dekendilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

dekendilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:58

Ok.
Het gaat er dan van komen.........
ik ga dus een paard kopen.
Maar dan moet ik nog wat dingen kopen,waaronder dekens.
En daar zit het probleem,want ik weet dus niet wat nu bv echt handig en nodig is.
Een zweetdeken lukt me wel,een vliegendeken ook.
Maar dan komen we uit op winterdekens.
Mijn as paard gaat elke dag naar buiten en komt op een pensionstal waar dit voor me wordt gedaan,ik kan dus niet verlangen dat er steeds dekens worden gewisseld voor mij.
Dus ik denk dat het makkelijkste is om een waterdichte winterdeken te kopen/
Maar nu vroeg ik me af of je er dan beter 2 kan nemen,bv een van 200 en een van 300 gram en dan opbouwen en als het echt heel koud wordt beide opdoen..
Of werken met onderdekens of staldekens???
Of regendekens??

Help mij alsjeblieft

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:19

Ik heb altijd 4 dekens (naast een zweet-, vliegendekens) gehad: een dunne voor op stal, een waterdichte (ongevoerde) om daar overheen te doen voor buiten, een dikkere staldeken en een waterdichte deken (met voering) voor buiten. Nadeel was dat ik altijd moest verwisselen.
Nu heb ik een Bucas smartex rain: een waterdichte deken voor zowel op stal als buiten. Hangt een prijskaartje aan maar ben er erg tevreden over. Deze is wat dunner dus mocht het kouder worden gooi ik hem een andere dikkere deken op (die ik al had). Maar als ik weer zou moeten kiezen zou ik, naast de smartex rain, een bucas smartex all in one kopen. Is een dikkere versie van de smartex rain en ook geschikt voor zowel op stal als buiten. Welk merk deken je kiest is natuurlijk wel afhankelijk van het model van je paard. Waar je natuurlijk ook rekening mee moet houden is of je je paard gaat scheren of niet. Dan heeft hij natuurlijk een dikkere deken nodig. Ik scheer mijn paardje niet dus daar heb ik geen ervaring mee. Mocht je nou je paardje niet scheren en toch intensief rijden kun je er over denken twee zweetdekens aan te schaffen. Eentje is soms niet voldoende als hij erg bezweet is. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:58

niemand verder?

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:21

ik heb eerst een deken met 200 gr vulling daarna een van 400 gram
2 ik heb 2 van 200 gr en 2 van 400 gr voor bv als die ander nat of stuk gaat deze 4 zijn alle vier waterdicht.
Dan gebruikt ik voor op stal een 250 stadeken voor bij die 200 gr buitendeken.
En dan als het echt koud is een thermo staldeken die is ondeveer 400 of iets meer nog.
ik vind het namelijk fijn als mijn paard een lekker schone en droge deken op stal heeft (piama)
En een zweetdeken is natuurlijk ook handig

groetjes mirella

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:28

Ik zou een tussendeken kopen 200 grams en een dikkere van 360 grams ofzo! Allebei waterdicht en misschien voor het verwisselen een extra deken kopen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:54

Ik heb een waterdichte zonder voering, en en waterdichte met voering van 200 gram.
Mijn paard is een tinker en heeft eigenlijk geen dikkere deken nodig.
Misschien kun je twee staldekens kopen in verschillende diktes, en een ongevoerde regendeken die je er overheen legt?
Die kun je dag en nacht oplaten.
Mits het wel een ademende deken is natuurlijk.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:07

Het ligt er aan wat je met je paard wil doen. Als je hem wil scheren heb je diverse dekens nodig. En daar heb ik geen ervaring mee.
Laat je hem gewoon in het winterhaar komen dan is een ongevoerde, ademende regendeken genoeg. Die kan hij dan op krijgen als het echt bar weer is. Voordeel van een ademende regendeken is dat als je het weer verkeerd hebt ingeschat en het zonnetje breekt door je paard niet ineens staat te zweten.
En als het mooi weer is kan je paard natuurlijk gewoon "bloot" naar buiten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:02

De mijne heb ik ook op pension staan, ook daar wordt het buitenzetten en binnehalen voor je gedaan dus ik kan ook geen dekens wisselen.

Ik heb daarom een 0 grams regendeken, een wollen zweetdeken ,een 200 grams staldeken en een 300 grams winterdeken waar ik mee opbouw, als het nog niet zo koud is regendeken, daarna staldeken met regendeken, op dit moment heeft ze het 300 grams winterdeken op en over een tijdje als het écht koud wordt gaat daar de staldeken onder. Het is dus altijd waterdicht dus je hoeft niet te wisselen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:13

Je kan hem ook gewoon zijn wintervacht laten krijgen. Dan heb je dat hele gedoe met dekens ook niet.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:13

Ik heb een zomerdeken, een canvas deken van ong. 300 gram, waterdichte ongevoerde deken met hals, waterdichte deken van 300 gr en een onderdeken van 300gram. De canvas gebruik ik alleen als ze op stal staat. In het najaar gaat de zomerdeken met ongevoerde regendeken erop, daarna de zomderdeken + gevoerde regendeken, wanneer het nog kouder wordt de onderdeken van 300gr met de ongevoerde regendeken + hals en voor nog koudere dagen de onderdeken van 300+ de regendeken van 300gr. In extreme gevallen kan er ook nog de canvas of de zomerdeken bij. Op deze manier heb je voor bijna alle weertypen een goed combi.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:38

Ik gebruik mn ongevoerde regendeken heel vaak, soms in de zomer als het heel hard regent, eind september/begin oktober krijgt ie m snachts op en als het nog iets kouder word dan krijgt ie m de hele dag op. Als het dan nog kouder word gaat daar een onderdeken onder. Ik heb ook nog een zweetdeken, vliegendeken uitrijdeken en een waterdichte winterdeken.