paard te mager en te weinig eten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nolita

paard te mager en te weinig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 10:57

Hallo allemaal!

Ik zit met een paar dwingende vragen. Bij mij op stal is vorige maaand een nieuw meisje gekomen met haar paardje, een arabiertje van 1,50 m. Een ontzettend leuk ding, maar nu komen de problemen.

1. Het paardje is zeker 50 kilo te mager, t ziet er niet uit en het paardje voelt zich er ook niet lekker bij. Ze krijgt 1,5 kg biks, 1 plak hooi en soms wat extra's zoals een slobbertje of wat muesli. Het paard staat echter ook op de wei, zonder beschutting. Ik heb dus het idee dat dit paardje veel te weinig krijgt. Vooral omdat ze op de wei staat en wat extra energie nodig heeft om zichzelf warm te houden.

2. Het 2e probleem is dat ze volgende maand weer naar stal moet. De eigenaresse wil haar dan gaan scheren. Ik heb geen ervaring met het later scheren van paarden (de mijne is vorige maand al geschoren ). Weet iemand hoe veel grams deken ze dan opmoet (want dat weet de eigenaresse dus niet en ik zie haar in staat een zweetdeken op te leggen).

Vooral door het eerste probleem sta ik in dubio, stel ik mij nu aan of krijgt ze echt te weinig? En heb ik wel het recht om haar daarop te wijzen? Oh wijzen op bokt, helpt u mij? Knipoog

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:07

ten eerste zou ik em gewoon hooi naar behoefte laten eten...Hij mag daar net zoveel van eten als hij zelf nodig heeft!
Ik weet niet of ze er veel mee rijd? Anders zou ik wel meer bix geven..
En als meer mensen zeggen dat het paardje veels ste dun is, zou ik de eigenaresse e gewoon op aan spreken. Kan geen kwaad toch?

Over het scheren: ik heb mijn pony ook geschoren. Ik weet niet hoeveel grams deken ik er op heb. Ik heb eerst een stal deken en daarboven een waterdichte dikke winterdeken. Je ziet vanzelf na 1 dag wel of ze het te warm heeft (doordat ze zweet). Als ze niet zweet is het goed..
Als het vriest doe ik 2 dekens op, anders niet. Staat het arabiertje snachts buiten of niet?

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:15

Het probleem is dat ze dus maar één plak hooi per dag krijgt van haar eigenaar. Ze staat 24/7 in de wei (waarom weet ik niet want alle andere paarden moesten er twee weken geleden al af). Vanaf 16 december moet ze echter naar binnen en dan wil de eigenaar haar scheren. Ze wordt ongeveer 30 tot 60 minuten per dag bereden (weet het niet precies want ik ben meestal bezig met mn lita'tje Lovers )

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:31

je zou toch gewoon een vriendelijk gesprek aan kunnen binden over het voeren en de deken? wel zorgen dat die persoon zich niet aangevallen voelt...

voorbeeldje: bij mij op stal staat een paard dat er bijna niet uit komt... heel zielig, er word heel af en toe mee gewandeld maar verder staat hij gewoon op stal, nix geen beweging.
dit paard kreeg 2 keer hooi en 3 keer flink wat bix. 3 keer bix voor een paard dat van de 7 dagen in de week er hooguit 3 uit zijn stal komt vind ik erg veel. ik ben dus naar zijn eigenaresse gegaan en gevraagt waarom zij het beest 3 x bix geeft en niet gewoon hooi in de middag.
ze vond na wat uitleg dat ik wel gelijk had en ze wilde hem idd nu hooi gaan voeren!

misschien moet je ook eens zo'n gesprek beginnen? dit is niet leuk om naar te kijken denk ik voor je... suc-6! Lachen

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:56

Ja ik vind zeker dat ze geen biks mag gebruiken om een paard aan te laten komen, want biks geeft energie, dan heeft ze zodirect een explosief paard Knipoog Veel hooi en slobber werkt idd wel Knipoog
Aangezien het een arabiertje is, heeft hij/zij een dunne huid, dus ik zou maar een dikke winterdeken opleggen! Misschien nog een deken erboven op voor 's nachts. Ik snap eigenlijk niet waarom ze wilt gaan scheren? Zo dik in hun vacht worden arabiertjes vaak toch niet.

Maar je hebt inderdaad het recht om er iets van te zeggen! Je hoeft niet super aanvallend te zijn maar gewoon rustig op haar in praten, dat werkt wat effectiever..Knipoog

Maar goed...veel succes ermee hou ons op de hoogte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:18

hooi!
1 plak is veel te weinig. het basisvoer van een paard bestaat altidj uit hooi, en krachtvoer voer je bij voor vitamines en prestatie.
biks krijgt ze dus genoeg dus moet er meer hooi bij, heel simpel.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:42

Ik vindt 50 kilo te mager wel erg veel.
Misschien zit er een medisch probleem aan vast dat ze zo dun is.
Wormen,verteringstelsel etc.
En met biks aanvullen is niet goed,zoals beschreven krijgt ze hier alleen maar meer energie van.
Wij voeren mais bij om een paard aan te laten komen,dit bouwen we op zodat ze niet ineens teveel krijgen.
En hooi moet eigenlijk altijd beschikbaar zijn.
En wat dat scheren betreft,hier doen we een wollen onderdeken op en nog een warme deken eroverheen,weet zo niet hoeveel grams.
Vaak is het ook nog wel eens verschillend bij de paarden qua dekens,ze geven vaak zelf aan of ze het te warm hebben of koud.

quito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:17

bij scheren zit je al gauw op een 400 grams deken. Kun je nog zien of 't te veel of te weinig is. Wat eten betreft.. voer maar maisvlokken of duivengerst bij. Van 1.5 kg blijft 't peerd van cristus nog mager