Vraagje (zelf niet western)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Vraagje (zelf niet western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 11:00

Hallo!
Ik heb even een vraagje.. ik hoorde dat jullie met een speciaal halster rijden/lopen weet ik niet Bloos
Maar als je met bv een halstertouwgaat trekken als je paard bv niet luistert... dat het dan strakker om de neus gaat zitten?
Mijn pony wil dus niet goed mee uit de wei.. ik heb dit zelf met mijn halster een beetje nagemaakt Schijnheilig Ik doe zegmaar t halstertouw nog onde de keel door zegmaar... Ik vraag em af wat nou precies t nut ervan is.. want t werkt wel! en ik heb t ook maar van iemand gehoord Bloos

Tis niet zo dat ik er misbruik van maak hoor, ik doe t alleen als mn pony echt niet wil luisteren (en ik gebruik het dus ook niet met rijden, alleen als ik dr moet ophalen van achter uit t land

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:05

Jij bedoelt een touwhalster. Nee die gaan niet strakker zitten om de neus. Wel hebben die halsters twee knoopjes. Die knoopjes drukken op de neus...En die druk kan behoorlijk oplopen. Dat wel.

Een halstertouw onder de keel doorhalen heeft een ander effect.

Ik zou beginnen met je pony gewoon ietsjes beter op te voeden. Hij moet ook achter uit het land gewoon aan een los touwtje met je meelopen. Lukt dat niet alleen, neem dan iemand mee die je kan helpen je pony voorwaarts te drijven, terwijl jij druk houdt op het halstertouw (dus niet trekt). Succes.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:35

Wat je mischien ook kan proberen is het halstertouw over de neus van je pony te doen, door de 'ringen' aan de zijkant van het halster (hoop dat het zo een beetje duidelijk is). Dan kan je eventueel meer druk uitoefenen op de neus als hij echt niet luistert. Ik doe dat zelf ook, maar alleen bij paarden/ponys die echt heel erg lastig zijn, maar het scheelt vaak wel een boel gedonder, en je kunt het langzaam afbouwen tot dat hij doorheeft dat ie inderdaad gewoon normaal moet doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:41

Van WN naar UZ. Niet echt 'western' die touwhalsters Haha!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 17:42

Jaah dat heb ik ook al gedaan.. over de neus.. maar de pony is gewoon nog heel erg jong, en t is dan te aantrekkeljk om bij de anmdere jonge paardjes te staan.... ik bedoel trowuens geen touwhalster... maar t moet dus wat anders zijn Knipoog Maar bedankt!

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:20

Ik weet denk ik wel wat je bedoeld wij noemen dat een kinstrap. Dan doe je je halstertouw door het gat van je halster en maak je hem aan de andere kant vast. Als je er dan aan trekt gaat hij straker zitten. Je kan het ook met een bit in doen. Wij gebruiken het vaak bij de hengst als we hem buiten gaan zetten dan krijgt hij zo'n kinstrap omdat hij anders heel erg gaat klieren en hiermee heb je toch wat meer te zeggen Lachen
Groetjes Danielle

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:07

verplaatst naar vmr

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:51

Ginger15 schreef:
Ik weet denk ik wel wat je bedoeld wij noemen dat een kinstrap. Dan doe je je halstertouw door het gat van je halster en maak je hem aan de andere kant vast. Als je er dan aan trekt gaat hij straker zitten. Je kan het ook met een bit in doen. Wij gebruiken het vaak bij de hengst als we hem buiten gaan zetten dan krijgt hij zo'n kinstrap omdat hij anders heel erg gaat klieren en hiermee heb je toch wat meer te zeggen Lachen
Groetjes Danielle

dat bedoel ik ja! Maar denk je dat het op deze manier ook helpt? En weet jij misschien een andere manier.. want het moet natuurlijk ook gewoon kunnen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:04

bedoelt ze niet gewoon een controll halster?
Kan helaas geen plaatje vinden, maar de keelriem loopt dat door het onderste oog bij de neusriem, waardoor er druk achter de oren ontstaat