Hoeveel groeit een 2,5 jarige nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Hoeveel groeit een 2,5 jarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 00:12

Hoi,

Even een vraagje over de groei bij een paard. In dit geval een KWPN-er. Een 2,5 jarige hengst. Ouders allebei zo rond de 1.68/1.70 m.

Hoeveel cm zal een jong paard nog ongeveer groeien en waar hangt dit allemaal vanaf?

Alle ervaringen zijn welkom OK dan! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:48

lkaw schreef:
Hoi,

Even een vraagje over de groei bij een paard. In dit geval een KWPN-er. Een 2,5 jarige hengst. Ouders allebei zo rond de 1.68/1.70 m.

Hoeveel cm zal een jong paard nog ongeveer groeien en waar hangt dit allemaal vanaf?

Alle ervaringen zijn welkom OK dan! .

Hengsten die op latere leeftijd gecastreerd worden (of helemaal niet) groeien ietsjes meer als dat ze op jongere leeftijd wel gecastreerd worden. Het is niet nauwkeurig te zeggen hoeveel het jonge paard nog zal groeien, want sommige paarden krijgen op latere leeftijd (lees 3,5) nog een groeispurt en anderen blijven op 1 hoogte hangen. Je moet ervan uitgaan dat een paard tot zijn 5e blijft groeien. Als zijn ouders rond de 1.70 zitten zal hij ook rond dat getal gaan zitten, maar dat is echt nooit te voorspellen. Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 01:03

en het ligt eraan hoe oud hij is als jij erop gaat zitten.. Mijn paard is op zijn 10e geruint.. is dan ook 1.76m geworden..Lachen

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 07:55

Yvonniej schreef:
en het ligt eraan hoe oud hij is als jij erop gaat zitten.. Mijn paard is op zijn 10e geruint.. is dan ook 1.76m geworden..Lachen

Dat vind ik echt een onzinnig verhaal Scheve mond

De uiteindelijke hoogte is genetisch bepaald, wanneer de groeipieken liggen is alleen moeilijk aan te geven en per paard verschillend! Het moment waarop een hengst gecastreerd wordt is wel een factor die uitmaakt. Het moment waarop je er op gaat zitten niet hoor!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:10

maitu, ik ken anders 2 paarden met ouders rond de 1.70 die E-pony's zijn gebleven, omdat ze met 2 jaar en 3 maanden en de ander met 2 jaar en 5 maanden zijn ingereden en vanaf die tijd bijna dagelijks zijn gereden....ook hebben die tot zeker hun 4e/5e met een erg slappe achterhand rondgelopen, dus volgensmij heeft dat er wel iets mee te maken, dat ze niet echt lekker ontwikkelen als je ze al erg vroeg inrijdt en er vrij veel van vraagt....

Yvonniej castratie op zn 10e zorgt niet voor dat hij ineens nog groeit, omdat alle paarden in hun 7e/8e levensjaar toch echt uitgegroeid zijn(denk maar aan de leeftijd waarop je je pony voor t laatst moet meten)

genetisch ligt de schofthoogte al ongeveer vast, dat kan wel wordne beinvloed door wel/niet goed voer, bv een verwaarsloosd paard wat niet wordt ontvorm en te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt loopt een (blijvende)achterstand op terwijl een paard waar netjes voor wordt gezorgd wel gewoon goed groeit en ontwikkeld

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:08

Ik heb juist eens gehoord dat ruinen iets verder doorgroeien in de hoogte dan hengsten. Hengsten blijven vaak wat kleiner en groeien vooral in de breedte en ruinen groeien vaak de hoogte in. maar dit zal natuurlijk geen verschil van 10 cm zijn. maar goed ik weet dus niet of dit waar is! je hoort zo veel!

Het moment van castratie lijkt me eigenlijk niet echt van invloed een paard groeit tot een bepaalde leeftijd en met 10 jaar is die dus al zeker uitgegroeid en heeft een castratie echt helemaal geen effect meer op de groei. Yvonniej jouw paard was echt niet kleiner geweest als hij met 3 gecastreerd was. Het paard van mijn zus is met 1,5 gecastreerd en is 1.74m........

Overigens is het wel zo dat de schofthoogte niet puur genetisch vast ligt! Tuurlijk is er wel een belangrijke genetische invloed op de schofthoogte, maar ook de omgevingsinvloed speelt een belangrijke rol! Wat Renske20 ookal zegt dat paarden die op te jonge leeftijd worden ingereden achter blijven in ontwikkeling, dat is heel logisch te verklaren: alle energie die zij in de training moeten steken kunnen ze niet meer in de groei steken! Maitu het moment waarop je er op gaat zitten is dus wel degelijk van belang!!! Paard moet eerst kunnen groeien dan pas heeft hij energie over voor training!!! Een paard groeit verhoudings gewijs het hardst in de eerste 3 jaar en heeft daar veel energie voor nodig.
Omgevings invloeden zijn dus leefomstandigheden, huisvesting, voeding, verzorging enz.
Dit is heel logisch kijk bijvoorbeeld eens naar geadopteerde kinderen uit de derde wereld, die worden onder de westerse invloeden ook vaak groter. Natuurlijk is dit niet helemaal te vergelijken met een paard en natuurlijk is echt wel genetisch bepaald hoe groot een paard ongeveer wordt je kan natuurlijk niet van een shetlander een paard van 1.60 maken, maar dat lijkt me logisch.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:18

Ow ja mijn paard is ook 2,5 jaar, RUIN en nu toch al wel 1.68 m. Zijn castratie heeft geen negatieve invloed op z'n groei gehad, hij is zich juist goed gaan ontwikkelen na de castratie.

genetische info: moeder is 1.67m en vader geloof ik 1.75m, maar de hoogte van de overgrootouders spelen natuurlijk ook mee.

Wanneer een paard onder het zadel komt groeit hij meestal nog wel ongeveer zo'n 5 centimeter.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:24

Ik heb wel gehoord dat hengsten vaak nog wat doorgroeien als ze geruint worden. Niet veel maar een paar cm toch wel...
Verder ga ik met Renske mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:49

Valencio schreef:
Het paard van mijn zus is met 1,5 gecastreerd en is 1.74m........

Maar dat kan, er wordt niet gesugereerd dat een paard dat vroeg gecastreerd wordt, geen groot paard kan worden (qua hoogte). Maar dat het wel invloed heeft op de groei. Een paard dat met 1,5 jaar gecastreerd is en toch uitgroeit tot 1.74m, zou misschien wel eens 1.78 m geweest kunnen zijn als hij op wat latere leeftijd gecastreerd zou zijn geweest.
Als je ervanuit gaat dat een paard op zijn 3e wordt ingereden, heeft dit weinig invloed op zijn groei. (als het gedaan wordt door een mens met gezond verstand dus niet dagenlang achterelkaar uren doorrijden) Maar tuurlijk is het zo dat als een paard op zijn 2e wordt ingereden het effect heeft op de groei van het dier, maar dat is puur omdat zijn botten, gewrichten er nog niet op ontwikkeld zijn. En zelfs met zijn 3e is dat niet zo, maar ze zijn dan wel dusdanig ontwikkeld dat men rustig aan kan beginnen met het inrijden/zadelmak maken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:05

Ik heb het hier pas nog met mijn instructrice over gehad. Er is vaak ook geen peil op te trekken. Je kunt wel een beetje als richtlijn de ouders nemen. Maar dat klopt vaak ook niet. Neem nou mijn paard. Die heeft de vorige eigenaresse als 2 jarige gekocht omdat ze dacht dat hij 1.70 zou worden (moeder ong. 1.66). Nou, hij groeide in 1 jaar tijd naar 1.80.
De vader van mijn paard fokt zowiezo best groot, wat ik zo van mijn paards broertjes en zusjes zie.

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:06

Ja ik ben het inderdaad ook met Renske20, Valencio en [***] eens.
Het is wel genetisch, maar bij mij op de manege staat een paard waarvan beide ouder rond de 1.75 waren, maar hij werd elke dag 2,5 intensief gereden, en werd maar 1.66 (op 4-jarige leeftijd), hij moest inderdaad al zijn energie in het rijden leggen, waardoor hij niet veel groeide.

Nu is hij 6,5 jaar, en ze zijn minder gaan rijden (vraag me niet waarom), en nu lijkt het alsof hij toch ietsje meer groeit.

Ik vind trouwens dat tegenwoordig paarden veel te vroeg worden ingereden! 2 of 3 jaar vind ik erg jong, als je je paard bijv. met 4 jaar inrijd, heb je er veel langer plezier van! Ik zag laatst een ijslander van 3 die al ingereden was, dat is dus al helemaal jong ,want Ijslanders zijn veel later uitgegroeid.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:18

Een hengst stopt toch meer enegerie om te groeien in de breedte terwijl een ruin juist in de hoogte gaat? (maar zoveel zal die hoogte niet verschillen lijkt me)
Mijn paard is nu 4,5 jaar en hij is nog wat gegroeid.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:21

Als je ze vroeg ruint worden ze hoger! dat komt omdat onder invloed van testosteron (dat dus niet meer vrijkomt als ie geen ballen meer heeft) de groeischijven zich sluiten en het paard meer de breedte in gaat. Een vriendin van mij heeft een 7 jarige KWPN-er die groot is (nu iets van 1.80)en tussen zijn 5e en 6e jaar nog 5 (!! echt waar) cm is gegroeid! Geef de groters dus echt de tijd en overtrain ze niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:43

dat was ik idd nog vergeten te zeggen, hengsten die dus hengst blijven, die groeien iets minder ver in de hoogte door, maar wel in de breedte, krijgen meer massa(wat meer body&hals)
een ruin groeit vaak wat langer door dan een hengst, maar gaatmeer de hoogte in dan de breedte(gelukkig is mijn smalle ruin laat gecastreerd anders was ie misschien nog smaller geweest Knipoog )

en idd de paarden die flink aan de maat zijn kan je beter wat langer laten staan dan er toch perse vroeg mee te willen beginnen, want vooral die grote zijn nog erg slap en kunnen gerust een extra jaartje gebruiken voor je er op gaat. de stalw aar ik werkte liet de paarden van tegen de 1.70 en groter tot hun 4e staan, alles tot zo rond de 1.65 werd wel met 3 beleerd, maar ligt ook aan t paard zelf hoe sterk hij al is.

ik ken trouwens een paard die in een andehalfjaar tijd bijna 10 cm is gegroied, die was niet ontwormt geweest en werd door de anderen bij t eten weggehouden, was +/-1.60 op zn 3e en toen hij op stal kwam en goed werd ontwormt en werd bijgevoerd begon ie ineens te groeien tot ruim 1.70

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:44

Volgens mij groeien paarden iig dor tot hun 6e jaar. Ik heb ook vaker gehoord dat ruinen hoger worden, Joris is doorgegroeid tot zijn 5e levensjaar.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:47

tot hun 7e kunnen ze groeien volgens mij, iig moeten pony's in t jaar waarin ze 7(of 8?) worden nog worden gemeten, en daarna niet meer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:01

Een 2 1/2 jarige kan nog behoorlijk groeien. Romanoff was met 2 1/2 1.69m en is nu, met 6 1/2, 1.76m.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:04

Het verschilt zo per paard.. Tulandro groeide van 2,5-3 jaar maar 1 cm en is nu van 3 jaar tot 4 jaar zeker zo'n vier centimeter gegroeid.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:30

Alvast bedankt voor al jullie reacties.

Mijn oude paard kocht ik met bijna 4 jaar en toen was hij 1.70 m. Op zijn 7e was hij 1.78 m hoog.... Lachen . Dat is niet niks.

Ik heb een klein paardje op het oog en had het idee dat paarden gemiddeld toch wel 1 cm per jaar doorgroeien (hopelijk meer Nagelbijten / Gniffelen ). Maar nu hoor ik om me heen dat paarden gemiddeld na hun derde niet meer dan 2 of 3 cm groeien. En dan wordt het wel kiele, kiele.

Dus.... hoeveel cm zijn jullie paarden gemiddeld nog gegroeid???? Hyper! (wacht met spanning af....)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:36

Men neme een strotouwtje. Neem de lengte van het strotouwtje vanaf de elleboog naar de kogel. Leg het touwtje nu vanaf de elleboog langs de schoft. Waar het touwtje ophoudt; zo groot moet je paard ongeveer worden.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:35

mijn paard is nu 8 jaar en nu groeit ie niet meer maar ik ben dit jaar naar deken maat 205 overgestapt omdat ik vorig jaar 195 gekocht had en dacht dat hij niet meer zou groeien nou pech wel dus.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:41

Paarden groeien tot hun 8e jaar door. En er zijn allerlei factoren van invloed op het optimale groeien van een paard. Denk hierbij aan weide gang (beweging op jonge leeftijd), moedermelk, voeding op latere leeftijd, en beweging tijdens de eerst 6 jaar van hun leven. Je kunt dus niet duidelijk 1 ding aantonen, vaak zijn het meerdere dingen, samen met de genetische invloed.
Laat je een paard de eerste vier jaren onbelast met goede voeding veel bewegen (lees: dagelijkse weidegang/ uitloop) dan heb je een goed in balans groeiend paard. Bespiering kan zich altijd nog veranderen afhankelijk van de training en het gebruiker van dat paard.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:08

Amadeo schreef:
Paarden groeien tot hun 8e jaar door. En er zijn allerlei factoren van invloed op het optimale groeien van een paard. .

Maar hoe zit dat dan met het hele verhaal over de hengsten?
Hengst houden = invloed op groei. Ja of nee?

Verward

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:10

paars schreef:
Als je ze vroeg ruint worden ze hoger! dat komt omdat onder invloed van testosteron (dat dus niet meer vrijkomt als ie geen ballen meer heeft) de groeischijven zich sluiten en het paard meer de breedte in gaat.

brilletje nodig Clown ? Een hengst groeit minder lang door in de hoogte, maar hoe hoog die van jou precies zal worden??? Dat weet niemand van te voren!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:42

Mijn paard is met 2,5 jaar gecastreerd en was toen 1.59. Nu is hij 3,5 en is 164 en nog groeiende!! In december heb ik hem een jaar, dus in nog geen jaar 5 centimeter erbij.(van mij hoeft hij niet groter te worden!!)