Ik heb altijd 4 dekens (naast een zweet-, vliegendekens) gehad: een dunne voor op stal, een waterdichte (ongevoerde) om daar overheen te doen voor buiten, een dikkere staldeken en een waterdichte deken (met voering) voor buiten. Nadeel was dat ik altijd moest verwisselen.
Nu heb ik een Bucas smartex rain: een waterdichte deken voor zowel op stal als buiten. Hangt een prijskaartje aan maar ben er erg tevreden over. Deze is wat dunner dus mocht het kouder worden gooi ik hem een andere dikkere deken op (die ik al had). Maar als ik weer zou moeten kiezen zou ik, naast de smartex rain, een bucas smartex all in one kopen. Is een dikkere versie van de smartex rain en ook geschikt voor zowel op stal als buiten. Welk merk deken je kiest is natuurlijk wel afhankelijk van het model van je paard. Waar je natuurlijk ook rekening mee moet houden is of je je paard gaat scheren of niet. Dan heeft hij natuurlijk een dikkere deken nodig. Ik scheer mijn paardje niet dus daar heb ik geen ervaring mee. Mocht je nou je paardje niet scheren en toch intensief rijden kun je er over denken twee zweetdekens aan te schaffen. Eentje is soms niet voldoende als hij erg bezweet is. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips.