Paard loopt rondjes in zijn stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joya

Paard loopt rondjes in zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:23

Hoi,

zhivago mijn lease pony loopt allemaal rondjes in zijn stal jolly bals en dat soort speeltjes zijn al geprobeerd maar hielp niet weet iemand een oplossing Scheve mond

NIET MET OPLOSSINGEN KOMEN ZOALS GROTERE STAL OF UITLOOP STAL HET IS NAMELIJK EEN STAL WAT WAARSCHIJNLIJK NET ZO GROOT IS ALS JOU STAL VAN JOU PAARD
MAAR ZHIVAGO BLIJFT RONDJES LOPEN IK WEET HET ECHT NIET MEER!!!! Ziek

Waarom ik wil weten of iemand een oplossing weet is dat hij niet al te goede benen heeft en hier door word het erger maar het rondjes lopen stopt echt niet

WIE KAN MIJ HELPEN Verward Verward Verward

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:32

Doet hij het de hele tijd of enkel als je er bij staat?

MIjn oude fokmerrie loopt ook altijd rondjes in de stal als ik ervoor sta om naar haar of haar veulen sta te kijken. Maar als ik weg ga, is het direct gedaan (stiekem van achter de hoek wezen kijken)

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:10

Maar HOE groot is je stal dan?
Want je zegt wel waarschijnlijk net zo groot als jou paard, maar er zijn natuurlijk nogal wat verschillend stallen.. Knipoog

Denk dat het toch echt verveling is, of mist hij niet iets ofzo? Een buurpaard waar hij altijd naast stond die nu weg is bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:13

Meer beweging en meer hooi voeren? Hoeveel krachtvoer krijgt hij?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:29

ik heb er pas ook nog een topic over gestart... je moet maar even zoeken op VMR

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:58

Hey, mijn paard loopt ook constant rondjes. Maar ik denk dat ik de reden hiervan weet: Hij heeft een dichte stal en kan dus niet met zn hoofd uit de stal zeg maar.
Als ik dr ben dan hang ik een halstertouw voor de deur zodat ze lekker van zich af kan kijken. Maar ja als ik weg ben zit ze weer opgesloten in die stal. Vind t ook rot, kan dr wel een nieuwe deur inzetten maar is echt mega duur! Dus ik wacht maar af tot er een stal vrijkomt met open bovendeur.
Jij ook suc6 he

Greetz...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:54

Hmm, ik weet dat je dit niet wil horen maar ik ben inmiddels wel een beetje een ervaringsdeskundige.......
Mijn oplossing, naar buiten met die pony, op het land of in een loopstal o.i.d. maar haal de pony uit de stal.
Voor sommige is de oplossing meer hooi minder krachtvoer maar lang niet iedere BOXWALKER (want zo heet een paard wat rondjes loopt in de stal) reageert daar positief op.
Ik heb een van mijn paarden mee laten doen met een onderzoek naar het gedrag van boxwalkers, wevers en kribbebijters/luchtzuigers (dit paard doet dit dus allemaal) en bij hem was het pure verveling. Contact met soortgenoten kan wonderen verrichten.
Mijn stallen hebben allemaal een deur naar buiten, ze kunnen elkaar zien als ze om het hoekje kijken maar echt contact (neusjes tegen elkaar e.d.) kunnen ze niet maken omdat de zij en achterwanden dicht zijn.
Al mijn paarden en pony's staan nu op de paddock met een stukje land er nog bij en hebben een grote loopstal als ze naar binnen willen, ze hebben dus doorlopend contact met elkaar en dat heeft voor het paard waar ik het nu over heb positieve gevolgen gehad, hij heeft geen van voorgenoemde problemen meer. Ik heb het nog getest door hem weer terug op stal te zetten en binnen 1 uur was hij weer volop aan het weven, boxwalken enz. dus meteen weer naar buiten gegooid.

Wat misschien ook nog kan helpen, als je niet de mogelijkheid hebt om de pony buiten of in een loopstal te zetten, is een spiegel in de stal (en dan wel een onbreekbare uiteraard)
Het onderzoek waar ik mijn paard aan mee heb laten doen was vooral gericht op de reactie van paarden met dit probleem op een spiegel in de stal.
Let op, dit hoeft ook de oplossing niet te zijn, bij mijn paard werkte het dus absoluut niet, die liep vrolijk zijn rondjes door en keek af en toe eens naar zijn spiegelbeeld en ging dan ook weer vrolijk staan weven.
Sommige paarden kunnen ook uitermate agressief reageren op een spiegel, dit zal je dus moeten uitproberen hoe de pony reageert. Er zijn veel gevallen bekend waarbij paarden dus echt positief reageerde en stopte met het boxwalken e.d.

Grootste veroorzaker van het boxwalk probleem is echt het gemis aan contact al dan niet lichamelijk tussen soortgenoten, de oplossingen ervoor zijn voor ieder paard/pony verschillend.
Ik heb een aantal oplossingen aangedragen, aan jouw om het een en ander te testen bij de pony waar hij positief op reageert.
Succes OK dan!

shady_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:14

Hallooo
Geef jij jou paardjuh wel genoeg beweging!!!!!!!¡¡¡¡¡¡¡¡!!!!!!!!!!! Verdrietig
Wa denk jij da beessie moet je gewoon in zo'n stapmolen zetten of geef da beessie een wei dan kan ie daar in rondjes lopen en gelooof me dan houd hij uiteindelijk wel op Knipoog Pling Dan komt alles goe

Vriendjes zijn? suc-6 Tong uitsteken

-xxx-jes mij[/b]

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:49

shady_girl kan je misschien gewoon ABN typen, is het voor iedereen leesbaar (en het komt ook niet echt vriendelijk over om zo te gaan zitten schreeuwen)
Een stapmolen is ook helemaal niet zaligmakend hoor, ten eerste moet je die maar hebben en ten tweede zijn er zat paarden die daar helemaal gek in worden.
Ook geeft de TS aan dat haar pony niet al te beste benen heeft dus dan is ook maar de vraag of dit diertje er wel baat bij heeft in een stapmolen te staan.
In deze tijd van het jaar heeft niet iedereen de mogelijkheid zijn/haar paard/pony op het land te zetten, ik heb dat geluk wel maar ook alleen in beperkte mate.

Er zijn meer oplossingen om te proberen natuurlijk en ieder paard reageert er weer anders op, kwestie van proberen en zien wat werkt, geen reden dus om tegen iemand te gaan schreeuwen

joya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 21:41

Hey mensen bedankt voor jullie snelle reacties maar ik moet zeggen hij krijgt genoeg te eten en hij mist geen buur paarden want hij is vroeger mishandeld geweest en alleen opgevoed we hebben hem al een tijdje
hij kan ook gewoon met zijn hoofd uit zijn stal en zijn vrienden staan naast hem hij krijgt echt genoeg eten en over een stap molen hebben we geen beschikking en weiland enzo gaat niet door ik wil echt antwoorden die niet zeggen van in de wei doen ofzo dit is niet mogelijk meer

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:42

joya"]
en hij mist geen buur paarden want hij is vroeger mishandeld geweest en alleen opgevoed we hebben hem al een tijdje
[/quote]
Ehm, leg eens uit, hij mist geen buurpaard omdat hij mishandeld is geweest en alleen is opgevoed...? (wat op zich al een soort mishandeling is voor een kudde dier)

[quote="joya"]
hij kan ook gewoon met zijn hoofd uit zijn stal en zijn vrienden staan naast hem
[/quote]
Maar kunnen ze ook lichamelijk contact maken? (neusjes tegen elkaar aan e.d.)

[quote="joya schreef:
hij krijgt echt genoeg eten en over een stap molen hebben we geen beschikking en weiland enzo gaat niet door ik wil echt antwoorden die niet zeggen van in de wei doen ofzo dit is niet mogelijk meer

Maar hoeveel hooi krijgt hij op een dag? (ik heb het dus alleen over hooi he, niet over krachtvoer) heeft hij de beschikking over de hele dag door hooi of niet?

Wat voor antwoorden verwacht je dan eigenlijk? Ik heb je een paar opties gegeven, zijn dus niet mogelijk en blijft de spiegel over, reageer daar dan eens op? Heb je al iets opgezocht daarover misschien? Heb je al op internet gezocht naar "boxwalking"? en je zelf verdiept in het probleem? (oorzaak, eventueel nog meer mogelijke oplossingen) of verwacht je hier alleen kant en klare oplossingen? (die er dus niet zijn, ieder paard reageert verschillend)

Maar goed, doe ermee wat je wil, ik hoop dat je je er zelf ook in gaat verdiepen en dan misschien kan begrijpen waarom je paard dit doet, als je daar achter bent dan is de oplossing meestal heel dichtbij.

Nogmaals succes!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:55

shady_girl schreef:
Hallooo
Geef jij jou paardjuh wel genoeg beweging!!!!!!!¡¡¡¡¡¡¡¡!!!!!!!!!!! Verdrietig
Wa denk jij da beessie moet je gewoon in zo'n stapmolen zetten of geef da beessie een wei dan kan ie daar in rondjes lopen en gelooof me dan houd hij uiteindelijk wel op Knipoog Pling Dan komt alles goe

Vriendjes zijn? suc-6 Tong uitsteken

-xxx-jes mij[/b]

Ag.. iedereen heeft tegenwoordig een stapmolen in zn achtertuin nartuurlijk >;)

------------

Mischien voelt hij zich niet op zn gemak ??

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:59

Hoe veel beweging en aandacht geef je hem? Het klinkt alsof hij wat verveeld en nerveus is en wellicht heeft dat nog te maken met zijn vroegere mishandeling. Loopt hij als een gek rondjes, of sjokt hij in de rondte? Als hij alleen is opgevoed, dan ga ik er van uit dat je bedoelt dat hij niet in een groep paarden is opgevoed (klopt dat?). Hierdoor kan hij ook erg mensgericht geworden zijn of aan mensen hangen, maar die hebben hem vroeger mishandeld en mogelijk heeft dus zijn vertrouwen een deuk opgelopen. Dit kan ook stress opleveren. Probeer te achterhalen waarom hij zo doet. Ben ook benieuwd of hij het doet als je er niet bij bent (om een hoekje gluren)? En heb je veel moeite gehad om zijn vertrouwen te winnen? Hoe is hij precies mishandeld? En hoe reageert hij als je weer weg gaat? De verveling kun je tegengaan door veel hooi te voeren en veel beweging te geven met de nodige afwisseling, ga leuke dingen met hem doen, speel met hem en leid hem af. Leer hem bv een klein kunstje, maak hem bewust van zijn lichaam en probeer de stress er uit te krijgen. Kijk goed naar hem, wanneer begint hij met zijn rondjes, zijn er momenten waarop hij het niet doet? Je zult veel geduld moeten hebben en ook veel met hem bezig moeten zijn. Kijk ook of je hem niet onbewust beloont voor zijn rondjes draaien (als hij stil staat dan krijgt hij eten, als hij rondjes loopt niet). Bedenk ook dat het een gevolg kan zijn van de mishandeling, bv dat hij klappen verwacht als er iemand de box hoort naderen. Hierdoor kan hij zoveel stress krijgen dat hij in paniek rondjes gaat draaien (hij wil eigenlijk vluchten, maar dat kan niet door de afgesloten box). Vertrouwen winnen is dan het beste wat je kunt doen. Heel veel succes!

Charissa_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:46

ja, mischien minder krachtvoer en meer hooi en mischien een buurman of op een plek laten staan waar ie kan kijken naar bv het erf waar veel gebuert of het land waar ie naar anderen kan kijken, mischien hem wat meer bewegng geven je moet hem voeren naar zijn condtie die hij leverd als dat paard de hele dag op stal staat heeft ie uiteraart minder krachtvoer nodig omdat ie anders stikt van de energie mischien ook wel nerveus omdat ie mischien iets ziet waar ie niet bij kan kan van alles zijn haha best moeilijk om daar achter te komen ja, nou ik hoop dat je eruit komt succes!!!!!!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:01

Ik heb wat links opgezocht voor je:

Eerst de link van het onderzoek waar ik over vertelde, naar het effect van spiegels in de stal, in dit onderzoek is dat er dus niet positief uitgekomen maar ook niet negatief, het deed bij de geteste paarden gewoon niet echt veel. (Kevin, genoemd in het onderzoek is mijn paard)
http://members.lycos.nl/sensiblehorse/newpage3.html
Let vooral ook op wat er in het nawoord wordt gemeld. Over Kevin staat daar dat hij tegen etenstijd op het land ook weer begint te lopen maar inmiddels is dat allang niet meer zo omdat hij nu gewoon dag en nacht buiten staat, de hele dag door onbeperkt hooi heeft en meer beweging en vrijheid heeft gekregen, hij is er inmiddels helemaal van af.
Er worden in het nawoord nog meer oplossingen aangedragen waar de andere paarden van het onderzoek profijt van hadden, wellicht ook iets voor jouw om te proberen?

Deze:
http://www.nh.cybercomm.nl/stereo.htm
Over stereotyp gedrag.

Op de eerst genoemde site staan nog meer links die je verder kunnen helpen.

joya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:21

er is geen mogelijk dat hij op het land gaat geen mogelijk heid voor een stapmolen hij krijgt 3kwart kilo bix en 3 kwart kilo muslie s`ochtends smiddags en s`avonds dat en s`ochtends hooi en s`avonds hooi hij krijgt veel beweging 3x per dag is hij er minstens uit
hij gaat los in de bak elke dag hij word gereden of gelongeerd en er word wel is met hem gewandeld
hij kan met zijn buurpaarden wat zijn beste vrienden zijn ook gewoon snuffelen en zo dus daarom weet ik het niet meer

joya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:23

Ik zou hem trouwens heel graag naar buiten doen of in een paddock ofzo dat zou ook beter zijn maar hier is geen mogelijk heid nu voor

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:32

joya schreef:
Hey mensen bedankt voor jullie snelle reacties maar ik moet zeggen hij krijgt genoeg te eten en hij mist geen buur paarden want hij is vroeger mishandeld geweest en alleen opgevoed we hebben hem al een tijdje
hij kan ook gewoon met zijn hoofd uit zijn stal en zijn vrienden staan naast hem hij krijgt echt genoeg eten en over een stap molen hebben we geen beschikking en weiland enzo gaat niet door ik wil echt antwoorden die niet zeggen van in de wei doen ofzo dit is niet mogelijk meer

Het is mijn pony en hij is niet mishandelt geweest, hij is gewoon een zieltje, en we zoeken naar een goeie oplossing voor hem .