eerst maar eens gewoon normaal tempo en reageren op mijn been en zit (hij is de laatste jaren voornamelijk op de hand "gereden").
Met longeren is hij superbraaf. Loopt lekker ontspannen, zakt met zijn koppie naar beneden en kauwt lekker op het bit.
In galop gaat het met longeren beter dan met rijden. Hij is hier beter controleerbaar en wil minder hard.

Wat voor oefeningen zouden jullie met hem doen?
Mag zijn met rijden, longeren of wat dan ook (ben iig van plan les te gaan nemen met hem).

En weten jullie nog tips om zijn conditie een beetje op te bouwen?

Edit: vergeten leeftijd te vermelden.
Laatst bijgewerkt door Spirit op 22-11-04 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:26

Ik zou gewoon steeds wat langer gaan rijden. Wel iets van 5/6 keer per week. Dan komt die conditie van zelf wel. Voor reageren vooral veel schakelen en daarbij duidelijk verschil aanleggen. Reageert ie niet meteen op je been? Meteen een schop, hij moet weten dat ie moet reageren.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:29

Zoals ik zei Knipoog Veel afwisseling, tempowisselingen, overgangen, figuren, lekker aan het werk houden! Ook buiten het rijden om niet alleen longeren ook een keer lekker wandelen of zoiets!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:31

je voelt het vanzelf aan.
probeer gewoon lekker rustig en ontspannen te gaan rijden. als hij goed op de hulpen reageert dan kun je meer van hem vragen.

gewoon rustig opbouwen dus en ontspannen rijden, op jouwn tempo

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:32

Idd eerst les nemen. En blijven oefen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:36

Veel overgangen laten maken aan de longeerlijn en met rijden.
Conditie moet je rustig opbouwen.
Dus niet gelijk een uur fanatiek gaan rijden. Begin eens met een halfuurtje te rijden en dan steeds 5 minuten langer.
Laat het paard met rijden ook af en toe even lekker de hals strekken.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:37

Even erbij vermelden: het paard is 24 maar gedraagt zich wel erg fit. Je kunt qua soepelheid natuurlijk zeer weinig verwachten van een paard op deze leeftijd en met deze 'training'.

Ik zou beginnen met de ene dag rijden en de andere dag longeren. Aan de longe goed aan je stemhulpen zetten en die ook met rijden gebruiken. Als het lukt, aan de longe met bijzet tussen zijn benen zodat hij zijn rug wil ontspannen. Op deze manier kun je misschien nog wat rugspieren opbouwen.

Met rijden zou ik veel overgangen rijden en jezelf dwingen om geen enkele pas toe te geven. Dus bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen bij welke letter je een bepaalde overgang wilt maken, dit duidelijk aangeven met je stem en je hulpen en er dan ook op staan dat hij daarnaar luistert.

Probeer het eerst op de hoefslag en pak dan de korte zijden de binnenhoefslag. De lange zijde is bij ons te lang en daar heeft hij teveel plaats om weg te lopen, dus daar zal binnenhoefslag moeilijk zijn.

En lekker buiten uitstappen, dat vindt hij volgens mij prachtig. Even je vader ernaast in het begin Lachen

Succes, het is echt een schatje!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:40

Manon 2 schreef:
Ik zou beginnen met de ene dag rijden en de andere dag longeren. Aan de longe goed aan je stemhulpen zetten en die ook met rijden gebruiken. Als het lukt, aan de longe met bijzet tussen zijn benen zodat hij zijn rug wil ontspannen. Op deze manier kun je misschien nog wat rugspieren opbouwen.

Daar heb ik ook over gedacht idd.
Maar wil jij me daarmee de eerste keer dan even helpen? Heb nog nooit met een bijzet gelongeerd, dus dan kan ik wel tips gebruiken Tong uitsteken
Heb jij misschien nog een bijzet te leen dan? Anders moet ik ff rond gaan vragen of er zelf een kopen.

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:11

Afwisseling.
Ik zou niet meteen elke dag gaan rijden, zn rug is waarschijnlijk ook niet meer veel gewend.
Zoals Manon 2 zegt, om de dag.
Perfecte oplossing Lachen

Op de longeerlijn, dus op de volte galopeerd hij rustig.
Galopeerd hij ook op de volte rustig onder het zadel?
Zoals liza al zei, veel overgangen en tempowisselingen.
Reageert hij niet op het been, een schop, zodat hij wél reageerd.
Reageert hij niet op de hulpen om terug te komen, een keer een goede ophouding maken.

Veel succes ermee Lachen

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:07

Tuurlijk wil ik je helpen. En touwtjes zijn al voldoende hoor om bij te zetten. We maken wel even een afspraak.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:24

Inderdaad aan de bijzet is een idee, een goedkopere tijdelijke oplossing zijn inderdaad touwtjes, wanneer dat eenmaal heeft geholpen kan je altijd nog een Passotuig kopen, dat is echt super om mee te longeren.
De paarden gaan er echt op vooruit, al zeg ik het zelf

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:51

Gezien zijn leeftijd en de beschrijving die jij geeft zou ik met hem (net als met een jong paard) gewoon proberen hem eerst maar eens los te krijgen. Idd met de toutjes aan de longeerlijn, maar ook misschien maar is een poosje helemaal loslaten voor. Dan kan hij dus niet meer op je handen steunen en moet hij naar je zit, benen, en stem luisteren.
Het klinkt misschien eng, maar je zult zien, dat als je dit een paar weekjes doet je een paard hebt dat al stukken beter, stuur en rembaar is.

En dan met behulp van veel voltes de buiging en dan pas aan de nageeflijkheid gaan werken. Het paard is natuurlijk betrekkelijk oud, dus zou toch tegen alle adviezen in niet al te veel overgangen maken. Dat is erg belastend en misschien moet je daar dus niet al te te veel aan doen.
Tuurlijk kun je wel met overgangen zijn gehoorzaamheid trainen, en schijnovergangen voor de achterkant, maar ik zou het niet overdrijven, want het is wel erg belastend voor hem.