Bij ons op de manege staat een paard dat aan zijn bak gaat hangen en dan lucht zuigt. Opzich maakt dat niet zoveel uit, want hij doet het al heel lang en krijgt er niks van. Maar het is natuurlijk slecht voor zijn tanden en hij komt niet aan. En hij is al zo dun!
Nou hebben we een paar weken geleden een paar keer de randen van zijn bak ingesmeerd met speciaal spul tegen kribbebijten, maar dat likt hij eraf en gaat alsnog door.
Toen hij een eigen paard was had hij zo'n band om zijn keel, maar daar kreeg hij kale plekken van (ook met bontje eronder) en de manege-eigenaar wil er niet weer zo'n band omdoen, omdat waarschijnlijk niet iedereen die eromheen doet. En het is teveel moeite natuurlijk om dat zelf even te controleren...
Nou heb ik ergens gelezen dat je de bak moet insmeren met sambal, dat hij dan zo schrikt dat hij ermee stopt. Maar ik denk dat hij dat eraf likt, zijn mond brandt en alsnog doorgaat met luchtzuigen.
Zo'n speelbal vindt hij ook niks volgens mij (dacht dat dat ook geprobeerd was toen hij een eigen paard was).
Ik heb geen ideeën meer, vandaar deze vraag aan jullie:
Wat is er verder nog aan kribbebijten/luchtzuigen te doen?????
Alvast bedankt, groetjes Mirjam.