pony laten scheren en wat nu!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corky

pony laten scheren en wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:00

hai,
ik wil graag tips over als je paard is geschoren.
ben er namelijk altijd tegen geweest vond het een beetje onnatuurlijk.(ieder voor zich hoor)
maar mijn pony heeft zo'n dikke vacht en na het rijden was ie steeds zeiknat.
nou moet ik zeggen dat ik dat niet zo'n probleem vond maar steeds als dat was gebeurd stond ie de volgende dagen z'n longen uit z'n lijf te hoesten.(koudje opgelopen dus)
dus nu heb ik besloten om hem te laten scheren maar hoe doen jullie dat met dekens en rijden enzo???
met rijden vind ik het zo zielig dat ie kaal is haha misschien ben ik eeen beetje een must hoor maar heb hem nog noiit geschoren vandaar.
en wil graag tips om te zorgen dat mijn schat nix te kort komt.

groetjes cindy

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:04

Als je een dekentje op hebt kun je er nog een deken onder doen. Of 2 dunne dekentjes. Als je gaat rijden eerst deken over zijn kont laten hangen. Beetje stappen deken af en gaan rijden. Na het rijden bij het uitstappen gelijk dekentje weer op. Hiervoor kun je het beste een dunne deken paskken. Handiger dan zo'n grote lompe.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:10

hij heeft nu geen deken op omdat ie zo zweten op stal vandaar dat ie dus steeds dikkere vacht krijgt.maar stappen met deken gaat denk ik een probleem geven want ik rijd alleen maar buiten Scheve mond

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:50

Pas idd op dat zijn spieren niet koud worden zonder zijn beschermvachtje. Een uitrijddeken is hier handig voor.
Even goed kijken of hij het op stal niet koud heeft met een dekentje op; anders evt. nog een dekentje erbij.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:00

corky schreef:
...nou moet ik zeggen dat ik dat niet zo'n probleem vond maar steeds als dat was gebeurd stond ie de volgende dagen z'n longen uit z'n lijf te hoesten.(koudje opgelopen dus)...

Een paard kan geen kou vatten doordat hij bezweet is. Een paard is een vluchtdier, dus hier kunnen ze echt wel tegen. Zou vreemd zijn als hij ontsnapt is aan iets, en dat hij dan dood gaat door een koudje
Het hele verhaal staat ook op paardnatuurlijk.nl

Dus als jouw paard zijn longen uit zijn lijf hoest zal er wel wat anders aan de hand zijn, haal er een DA bij.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:08

oke het kan niet zijn doordat ie kou vat.maar hij hoest dus alleen als ie de dag ervoor zwaar bezweet is geweest dat is dan toch raar!en weet je wat het is da weten ook niet alles en meestal krijg je banketstaaf verhalen.dus vertrouwen in de veeartsen heb ik niet echt meer.dat komt dus om een hoef probleem wat eerst zogenaamd in z'n knie zat en noem maar op.en een deken krijgt ie zeker op 300 gram met mini hals.en uitrij deken is een goed plan.thanx

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:14

wyko schreef:
Een paard kan geen kou vatten doordat hij bezweet is.

Nou ECHT WEL, dat is juist DE reden om een paard te scheren, als ze nat worden en koud worden ze juist ziek. Frusty

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:32

ja dat dacht ik dus ook vandaar dat ik hem ga laten scheren.maar begon dus wel een beetje te twijfelen.

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:09

Mijn knollie is dus ook geschoren en heeft op stal een 300 grams deken op (als het vriest een wollen halsdeken eronder). Als hij naar buiten gaat dan doe ik een regndeken eroverheen. Met rijden doe ik een zweetdeken op dat doe ik af als ik hem oppak en "echt" iets ga doen. Met een buitenritje doe ik ook een zweetdeken op omdat je erg veel stapt ( ik iig omdat ik over de weg moet).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:42

Als je je pony gaat scheren moet je wel een dekentje gebruiken als je gaat rijden zeker als je buiten gaat rijden.Je hebt speciale uitrijdekens en die blijven wel zitten hoor.Ik rij zelf binnen en gebruik bij het instappen en het uitstappen een fleese deken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:48

Je kunt natuurlijk ook je pony in een model laten scheren. Dan laat je gewoon een gedeelte van het haar zitten maar scheer je bijvoorbeeld de hals eruit. Voor inspiratie verwijs ik je naar: http://www.whoa.nl/scheren.htm

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:39

hey thanx allemaal echt tof dat jullie me allemaal willen helpen.ga van de week een uitrij deken van harry's horse halen zo'n water dichte omdat ik buiten rij .denk dat dat wel een goede keus is.alleen nog een vraagje hij staat dan met mini hals op stal is het niet erg dat ie de rest geen deken om z'n hals heeft?en hoe zit zo'n hals deken? heb namelijk een fjord met een flinke bos langen manen.hij heeft wel zomer exceem gehad dus weet niet of zo'n hals deken dan irriteerd.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:45

Zomereczeem komt duur mugjes prikken, en sommige pony's kunnen daar niet tegen. Maar door een deken kan het niet gaan irriteren. Tenminste, niet door het feit dat je pony zomereczeem heeft.
Als je nog nooit een pony geschoren hebt, raad ik je aan om het nu niet zelf te doen. Dan kan het er wel eens heel raar uit gaan zien.
Dus haal iemand erbij die al ervaring heeft, en na een paar keer kun je het zelf ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:10

corky schreef:
hey thanx allemaal echt tof dat jullie me allemaal willen helpen.ga van de week een uitrij deken van harry's horse halen zo'n water dichte omdat ik buiten rij .denk dat dat wel een goede keus is.alleen nog een vraagje hij staat dan met mini hals op stal is het niet erg dat ie de rest geen deken om z'n hals heeft?en hoe zit zo'n hals deken? heb namelijk een fjord met een flinke bos langen manen.hij heeft wel zomer exceem gehad dus weet niet of zo'n hals deken dan irriteerd.

Laat bij het scheren de benen, rug en achterhand ongeschoren, dat geeft bescherming tegen takjes, etc bij het buitenrijden, de pezen blijven beter warm (erg belangrijk in de winter) en je uitriijdeken heb je al en dit zijn ook de plaatsen waar het paard het minste zweet. En dat is nu de eerste reden voor jouw om te scheren. Als je veel buitenrijdt kan je het beste ook de buik ongeschoren laten, ivm natte modderspetters op de huid. Daarvan worden sommige paarden nogal fris en kriegelig van.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:19

Meavey schreef:
Nou ECHT WEL, dat is juist DE reden om een paard te scheren, als ze nat worden en koud worden ze juist ziek. Frusty

Enkel als ze in de tocht staan, anders niet. Ik zet mijn shetten regelmatig nat van het zweet op stal. Pak stro erop en verder niets. Nog nooit een snotneus gezien bij ze.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:38

Meavey schreef:

Echt NIET, lees maar op paardnatuurlijk.nl, daar word alles uitgelegt.
Mijn paard staat dag en nacht buiten, geen schuilstal.
Ik krijg hem echt niet meer droog gestapt, dus na het rijden gaat hij zo weer bezweet de wei op. (wel op adem). En hij heeft er nog nooit wat aan over gehouden.
Nooit 1 hoestje of koudje of weet ik wat voor ziekte gehad.

Je moet een paard niet met jezelf gaan vergelijken. Dus jij krijgt het koud als je bezweet bent, dat is bij een paard niet.
En als je dat niet begrijpt hoe het allemaal werkt staat alles goed uitgelegt op paardnatuurlijk.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 08:58

ja mijn paardje WORDT geschoren haha.ben zelf honden trimster dus ik weet hoe ik moet scheren maar een paard nee dat laat ik liever aan een ervaren iemand over.over paard natuurlijk heb ik zo mijn twijfels.als alles zo natuurlijk moet moet je ze ook niet gevangen houden en moet je ze ook niet rijden maar verder moet alles zo natuurlijk mogelijk.beetje vaag vind ik dat hoor.maar ieder voorzich