Hoe shetlanderveulen voetje leren geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Hoe shetlanderveulen voetje leren geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 22:08

Zo af en toe tussendoor probeer ik de hoefjes van Uk voorzichtig op te tillen... Dat ging eigenlijk vanaf het begin meteen goed... Maar nu begint hij door te krijgen met alles dat hij ook ondeugend kan zijn ( Knipoog )... Als ik zijn beentje vastpak is er nog niets aan de hand, maar zodra ik zijn hoef vast heb met 1 hand en dan met mijn vinger, borstel of krabbertje zijn hoef aanraak... vecht hij echt tegen je...

Ik probeer zijn been gewoon vast te houden, maar heb af en toe echt het idee dat ik zijn been breke of uit de kom zou kunnen trekken ofzo... dus dan geef ik het eigenlijk op en probeer het opnieuw... Hij trekt zijn been nl direct zo hoog mogelijk op en begint te schoppen... Dan gaat zo'n klein beentje wel heel snel alle kanten op!

Had vandaag dus ook een hoef in m'n hals Boos!

Hij luistert verder eigenlijk prima voor een 6 maanden oud veulen. Ik heb het ook nog maar 2 x geprobeerd hoor... Wil nog niet teveel doen bij hem eigenlijk... Maar zit wel even in twijfel hoe ik dit uiteindelijk rustig en vriendelijk kan oplossen Verward Zonder een pony te hebben die direct omhoog schopt...

Mnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:18

Ja een lastig geval..
Je kunt zijn benen extra aandacht geven, door juist daar veel te poetsen en aan te raken
En ook de buitenkant van zijn hoefjes schoonmaken
Als hij dit toelaat ga je proberen om zijn been op te tillen
Glij met je hand over zijn beentje naar beneden tot zijn hoef, zodat hij weet wat je van plan bent en til hem dan op
En probeer zo of je zijn hoef dan ook aan de binnenkant kan aanraken
Geef vooral niet op, hij moet weten dat jij de baas bent en niet andersom!
Ook kun je hem beter veel belonen bij de dingen die hij goed doet, dan straffen bij dingen die hij fout doet
Ik hoop dat het lukt, succes! Knipoog

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:31

ons shet hengstje, Harrie, is ongeveer 1 jaar oud en ook mega ondeugend en begint nu echt een beetje te etteren. Ook hij wilde eerst absoluut geen voetjes geven. Ja, de eerste keer ging het goed maar de tweede keer wist hij de bedoeling en ging als een gek lopen trappen terwijl ik zn hoefje vast had. Voor de smid is het toch wel noodzakelijk dat hij gewoon normaal stil blijft staan, dus ik heb gewoon elke dag zn voetjes opgepakt en als hij ging trappen net zo lang vasthouden tot hij ophield, dan neerzetten en belonen. Dat ging goed en nu is hij wat dat betreft netjes opgevoed. MAar harry is ook maar heel klein (mini hengstje) en ik weet niet hoe sterk jouw shet is. Ik zou gewoon volhouden, de aanhouder wint en bij een kleine shet is dit makkelijker dan bv een belg (onze belg geeft dus ook geen voetjes, ik heb geen zin in verwondingen met die grote hoeven Knipoog ). als jij los laat als hij gaat vervelen dan wint hij en zal hij het de volgende keer weer proberen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 22:33

Ik wilde dus eerst niet loslaten... maar het leek echt alsof ik zo zn bene eruit kon trekken... vond t echt eng haha Maar ik vind een groot paard (tinker bijv) makkelijker om het te leren hoor haha

Aanraken vind hij overigens geen probleem... blijft gewoon verder suffen of eten...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:36

been eruit trekken zal wel meevallen, onze hengstjes die we eerder hadden gingen zelfs liggen op de grond als je een van de benen op wilde pakken!

Volhouden is de beste oplossing denk ik.

Overigens, als je grote paarden makkelijker vindt ben je van harte welkom bij onze ardenner. Mijn tinker doet het gelukkig netjes maar er zijn zat tinkers (vooral die toendertijd uit engeland kwamen) die echt heel gevaarlijk werden zodra je een voetje wilde oppakken....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 22:39

Snowdon ging ook zitten/liggen/schoppen/bijten toen ik hem pas had... Heb er dus wel wat ervaring mee Knipoog hij is nu poeslief, alleen soms wat ongeduldig

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:04

Volgens mij weet je prima hoe je het moet aanleren, het is puur dat zo'n Shetveulentje zo teer is. Haha! Is ook wel logisch, maar vergeet niet dat Shethengstjes echt niet dom zijn. Zoals lonnie al zegt: je trekt zijn been er echt niet zomaar af hoor! Knipoog Gewoon volhouden dus.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:13

je kan ook een halstertouw achter de kootholte langs doen en dan met het touw het been omhoog tillen. Dan vasthouden tot hij stil staat. Zo kan je makkelijker vasthouden en heb je bovendien minder kans op hoeven in je nek. Als dat dan goed gaat kan je het gewoon weer met je handen proberen. Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:24

Dat probleem heb ik dus ook. Heb een veulentje van 6 maanden. Word een grote e. De voorvoetjes gaan heel goed. Maar zodra je bij zijn achtervoetjes in de buurt komt. Trapt hij echt naar je. En gemeen ook.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:38

Die van mij trapte eerst ook altijd met hoeven uitkrabben. Ik bleef dan altijd gewoon vasthouden. Hoe moeilijk het af en toe ook was. Ook als ze bijna omver valt of wat dan ook. Ik ben er al erg vroeg mee begonnen. Op dit moment hoef ik nog maar te zeggen "voetje" of ze tilt hem al op. Ze is nu 7 maanden.
Maar het beste is gewoon blijven oefenen. Ik had ook in het begin dat ik erg kwaad werd als ze vervelend begon te doen. Na verloop van tijd heb ik gemerkt dat zij het juist erger deed als ik boos werd. Ik weet niet of jij erg kwaad wordt als hij het doet, maar er rustig tegen praten kan ook een oplossing zijn. Misschien is hij gewoon bang ofzo.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:43

Stacey schreef:
Ik weet niet of jij erg kwaad wordt als hij het doet, maar er rustig tegen praten kan ook een oplossing zijn. Misschien is hij gewoon bang ofzo.

Ik bleef vrij rustig, maarja... wil graag voorkomen dat ik echt kwaad wordt op t arme beestje.

Maar ik heb wel weer wat ideetjes, zal van de week weers wat oefenen Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:08

Stug vasthouden. Doe ik ook. Mijn Uk (voluit Unique Knipoog ) had er ook een handje van toen ze net hier was(ze was toen 4 maanden). Laat in het begin maar in het rond meppen maar wel vast blijven houden. Ze stoppen vanzelf, ze zijn ook niet dom. Uk heeft 1x languit gelegen, dat hielp Tong uitsteken.

Zelfs die kleine veulens kunnen veel hebben hoor. Ik heb wel shetveulens gezien die overlopen werden door grote paarden. Dus die paar keer dat jij misschien wat hardhandig vast hou zijn dan niet zo erg (en je heb er de rest van zijn leven lol van Lachen ).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 00:10

Snowdon heeft Uk ook al een keer ondersteboven gelopen Bloos Uk wilde niet aan de kant en Snowdon denderde in galop op een gans ofzo af Verward Hahaha, toen lag ie idd plat op de grond.. dus hij kan idd wel wat hebben...

Ik ben dus veels te voorzichtig... zie ik nu ook wel in.. Maarja wat wil je, als je voornl die enorme poten gewend bent Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:42

Misschien ga je te snel voor m en vind het dat gewoon een beetje eng allemaal nog.
Je kunt rustig aan blijven doen wat je nu doet (alleen zijn voetje oppakken) en weer neerleggen, eerst weer het vertrouwen terug zien te krijgen dat er echt niets geks gaat gebeuren als hij zij voetje optilt.
je kunt dit een weekje herhalen en dan gewoon alleen aan de hoefwand komen met je hand zachtjes aaien en aan zijn vetlok en zijn kootholte.. netzolang dat hij dit accepteerd (zonder te pushen oid) en dan kun je steeds een stapje verder gaan, zie je dat hij telkens weer in verzet komt, stapje terug nemen en overnieuw beginnen. 1 ding staat wel voorop, hij moet het uiteindelijk ervaren als een positief iets.. Succes met de kleine dreumes Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:15

Zelfs ik (die alleen maar shetlanders heeft lopen) vind die veulenhoefjes inimini en die beentjes wel erg dun en vlug Tong uitsteken.
Maar Snowdon heeft dus al het bewijs geleverd dat ze wel wat kunnen hebben Knipoog.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:56

Die van mij ben ik het ook aan aan het leren en die gaat lopen en dus valt hij soms BIJNA haha maja het gaat steeds beter .
De aanhouder wint zeggen ze wel es

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:59

Veulens voetjes leren geven...leuk werkje Tong uitsteken
Gewoon vastpakken, zachtjes vragen en dan vasthouden. Ik heb weleens een veulen gehad die zo begon te spartelen dat hij op de grond viel....eigen schuld. Ze moeten gewoon overgeven. Als ze het beentje ontspannen, zijn ze natuurlijk suuuuuperbraaf en laat je het voetje weer rustig los.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:51

Dat is dus het grootste voordeel van shetveulens, die kun je makkelijk vast blijven houden als ze spartelen.
Gewoon rustig blijven en vasthouden, zijn been trek je er echt niet zomaar uit Haha!
Ze leren vanzelf rustig te blijven als je ze loslaat beloon je hem juist voor het slechte gedrag.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:33

hhi een echte shet heb je dus
als je alle streken van een shet kent ken je ze van elk paard..

shetten zijn wel klein maar verschrikkelijk sterk!
veulen is nog jong , de hemel in prijzen als t lukt
en vooral volhouden , heb t ook gehad hoor pony op zijn knieen , stijgeren , weg springen noem maar op
proberen vast te houden en als t ffies stilstaat (met voetje omhoog)
helemaal de hemel in prijzen en breken doe je niet snel hoor ,maar als je loslaat direct weer pakken anders hebben ze gewonnen ..

probeer ook niet te veel te willen t is nog een peutertje