Haflinger met boomloos zadel? Ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Haflinger met boomloos zadel? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 13:17

Ik heb voor mijn Haflinger al een stuk of 8 zadels uitgeprobeerd, het past allemaal voor geen kanten. Ik heb een ouderwets type Haf van circa 1.45m met een korte rug. Ik snap wel dat ik een zadel aan kan laten meten, maar daar heb ik nu niks aan omdat ik net begonnen ben met hem te rijden.

Nu stuitte ik in mijn speurtocht op boomloze zadels... veel verschillende soorten, veel enthousiaste reacties. Lijkt op veel koudbloedjes ook goed te liggen (en dat zacht zitten spreekt mij ook wel aan Tong uitsteken )

Maarr..... het lijkt alsof het merendeel van de enthousiastelingen of endurance rijdt of meer recreatief bezig is. Ik heb ook hier en daar wat foto's gezien waar ik de meeste mensen in de draf en de galop de tenen heel erg ver naar buiten vind steken (Donald Duck is er niets bij Tong uitsteken ). Ligt dit aan het type zadel?

Mijn vraag is dus of er mensen met een Haflinger ervaring hebben met boomloze zadels en of er ook serieus dressuur mee gereden wordt en hoe dat bevalt?

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:33

Ik heb er wel een paar keer op gereden ik vind vind het niet veel verschil hebben, je moet het denk ik gewoon proberen, dat lijkt mij het beste, ik ree veel buiten dus echt gedressuurd heb ik niet, veel suc-6

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:16

Hé bedankt voor je reactie.

Had jij 'm ook op een Haflinger liggen? en paste het goed (niet schuiven)?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:38

Ik heb er een een week getest en hij komt weer terug om verder te testen met een nieuw pad. De shet maat om precies te zijn.

Ik heb alle type's shetlanders staan, de luxere en het echt oude grovere type. Op alle pony's lag het zadel super. En het zat ook nog eens heel fijn. Ik heb er gewoon dresuurmatig mee gereden, buiten mee gereden en ook mee gesprongen Lachen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:01

@Dennis; klinkt goed.

Als jij een test-zadel hebt gehad dan heb je die zeker van Barefoot of Torsion. Dat waren de enige twee die ik deze mogelijkeheid zag aanbieden.

Het feit dat Barefoot ze gratis laat testen, geeft wel wat vertrouwen. Dat zouden ze nooit lang volhouden als er niet veel van verkocht werden.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:06

Ik zal Alet (Alet hier op bokt Haha! ) even op dit topic wijzen, zij staat bij mij op stal en rijdt haar haf ook met boomlooszadel en volgens mij gaat dat super.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:21

Ik heb een haflinger en een barefootzadel, het ligt prima op haar en het zit heerlijk! ook de pasvorm is goed, het schuift niet.
Ik gebruik het zadel voornamelijk voor (lange) buitenritten, ze kan dan heerlijk vrij bewegen.
Voor het dressuur rijden gebruik ik nog wel mijn dressuurzadel. dan vind ik zelf fijner in de bak (qua beenligging enzo), maar er zijn genoeg mensen die ook dressuren met hun barefoot. ik denk dat dat gewoon persoonlijk is!

wel heb ik maat 1 moeten nemen vanwege de lengte van haar rug, maat 2 was wat lang waardoor het ging schuren bij haar heupen.
mijn haf met haar zadel:
http://www.xs4all.nl/~waardjes/evitabuiten/mist/M5110061.jpg

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:30

@ Ireentjuh; oei, mooie Haf heb jij (stiekem ff in je profiel gekeken).

Dat korte ruggetje lijkt me bij die van mij ook een probleem, ik ben zelfs bang dat een maat 1 nog te lang wordt. Wat is de stokmaat van Evita ongeveer (qua ruglengte/model lijkt ze nl. wel wat overeen te komen met die van mij, maarja, da's moeilijk te zien van een foto.)

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:31

Ik heb geen ervaring met een boomloos zadel maar heb je dit zadel al eens geprobeerd: Maxam Thorogood, extra wijd, speciaal voor de haflinger.

Die heb ik namelijk ook en die past echt perfect en mijn haflinger is ook van het oude type Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:32

@ Amu... hé alvast bedankt!

Hoe ga jij met je "conventionele" zadeltje voor Stupa? Had je dat speciaal aan laten meten voor Stupa?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:22

Ja, nou.......Hier komt dan het hele verhaal.

Voor Amulet ben ik ooit begonnen met een goedkoop divoza'tje (ja, Hanneke moet altijd alles proberen). Dit was geen succes en dat zadel lag na een paar maand voor geen meter meer. Na wat gedonder met opnieuw aanpassen van Divoza heb ik gekozen voor een zadelmaker in Groningen waarvan ik zeker wist dat hij goed was. Maar (een hele dure maar in dit geval) hij verkoopt voornamelijk Stubben (of KN/Hopfner, nog duurder dus). Toch gedaan en ben er super blij mee, hij past het zadel steeds gratis aan en heb nooit last weer gehad van niet passende zadels.

Toen ik Stupa kocht vorig jaar heeft hij het zadel aan Stupa aangepast (die is nogal wat breder dan dat Amu was) en omdat Stupa nog aardig aan het groeien is wordt hij volgende maand voor de 3e keer aangepast. Het is nogal wat gedoe itt die boomloze zadels, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn stubbentje weg te doen daar ben ik veel te blij mee. Daarbij vind ik het gewoon een wat mooier gezicht, maar zo'n boomloos zadel zit wel erg lekker zacht hoor haha. Knipoog Haha!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:03

Hee Sosha!
Daar ben ik dan Lachen

Ik rijd Amber ook met een boomloos zadel, de Barefoot.
Ze is nu 3 jaar en ze verandert nogal, dus zo'n zadel leek me een uitkomst, omdat het zich aanpast aan de vorm van het paard.
Amber is wat luxer gebouwd, maar nog steeds behoorlijk breed. Ik vind de Barefoot goed op haar liggen, hij schuift nagenoeg niet. Ik zeg nagenoeg, omdat het een kwestie is van goed aansingelen of hij schuift of niet.
Ik heb westernfenders aan het zadel, omdat ik nu vooral recreatief rijd.
Als ik strax wat dressuurmatiger met haar ga rijden zet ik er normale beugelriemen en normale beugels aan.
Jammer dat je niet in de buurt woont, anders mocht je altijd even langs komen met je paardje om te testen!
Je kunt trouwens via www.boomloosrijden.nl een testzadel bestellen, dan kun je zelf een week lang uittesten of een boomloos zadel iets voor jou en je Haflinger is.
Het is wel even wennen, maar als je eenmaal je zit gevonden hebt dan zit het werkelijk waar heerlijk. En wat ik ook heel prettig vind is dat je je paard zo goed voelt, op zit rijden wordt veel makkelijker!

Als je vragen hebt pb je me maar!

Alet

PS: foto's van Amber met Barefoot zijn te zien in de link in mijn onderschrift.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:24

barefoot!!!echt een super zadel.heb alleen een dikke bolle buldozer fjord Bloos .maar hij blijft liggen als een huis OK dan!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:29

Sosha schreef:
@ Ireentjuh; oei, mooie Haf heb jij (stiekem ff in je profiel gekeken).

Dat korte ruggetje lijkt me bij die van mij ook een probleem, ik ben zelfs bang dat een maat 1 nog te lang wordt. Wat is de stokmaat van Evita ongeveer (qua ruglengte/model lijkt ze nl. wel wat overeen te komen met die van mij, maarja, da's moeilijk te zien van een foto.)

dank je Haha!
Evita is best wel klein Bloos ze is officieel gemeten op 1,30m, zelf denk ik wel dat ze iets groter is maar hoger dan 1,35m is ze zeker niet.
Evita heeft voor haar stokmaat wel een redelijk lange rug trouwens..

Ik zou de maat 1 (testzadel) gewoon proberen, dan zie je het vanzelf wel of het gaat. op de site van boomloosrijden staat volgensmij ook de lengte van het zadel, misschien kun je het dan even op de rug van je haf opmeten?

Evita is trouwens ook niet extreem moeilijk qua zadels, ik heb een ainlsey dressuurzadel en een thorowgood maxam die beide goed liggen op haar.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:34

Het zadel maat1 is geloof ik 53 cm (gokje) lang.
Ik dacht ook dat dat wel eens te groot zou zijn voor Amber, maar dat is met 20x meegevallen. Zij is gemeten op 1.44m, dus dat is wel een stukje groter dan Evita...
Ik zou zeggen; niet twijfelen, maar testzadel aanvragen! Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:57

Voor mijn pony's was uiteraard de maat 1 te groot. Mocht zelfs 1 te groot zijn kan je zelfs dus naar de shetmaat gaan en dan het achterboogje naar achter laten zetten.
Maar dan moet je zelf niet te fors zijn. Ik met mijn 160 en 45 kg pas precies nog in de standaard shet BF (zie ook hun site Knipoog ).

Ik zou ook gewoon gaan testen Lachen. Dan weet je zeker of het is wat je wilt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 21:38

Dennis schreef:
Ik met mijn 160 en 45 kg pas precies nog in de standaard shet BFgaan testen Lachen. Dan weet je zeker of het is wat je wilt.

Eeh, ik dacht dat ik best slank was, maar met circa 1.63 en 54kg toch echt een maatje groter dan jij Tong uitsteken Ben bang dat ik dan in de knel kom, maar als maat 1 echt te groot is, is het misschien niet eens zo'n gek idee, maar dan zal ik moeten "verbouwen"

@Alet, O jee, ook al zo'n lief Haffie, zadeltje erop ziet er idd niet verkeerd uit, maar wat moeilijk te zien.

@ Amu; nou dat kan ik best begrijpen hoor..... trouwens ook wel logisch dat ie voor Stupa aan te passen was, je hebt het dan toch over twee Haffies hè. Maar om te gaan vragen of ze het dressuurzadel van mijn Ierse Hunter voor m'n Haf om kunnen bouwen...... mmmmm, ik ben bang dat ik dan een beetje blont over kom Knipoog

Nou goed, ik ga nu eerst eens meten tot hoever 53 cm komt vanaf de schoft.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 21:52

*proest* komt dus dik op z'n billen

ook nog even vanaf halverwege de schoft gemeten, en dan ligt ie nog zowat tegen de heupen aan. Dat gaat mij toch echt te veel op de lendenen steunen (ook al komt daar dan niet zoveel druk) en het is m.i. geen gezicht.

De reden dat ik niet zomaar een test zadel laat komen is dat mijn pony z'n ruggetje voor z'n hoogte volgens mij extreem kort is. Beetje zonde van mijn tijd en geld (verzendkosten) als je van te voren al ziet dat het toch niet past. Daar zit een verkoper toch ook niet op te wachten, lijkt mij.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:54

Ik ben 1.68m en +/- 58 kilo en heb een behoorlijke kont Schijnheilig
Maar opas goed in de maat 1 Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:02

@ Alet; yeah, de maat 1 durf ik wel aan met mijn goddelijke lichaampje (whoehahaha).

Maar of de shet maat nog gaat lukken Verward Zo goddelijk dus ook weer niet Haha!

En om nou aan Dennis te vragen of ze haar achterwerk wil fotograferen en met afmetingen op internet te plaatsen (voor vergelijkend achterwerk onderzoek)...... gaat 'n beetje ver, vind je ook niet? Bloos

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:26

Sosha schreef:

@ Amu; nou dat kan ik best begrijpen hoor..... trouwens ook wel logisch dat ie voor Stupa aan te passen was, je hebt het dan toch over twee Haffies hè. Maar om te gaan vragen of ze het dressuurzadel van mijn Ierse Hunter voor m'n Haf om kunnen bouwen...... mmmmm, ik ben bang dat ik dan een beetje blont over kom Knipoog
.

Nou...........ik heb toen ik dit zadel kocht aan mijn zadelmaker gevraagd van "nou, ik ben er niet zeker van of ik na deze pony (toen dus Amulet) nog een haflinger koop, of dat ik dan overga op iets anders". Hij zei toen van "daar hoef je je geen zorgen over te maken, je hebt nu boommaat 31 en dat ik ook vrij gangbaar voor grotere paarden, ik kan dat zadel dus zo opvullen dat het op een KWPN'er zou passen". Het gaat dus om de boommaat, wanneer Antrieb nou boommaat 31 nodig zou hebben en het zadel van je Hunter is maat 32 wordt het een stuk moeilijker. Ik heb namelijk inmiddels geleerd dat de boommaat veranderen zeer moeilijk is. Opvullen is een stuk eenvoudiger. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, zeg maar dat er een groninger is die beweerd dat het kan Knipoog Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:49

Amulet schreef:
zeg maar dat er een groninger is die beweerd dat het kan Knipoog Haha!

Tsja...... als dat niet helpt........

Vragen kan natuurlijk nooit kwaad, maar het zadel is ben ik bang ook gewoon veel te lang van boom (wel logisch), het enige wat tot nu toe qua lengte op Antrieb paste, was dat pony-zadeltje waar jij nog op gezeten hebt vorig jaar. Maar dat zadel is verder weer veel te krap (ook voor mij trouwens).

Het feit dat de singelstoten van m'n dressuurzadel elkaar onder de buik van Antrieb zowat raken, geeft ook al een beetje een indicatie dat het zadel een pietsje groot uitvalt. Alleen de breedte lijkt niet onaardig.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:52

Sosha schreef:
Tsja...... als dat niet helpt........

Vragen kan natuurlijk nooit kwaad, maar het zadel is ben ik bang ook gewoon veel te lang van boom (wel logisch), het enige wat tot nu toe qua lengte op Antrieb paste, was dat pony-zadeltje waar jij nog op gezeten hebt vorig jaar. Maar dat zadel is verder weer veel te krap (ook voor mij trouwens).

Haha toen ik daar op zat zag je geen zadel meer Schijnheilig Tsja, dat is wel nadelig inderdaad dat hij zo'n enorm korte rug heeft (aan de andere kant zal hij minder snel rugklachten krijgen Clown ). Maar zou er geen merk zijn dat echt bekent staat om korte zadeltjes??

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:56

Ik heb al eens geïnformeerd bij een zadelmaker....... en die achte de kans dat een standaard zadel zou passen echt nihil. Die adviseerde mij er een speciaal aan te laten meten, dat moet eigenlijk altijd lukken, maar dat deden zij zelf niet.

Er zijn wel van die "vreemde" zadeltjes die extreem kort zijn...... maar dat lijken me dus echt GEEN fatsoenlijk rijzadels (Ik zag er een, dat was meer een soort bekleed plankje Verward )

Enne met "vreemd" bedoel ik dus nog vreemder dan boomloos Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Sosha op 22-11-04 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:57

Sosha schreef:
En om nou aan Dennis te vragen of ze haar achterwerk wil fotograferen en met afmetingen op internet te plaatsen (voor vergelijkend achterwerk onderzoek)...... gaat 'n beetje ver, vind je ook niet? Bloos

Tja, mijn kont zal je met een vergrootglas moeten zoeken Tong uitsteken. Ik pas ook nog prima in een 15" VHZ zadeltje(als zit 16" iets fijner).

Op www.boomloosrijden.nl zie je mij met de shetten op de shetmaat BF Lachen. Dat kleine bruintje is Dennis van 94 cm. Die vos is 110 en die vosroan is 100 cm. Om je een idee te geven Lachen.
Je hebt alleen pech dat het toen jassenweer was, dus de meeste foto's zijn met jas aan genomen die over het zadel vast.

Ik zou gewoon gaan testen, dan weet je zeker of het wat is. Beter geprobeerd dan achteraf zeggen 'had ik maar'.