vlas stro zaagsel haksel potten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

vlas stro zaagsel haksel potten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 17:03

Er zijn nog al wat bodem bedekkers voor de stal maar welke is nou goed Verward en wat is het belangrijkste prijs verschil?En is het echt slecht voor je paard als je gaat potten met vlas of haksel?( haksel ---> soort mengsel van vlas en nog iets Tong uitsteken )

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:05

Die van mij staan op Vlas. Echt een superuitvinding!!
Kijk eens op www.ecobodem.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:06

Rapsodie is gehakseld koolzaadstro. Erg fijn spul.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:17

het goedkoopste is over het algemeen vlas. het potten zou ik niet doen, qua gezondheidsredenen kan het best (trouwens met vlas moet zo sowieso al min of meer potten) maar voor jezelf zou ik het niet doen (vlas en zaagsel kunnen onwijs zwaar worden!) ..
potten is trouwens wel goed voor de hoeven (lees, goed potten, dus niet een hele smurrie!)

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:20

Zaagmeel!! Is iets duurder, maar je kunt heel fijn uitmesten, hebt bijna geen afval en bent veel sneller klaar. Iedere dag de drollen eruit halen en 1 keer per week wat bijvullen.
Je moet dan zo’n aardappelschep of mestvork met tussen de spijlen weinig ruimte (€ 20) kopen. De drollen blijven op de schep de rest zakt erdoor heen. Alleen een beetje de natte plekken eruit halen. Maar die heb je veel minder omdat je een onderlaag moet creëren, waar de urine intrekt. Werkt ideaal. Ik heb ook vlas geprobeerd, iets goedkoper, maar werd daar helemaal kriebelig van. Voor mij dus weer gewoon zaagmeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:44

Een combinatie Haha! Onderaan een betonnen vloer, daarover rubberen matten, dunne laag zaagsel voor de natte plek, en dan een laag stro om op te eten en op te liggen. Mocht ze toch teveel stro opeten, dan ligt ze nog altijd zacht op de rubberen matten Lachen Verdient mijn absolute voorkeur. Anders een dik strobed. Zaagsel is minder goed voor de hoeven. Biobase bevalt mij gewoon niet, en met vlas heb ik geen ervaring als bodembedekking.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:33

Ik zougaan voor vlas!
ik heb op stro, zaagsel en vlas gestaan, en ben heel tevreden nu met de vlas!
Geen stank, geen vocht!
Een beetje potten moet wel ja met vlas.
Lees anders dit topic eens:
[PP] De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:59

Wij hebben nu een mengsel van vlas met zaagsel, vlas is heel glad en de ponys lopen er als het ware gaten in, en als ze dan na het liggen opstaan kunnen ze uitglijden, en zaagsel houdt het allemaal wat compacter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:00

de mijne staan opstro...werkt prima...pak stro kost maar 1.50

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:49

gewoon stro, mijn ervaring met potstallen is dat paarden nog wel ens hoefproblemen willen krijgen...
gewoon stro met een beetje zaagsel eronder voor de opname van vocht..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:52

Potstallen vormen ook een risico voor de luchtwegen omdat er veel amoniak in de stal komt. Als je paard ligt ademt hij dat in. Volgens mij stond er pas een heel artikel in de bit; ook met voor- en nadelen van diverse strooisels en prijs/kwaliteitvergelijking.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:53

ik zou niet potten!! stond laatst een artikel over in Bit dat dat heel slecht is!
zelf vind ik zaagsel heel fijn (heb ik dus ook) blijft lekker droog en luchtig. *LOL*

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 09:52

bedankt allemaal nu kan ik ffies makkelijker kiezen!! Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:44

Vraag over het potten:
Bij ons wordt dagelijks uitgemest en 2 x in de week natte plekken verwijderd.
Paarden staan op vlas. De stal is goed geventileerd en de urine kan via de in het midden iets aflopende boxen goed weglopen.
Dan is potten toch geen probleem?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:01

Wat moet ik verstaan onder hoefproblemen die ontstaan door potstallen? En waar zou je eventueel zaagmeel vandaan kunnen halen?

Wat vlas betreft... ik gebruik het nu bijna een jaar. Het bevalt mij prima en het is ideaal voor de tuin.

De amoniakdampen vallen heel erg mee, wanneer je de onderlaag goed gesloten houdt, en niet steeds openhaalt, maar alleen 1 a 2 keer per week de natte plek weghaalt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:11

ik heb ene paard gehad wat op hemparade stond, ze kreeg daar hele natte hoeven van, heel apart want de bovenlaag was wel droog, maar volgens de hoefsmid kwam het dordat ze er dus met hun hele gewicht opstaan en daardoor dus de hoef warm wordt, en vochtig...
klinkt raar ik weet t, maar in mijn geval kreeg ze dus erg natte hoeven ervan. overgestapt op stro trok het weer weg...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:31

zaagsel bevorderd(mits ja paard daar gevoelig voor is) hoefzweren. niet ok dus.
wat ik van de hoefsmid hoorde(die les geeft op utrecht) is dat veel paarden eigenlijk een beetje een natte stal moeten hebben: niet te schoon. ik weet niet of urine de staat van de hoeven bevorderd, maar dat maak ik er wil op uit..(denk ik) (of dat het vocht gewoon goed is)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:43

muiszje schreef:
zaagsel bevorderd(mits ja paard daar gevoelig voor is) hoefzweren. niet ok dus.
wat ik van de hoefsmid hoorde(die les geeft op utrecht) is dat veel paarden eigenlijk een beetje een natte stal moeten hebben: niet te schoon. ik weet niet of urine de staat van de hoeven bevorderd, maar dat maak ik er wil op uit..(denk ik) (of dat het vocht gewoon goed is)

Vocht schijnt inderdaad goed te zijn. Anders drogen de hoeven uit/op? Wie weet dat precies?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:07

Vocht (niet te veel) is niet verkeerd.
Vocht van urine daarentegen wel.
Overigens:
Potten in vlg de nieuwe bit alleen gevaarlijk als je het met stro doet.
Er stond niks in over andere bodembedekkers.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:20

pff gelukkig want ik wil graag vlas en dan gewoon potten en iedere dag de drollen eruit wippen en per week de natte plekken eruit

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:28

Zo doe ik het ook en dat bevalt prima!