ik weet wel ongeveer wat basculeren is maar kan iemand toch nog eens het juist uitleggen wand ik weet niet of het helemaal juist is.
Fredt
Geplaatst: 21-11-04 21:31
Ik ben niet zo'n professioneel spring mens, maar volgens mij is basculeren dat het paard zich rond maakt in de sprong. Zijn rug gebruikt.
Glitch
Geplaatst: 21-11-04 21:36
Basculeren is volgens mij het evenwicht van het paard boven de sprong. Het ruggebruik en de techniek.
(volgens mij )
shasta
Geplaatst: 21-11-04 21:45
Dit is een stukje tekst van een uitleg over sprongen wat over Basculeren gaat.
Ook voor het springen is de basis van het rijden heel belangrijk. Daarom is het dressuurmatig rijden van springpaarden een must. Goede springpaarden moeten namelijk in het parcours soms heel korte wendingen maken en dienen zo gehoorzaam te zijn dat ze kunnen versnellen en vertragen wanneer de ruiter dat vraagt. Dat vereist natuurlijk wel wat training. Het goed aanrijden van de hindernis is zeer belangrijk en dient in een constant tempo en ritme te worden uitgevoerd. Als de hindernis goed wordt aangereden dan is het paard optimaal in balans alvorens het de sprong maakt. De ruiter drijft het paard met de beenhulpen naar de hindernis. Vlak voor het paard de afzet voor de hindernis maakt, brengt de ruiter de handen naar voren om het paard de ruimte te geven om te springen. Het springpaard brengt boven de hindernis zijn hoofd en hals naar beneden en maakt tegelijkertijd zijn rug bol in de curve die nodig is om de hindernis te overwinnen. Deze beweging wordt het ‘basculeren’ genoemd. Daarnaast moet het paard leren zijn afzet voor de hindernis te bepalen en zijn basispassen te verlengen of te verkleinen naar de hindernis toe.