oortjes en snorhaartjes knippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

oortjes en snorhaartjes knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:13

Hallo Allemaal... Nu het winter wordt is mijn New-Forrest merrie al een beertje maar dan die lange haartjes uit de oortjes en der snorhaartjes op der neusjes ziet er echt niet uit...
Hoe kan ik deze het best knippen zodat het er weer allemaal netjes uitziet?
De snorhaartjes gewoon met een schaartje eraf knippen dat is niet zo moeilijk maar der oortjes????

Wie kan mij heplen

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:15

snorharen moet je niet aan zitten!! Daar kunnen ze de afstand mee opmeten en voelen ze mee...Dus niet mee prutsen!
Ze oren kan je wel uitscheren. Of met een schaar knippen: Pak je zijn oor, druk de zijkanten naar elkaar en knip langs de orrand van boven naar beneden de uitsteeksels weg.. Zo krijg je ook geen happen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:16

Ik vouw het oor dicht en knip of scheer dan de haren die uitsteken er af. Dan vallen er ook geen afgeknipte haren in het oor. Eventueel nog ietsjes hol naar binnen.

Er zijn mensen die ze helemaal leeg scheren, maar dat vind ik geen gezicht.

Tastharen laat ik zitten, alleen hele lange exemplaren knip ik ietsjes bij. Een lange baard onderaan z'n hoofd gaat er wel af, dat vind ik geen gezicht.

fokoyapernor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:00

tastharen moet je er n iet afhale.. daar voele ze mee.. en oor haren, hebben ze nu ook nodig, vanwege de regen..

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:24

ja dat is ook wel waar het is lekker warp maar een beetje bijhouden kan geen kwaad denk ik der baartje doe ik ook weg der tasthoortjes laat ik wel gewoon zitten.... Bedankt alvast

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:28

Je kunt toch wel een beetje de lange haartjes van de neus afknippen??? Doe ik wel hoor, want het kan ook zijn dat ze door te lange haren op de neus jeuk krijgen...! Ik vind het ook niet mooi staan, van die hele lange haartjes op de neus! Ik knip de lange haren er altijd af voor een wedstrijd bijvoorbeeld! Het is niet zo dat ik alle haartjes van z'n neus er helemaal afknip ofzo!

En de oortjes scheren kun je beter niet meer doen! De haartjes in het oor dienen namelijk voor bescherming van het oor! vroeger werd het wel gedaan, nu nie zoveel meer! je kunt wel de "buitenste haartjes" van het oor eraf knippen, dat doe je door het oor "dicht te vouwen" en de haartjes die uitsteken eraf te knippen! suc6!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:51

Ik knip bij mijn paarden ook de snorharen eraf, scheer ze eraf eigenlijk. Het oor knijp ik net als de anderen hier dicht en knip of scheer alles wat eruit springt.
Ik scheer de oren in de winter nooit uit, want dat staat niet en als ze buiten komen hebben ze daar wel wat bescherming nodig.

Overigens weten mijn paarden zonder hun tast haren nog altijd exact wanneer het schrikdraad aan of uit staat zonder het aan te raken, dus voelen gaat ze prima af. (hebben ze van het weekend ook fijn bewezen door uit te breken omdat het schrik apparaat stuk was Boos! )

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 13:24

oke de oortjes doe ik wel de buitenkant door ze smane te vouwen en e snorheren ik deed het altijd al maar dat ze dan niet meer voelen wist ik niet

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:29

de snorhaen moet je niet helemaal afknippen je kan ze wel wat bij knippen maar ze moeten er in het donker nog mee kunnen voelen.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:34

En je kunt het beste de oren knippen met zo'n gebogen schaar dan weet je bijna zker dat je niet in zijn ooren knipt suc-7

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:39

BJuwel schreef:
de snorhaen moet je niet helemaal afknippen je kan ze wel wat bij knippen maar ze moeten er in het donker nog mee kunnen voelen.

Hmm, die van mij worden wel geknipt en kunnen in het donker ook prima voelen/zien enz!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:41

Mirijam, je maakt wel erg veel spelfouten in je berichtjes, ze zijn niet zo heel goed leesbaar zo, zou je er misschien op willen letten?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:50

Ik doe ook tasharen en baard kortscheren. Oren gaan voor de show kaal van binnen, in de winter laat ik het lekker zitten, hooguit knip of scheer ik hetgeen dat uitsteekt eraf. Ik als anti-sok-mens, gaan die er ook af! Haha!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:01

ik knip de oren door ze dubbel te vouwen en wat uit steekt af te knippen. tastharen zit ik niet aan. Alleen als er bijv. een in het oog zit, maar dat is logisch. En de baard als ze die hebben gaat er wel af.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:20

de meningen zijn aardig verdeeld, maar het is duidelijk dat de haren in de oren en bij de snor wel degelijk een functie dienen. Dus de keuze van de eigenaar kan het beste op de "noodzaak" worden toegepast (weidegang, wedstrijden, en wat je meer als redenen hebt). Ik deed hetzelfde met de oren als de meesten hier, het eruit stekende haalde ik weg. De snorharen zat ik niet aan, net als de lange haren bij de ogen. Bakkebaarden in de winter haalde ik ook weg. Dat zag er wel mooi en verzorgt uit!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:26

die baard weghalen,doen jullie dat dan met een tondeuse?
Of kan je dat ook evt knippen(ik heb geen tondeuse en neem aan dat je er een speciale tondeuse voor nodig hebt?)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:34

je kan het wegbranden. (vind het altijd een beetje vreemd gezicht en vel paarden vinden het eng. duhh) en knippen kan en idd met de tondeuse kan ook. Ik zelf knip het weg. branden geeft een mooi gezicht. de eerste dagen ziet het er niet echt mooi uit, maar later wel. het voordeel van branden is dat je geen happen krijgt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:43

Knippen kan (dan zou ik een efileerschaar (uitdunschaar) nemen, om de boel er nog een beetje natuurlijk te laten lijken). Ik doe het altijd scheren, veel sneller en makkelijker Haha! Je hebt er geen speciale tondeuse voor nodig. Zolang hij maar lekker snel is en ik vind verschillende opzetstukken altijd wel handig Lachen

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:44

sorry van de spel fouten hoor! Komt omdat ik te snel typ... Maar ik zal de oortjes knippen en de baardhaartjes en neus haartjes zie ik nog wel even kijken. En krom schaartje heb ik nog wel!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:48

Krom schaartje vind ik alleen handig voor eventueel oren en voor wat onhandige paarden die weleens richting schaar komen Haha!

Sambooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:08

En hoe doen jullie het als een paard niet wil dat je aan zijn oren komt? Die van mij wordt al gek als je richting oor kijkt en als je dan nog een schaar vasthebt wordt ze helemaal panisch...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:24

Sambooo schreef:
En hoe doen jullie het als een paard niet wil dat je aan zijn oren komt? Die van mij wordt al gek als je richting oor kijkt en als je dan nog een schaar vasthebt wordt ze helemaal panisch...

Blijven oefenen

Maar wat ben ik eigelijk gemeen
Ik scheer de snorharen er altijd af Bloos!
Heb er nog nooit last mee gehad net als de andere paarden van stal

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:24

hmm lijkt me wel moeilijk mijn Tara vind echt alles best zoalng er maar aan der gefriemeld wordt Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:44

Oren knip ik netjes bij door dicht te houden en te knippen, tastharen bij de mond en neus knip ik tot ongeveer een cm af, volgens mij voelen ze dan alles nog prima, ik zie ze nooit hun hoofd stoten ofzo.
De tastharen bij de ogen laat ik wel zitten tenzij ze omgaan krullen ofz, dan knip je bij tot ongeveer 3 cm.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:10

Ik haal ook de tastharen eraf en scheer de oortjes uit. De paarden bij ons op stal hebben hier nog nooit problemen mee gehad. Ze staan dan ook niet dag en nacht in de wei, als je paard (bijna) altijd in de wei staat, dan zou ik er idd van afblijven...