mensen met overbouwd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irsa

mensen met overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 09:42

Mijn merrie is iets overbouwd en daardoor schuiven tot nu toe alle zadels op haar naar voren.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die ook een overbouwd paard hebben en een zadel dat niet schuift!

Met andere woorden, moet je er genoegen mee nemen dat je zadel schuift als je paard overbouwd is, of zijn er wel zadels te vinden die op een dergelijk paard niet schuiven?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:51

mijn concordemerrie is ook overbouwt, geen enkel probleem met al mijn zadels

ik denk eerder dat die van jou te weinig schoft ( en - spieren) heeft
misschien is een voorsingel wat voor jou?

een overbouwt paard wil niet zeggen dat die rug meteen een glijbaan is, de kont is gewoon wat hoger, maar de rug is verder gewoon normaal
heb je al een goede zadelmaker een zadel aan laten meten?

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 09:53

Klopt, ik had er misschien ook nog bij moeten zeggen dat ze nauwelijks schoft heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:57

aha , kijk !
dan heeft de overbouwtheid daar dus vrij weinig mee te maken
met een staartriem of voorsingel ben je vast al een heel eind geholpen!
een zadel met een wat plattere boom kan ook al een hoop schelen
je hebt ook speciale anti-slip dekjes
laat iig een goede zadelmaker komen, want een slecht passend zadel kan vervelende blessures veroorzaken !

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:52

Mijn fjord is ook aardig overbouwd Bloos en die heeft een Stübben zadel wat perfect past!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:54

En heeft ook helemaal geen schoft, wat voor merk zadel heb je nu?
Of misschien kan je een zadel op maat laten maken? ben je wel wat meer geld uit maar het, past dan super.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:00

waar ik eerst werkte waren ook een paar overbouwde paarden. daar hadden een springzadel van passier op liggen en dat schoof niet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:15

mijn paard is ook overbouwd maar mijn zadels schuiven niet, omdat ze ook nog eens een hoge schoft heeft. Ik heb een Ainsley en een Rossner en beide passen ze goed.

Die voorsingel waar crossmonster het over heeft is misschien wel iets. In ieder geval zou ik een goede zadelpasser laten komen en die om advies vragen. Altijd beter dan zelf aanklungelen, je kunt er zoveel problemen mee krijgen als het niet goed blijkt te passen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:36

Ook goed aansingelen. Ik zie veel mensen die de singel niet strak willen omdat ze dat zielig vinden, maar dan beweegt het zadel en da´s veel erger! Natuurlijk moet het paard wel gewoon adem kunnen halen Haha! enfin, verder is het allemaal al gezegd, voorsingel, staartriem. Wel eens geprobeerd met een gewone gevouwen deken eronder?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:30

Ik heb een overbouwde new forest die ook nog eens weinig schoft en een ronde rug heeft. Astjeblieft! Haha!
Ik heb 2 zadels die allebei niet schuiven. Ik heb overigens wel lang gezocht hoor. Ik heb een Daaleman dressuurzadel en een Stübben springzadel.

Ook voor overbouwde paarden kan je een goed passend niet schuivend zadel vinden. Het is alleen even zoeken en uitproberen.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:46

Ik zou eerst eens kijken of mijn zadel goed ligt en past. Een paard verandert naar mijn idee ook qua bespiering, afhankelijk hoe je rijdt. Ik zou persoonlijk niet zo snel kiezen voor een staartsingels als oplossing, maar eerder voor een voorsingel. Bij de IJslander die ik hiervoor reed had ik ook altijd een voorsingel nodig, omdat het paard 'tonnetje' rond was/is en het zadel naar voren bleef glijden. De antislipdekjes die crossmonster aangaf, zijn ook een goede oplossing. Succes ermee!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:36

eerst je zadel checken en als het naar achteren schuift kan een borsttuig / voorsingel een goede oplossing zijn, schuift het naar voor...dan een staartriem (net als bij een shet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:03

Voorsingels zijn echt knellende ondingen...Die zou ik nooit gaan gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:18

Fellor schreef:
Voorsingels zijn echt knellende ondingen...Die zou ik nooit gaan gebruiken.

Klopt, ze moeten strakker dan een gewone singel en ze liggen juist daar waar het zadel niet hoort te liggen, dubbel ellende dus.

Probeer anders eens een heel ander type zadel. Western of stock misschien? Ik kwam eens een stel ijslanders tegen met dit probleem, 1 had daarom een voorsingel en de andere een westernzadel, aangezien de eigenaar van het "voorsingelpaard" geen ander type zadel wilde, beestje liep niet 100% lekker met die voorsingel, en de andere met westernzadel dat dus wel bleef liggen liep wel lekker.

Verder kan je dit probleem ook verbeteren met een betere conditie van je paard. (spieren en gewicht).

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:21

Mijn [paard is ook een tikkie overbouwd en ik heb een Passier DSL. Ligt prima.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:27

Mijn pony is ook overbouwt, maard at is neit erg(hijs een half jaar oud nu)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:30

Lusitana schreef:
Ook goed aansingelen. Ik zie veel mensen die de singel niet strak willen omdat ze dat zielig vinden, maar dan beweegt het zadel en da´s veel erger! Natuurlijk moet het paard wel gewoon adem kunnen halen Haha! enfin, verder is het allemaal al gezegd, voorsingel, staartriem. Wel eens geprobeerd met een gewone gevouwen deken eronder?

En paard heeft last van een te strakke singel. Als jij je broeksriem heel strak hebt gedaan kun jij ook geen marathon meer lopen.
En als jij door het aansingelen van je singel een slecht passend zadel op de plek moet houden is dat veel vervelender dan dat hij naar voren schuift.

Met een voorsingel of staartriem los je het probleem ook niet op. Het zadel blijft dan nog niet goed liggen en het voelt niet bepaald prettig voor ene paard als hij een riem onder zijn staart langs heeft waar zoveel gewciht op staat dat ook nog eens schuurt omdat het zadel niet stil ligt.

Mijn zadel schuift ook, die van mij heeft weinig schoft en is net een nogal 'rond' Tong uitsteken

Zogau ik het geld er voor heb komt er een ander zadel. Voorlopig heb ik er een schapenbontje onder. Daardoor heeft ze er minder last van als het zadel naar voren schuift, en om de een of andere vreemde reden schuift hij nu ook lang niet zoveel meer.

En rechtop blijven zitten scheelt ook al een hele hoop.