hoe weet je wanneer je paard t koud heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

hoe weet je wanneer je paard t koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:27

aangezien ik mijn paard wil scheren even een vraagje (want ik heb geen verstand van geschoren paarden en blijf me maar druk maken om t feit dat t niet te koud is, dus voordat ik de stap neem wil ik ales duidelijk hebben.)

Mijn paard (tinker) staat nu nog dag en nacht op de wei. Dikke vacht, een hoop ellende dus die moet er af. Ik heb nu een deken van 350 gram gekocht. Binnenkort gaat hij snachts wel op stal, deze is echter niet geisoleerd dus bijna net zo koud als buiten, alleen uit de wind (containerstal). Moet ik dus eerst nog op zoek gaan naar een onderdeken? zoja, hoeveel grams? ik ben van plan alles te scheren behalve benen en hals, omdat ie dus wel een groot deel in de wei staat.

en als ik na het scheren de 350 grams opleg, hoe kan ik dan zien of het e koud wordt en er dus evt een dek onder leggen? mijn paard heeft het overigens eerder warm dan koud.....

alvast harstikke bedankt want ik weet me geen raad en durf de stap pas te nemen als ik alles zeker weet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:47

is er dan helemaal niemand die me even kan helpen?

fokoyapernor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:53

een paard krijgt het bij -4 graden pas koud..
Ik weet niet hoe dat bij een geschoren paard zit..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:56

buddy heb ik ook geschoren, die staat alleen wel binnen en dar is het echt wel warmer dan buiten, hij staat met 340 op, en hij heeft het nog geen moment koud gehad,
je moet gewoon goed naar paardje kijken, en voelen..
Dan zit je er niet snel naast hoor Lachen

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:59

fokoyapernor schreef:
een paard krijgt het bij -4 graden pas koud..
Ik weet niet hoe dat bij een geschoren paard zit..

Ik denk dat dat toch verschilt per paard! Een tinker zal het minder snel koud hebben dan bijvoorbeeld een arabier.

Als de haren van de vacht van je paard zegmaar een beetje omhoog gaan staan (een soort van kippevel), dan heeft je paard het koud, want de probeert hij/zij minder lucht door te laten komen en krijgt het dus warmer..Knipoog

Oja en voelen aan de oortjes kan ook wel helpen, de oren worden warmer als hij/zij het koud heeft (kunnen ook wel kouder worden), dit omdat er meer bloed gaat stromen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:14

Als die van mij werd geschoren kreeg ze een dikke Rambodeken op (ze had dan eerst al een dunnere rambodeken op). Ze staat overdag een uur of 8 buiten. Als het ging vriezen en ook overdag vroor kreeg ze een dikke Rambo onderdeken eronder. Je kan je paard beter iets te koud zetten dan te warm, dat is erg slecht. Als je paard dag en nacht buiten staat zou ik er toch voor kiezen om niet te scheren (maar daar heb je al over nagedacht) en als je dat persé toch wilt, dan in ieder geval de benen en het hoofd niet meescheren. Je moet zorgen voor voldoende ruwvoer zodat ze hun "kacheltje" van binnen lekker kunnen stoken.
(Ik ben in zo'n geval dus tegen scheren, ik vind het niet eerlijk tegenover het paard dat hij het 23 uur misschien te koud of te warm heeft omdat jij 1 uurtje wilt rijden.....sorry, maar zo denk ik erover. Gewoon een 200 grams regendeken eroverheen leggen, die ademt, en je training aanpassen aan het seizoen! Maar goed, dat is je vraag niet, maar die heb ik hierboven ook al beantwoord......)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:03

over dat je het oneerlijk vindt: mijn paard heef er zichtbaar moeite mee dat hij zo'n dikke vacht heeft, dit is me al eerdere jaren opgevallen dus vandaar dat ik wil kijken hoe hij reageert op scheren. hij gaat vanaf vandaag wel snachts op stal, uit de wind waar het wel iets warmer is dan buiten....en zelfs als ik pas 5 min heb gedraafd is hij al zeiknat. dus dat uurte rijden gaat niet eens op voor ons...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:08

Het is in ieder geval belangrijk dat je een echt goed waterdichte deken oplegt. Als je zo'n goedkope neemt en hij blijkt te lekken, dan heb je snel een ziek paard hoor met dit weer!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 20:57

nee snap ik, ik heb ook een waterdichte regendeken die ik eroverheen doe.

kom trouwens net van m af, staat ie voor de eerste nacht binnen onder een 0 grams regendeken, issie gewoon supernat! Das dus echt niet meer normaal....

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:26

Opzich hebben paarden geen dekens nodig. (als ze vanaf de zomer wintervacht hebben kunnen kweken)
Paarden zijn niet zoals mensen, dat ze ziek worden in de tocht. Of met nat weer.
Als je een paard scheert neem je als het ware zijn vacht af, en kunnen ze het wèl koud krijgen. Dan leg je een deken op als "vervangende vacht."

Ik neem aan dat je hem wil scheren omdat hij zo zweet met het werken? Het is natuurlijk als paarden zweten. Je kunt je dan ook bezweet op de wei zetten zonder zweetdekentje. Paarden vatten geen kou net als mensen Knipoog
Als een paard in het wild moet vluchten voor zijn prooi zweet het ook van het rennen.
Ze gaan dan toch ook niet dood omdat ze een "koudje" hebben gevat?

Als je het allemaal eens uitgebreid wil lezen en weten kun je op deze site terrecht Lachen www.paardnatuurlijk.nl

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 21:38

@ larish daar vroeg ik dus NIET om, ik weet dat allemaal wel en heb het zoals ik al gezegd heb goed overwogen. Ik wil mijn paard ook graag een dek op doen omdat hij wit is, en in de zomer vies en nat van de modder, waardoor ik dan weer niet kan rijden. Ik kan immers geen zadel op een natgeregend paar gooien. Maar een deken kan er dan na het rijden weer niet op omdat hij dan nog 4 uur bezweet is en de hele nacht nat.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:23

als ze een koud neusje hebben

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:27

Kimpjeuh schreef:
als ze een koud neusje hebben

Wat in klinkklare onzin zeg. Je moet gewoon even onder de deken voelen als ze die op hebben. Anders is de staart een hele goede graatmeter. En een paard wat het echt koud heeft, staat letterlijk te rillen van de kou. Ik zal zo es een oud topic opzoeken dat hier ook over gaat.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:29

Vonnie84 schreef:
Wat in klinkklare onzin zeg. Je moet gewoon even onder de deken voelen als ze die op hebben. En anders is de staart een hele goede graatmeter. Ik zal zo es een oud topic opzoeken dat hier ook over gaat.

dat is echt geen onzin, als een paard een koude neus heeft, kan ik je verzekeren dat het paard koud heeft hoe kan JIJ nu verklaren dat dat onzin is. Boos!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:32

Omdat als er een koude wind op z'n neus staat, dat de neus dan vanzelf koud wordt. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij het helemaal koud heeft.

Anyway, dit is het topic wat ik zocht: [VMR] Heeft ze het nou koud of niet???

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:34

Vonnie84 schreef:
Omdat als er een koude wind op z'n neus staat, dat de neus dan vanzelf koud wordt. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij het helemaal koud heeft.

Anyway, dit is het topic wat ik zocht: [VMR] Heeft ze het nou koud of niet???

ja tuurlijk weet ik ook wel , ik ben ni achterlijk ofzo mijn paard staat ms wel in een stal die volledig toe is met schermen daar komt geen wind zeker geen koude

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:21

lonnie schreef:
kom trouwens net van m af, staat ie voor de eerste nacht binnen onder een 0 grams regendeken, issie gewoon supernat! Das dus echt niet meer normaal....

Dat klinkt idd ook niet lekker. Als je een rambo onderdeken koopt en je legt je 0 grams deken erop, dan kan je hem scheren en heeft ie het lekker warm met zo'n dekbedje op zijn rug.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:38

lonnie schreef:
is er dan helemaal niemand die me even kan helpen?

Ik las laatst in de Bit dat een paard zich het lekkerst voelt(zonder deken) tussen de 5 en 15 graden. Zodra het onder de 5 graden is, heeft ie dus een deken nodig, wil je hem warm houden en niet al te dik in de wintervacht hebben. Als je paard het koud heeft, merk je dat vanzelf als zijn vacht dikker wordt, lijkt mij. Maar ik heb mijn paarden altijd al vroeg dekens op en ze blijven mooi kort in het haar, dus ga er vanuit dat ze het warm genoeg hebben. Lachen
Ik heb mijn paarden nog nooit geschoren, omdat ik dat door hun dunne vachtjes niet nodig vond. Als je wel gaat scheren, moet je ervoor zorgen dat je.. waar je vacht weg haalt, je vervanging moet 'regelen', dit moet je dus bedekken met een deken, anders heeft je paard het sowieso koud. Heb je hem normaal al een winterdeken op en scheer je hem dan.. dan moet je dus nog een extra deken onder of boven je winterdeken leggen, zodat hij het lekker warm heeft. Naarmate het haar weer terugkomt, is de extra deken weer overbodig. Succes ermee!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:46

Gewoon scheren, de deken die je hebt erop, en als hij naar buitengaat waterdicht dek erover heen.Ik denk dat een Tinker zich dan prima redt de winter.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:28

Wij kochten vorig jaar een pony in maart, met een loei lange vacht. Dat werd dus scheren. Hij liep toen een paar uurtjes per dag buiten. Maar rillen dat ie deed.....Ik weet niet meer precies hoe koud\warm het was in die tijd. Maar wel te koud om ineens zonder haar naar buiten te gaan. Dat werd dus een deken op en was er niets meer aande hand. Lachen Dus ik denk dat je snel genoeg in de gaten hebt of je tinker het te koud heeft of niet.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:38

Ik voel altijd aan de oren om te kijken of ze het koud hebben, en ik voel onder de deken. Als de oren helemaal warm zijn, wete je zeker dat hij het niet koud heeft, als het bovenste puntje koud is hoef jeje nog geen zorgen te maken.
Anders kun je altijd nog even regelmatig temperaturen, als een paard het echt koud heeft, zakt ook zijn temperatuur.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 09:57

hardstikke bedankt voor de reacties! ik ga dit weekend als het goed is de grote stap zetten en mijn tinker scheren!

groetjes lonneke

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:55

Hoi,
Ik zou je tinker niet scheren. Alleen als je veel rijdt en hem niet drooggestapt krijgt. Anders zou ik zijn wintervachtje gewoon op laten zitten. Als je wedstrijden rijdt of zo is het wel handig, maar als je af en toe maar rijdt, zou ik het niet doen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:03

mijne staat onder 950 grams, als het gaat vriezen krijgt ie er een wollen halsdeken bij onder.

Ik vind het een goed idee dat je je tinker scheert, en verstandig dat je de benen en de hals niet doet.

Tara2, als je je paard droogstapt terwijl hij kliedernat is en het vriest, kan je paard gauw ziek worden, en ten 2e krijg je een paard met een dikke vacht niet droog...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 16:23

tara2 schreef:
Hoi,
Ik zou je tinker niet scheren. Alleen als je veel rijdt en hem niet drooggestapt krijgt. Anders zou ik zijn wintervachtje gewoon op laten zitten. Als je wedstrijden rijdt of zo is het wel handig, maar als je af en toe maar rijdt, zou ik het niet doen.

wederom is dit niet waar ik om voreg, of lees goed of geef geen nutteloze reactie!

@nimerdor: als je paard onder 950 gram staat, hoeveel dekens zijn dat dan en hoe weet je wanneer er bv een deken onder moet?