Neusriem past die ook op een normaal hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siccootje

Neusriem past die ook op een normaal hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:39

Hoi,
Ik heb een nieuwe neusriem gekocht dat is er een zonder sperriem een dikke neusriem. Maar ik heb een gewoon hoofdstel met een gewoon dubbelgebroken bitje,, kan ik hier mee rijden met deze neusriem of moet ik er toch een ander hoofdstel of bit bij kopen?

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:59

Daar kun je gewoon mee rijden hoor

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:16

KAn er gewoon aan. Knipoog

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 10:33

ow,, oke dat is mooi Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:39

Kn gewoon,
maar hou dr rekening mee dat onder sperriem je het bit snel door de mond van je paard trekt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:55

Wat???? bit makkelijker door de mond trekken zonder sperriem. Hallo, hoe rijd jij? Teugelhulpen geef je met pols bewegingen, of je hand iets naar binnen, op je knijpt eens in de teugel. en dan moet er ook spanning blijven op de buiten teugel. De neusriem is niet ontworpen om het bit in de mond te houden. Je moet zonder neusriem kunnen rijden... De neusriem is ontworpen om de mond dicht te houden in het oorlogsgeweld als het paard op z´n snuffert klapt, zodat dat zijn mond niet open zou gaan waardoor er wat kon breken... dus eigenlijk heb je alleen een neusriem nodig tijdens de cross van een SGW...omdat je paard dan wel eens op zijn snoet kan gaan..voor de rest NORMAAL rijden, zoals het hoort.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:58

Voor die engels spreken ga hier eens kijken om te zien wat die leuke sperriem voor nut heeft (niet) en andere interessante dingen over tuig en trainingsmethoden http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php

Komt ook in het nederlands, ik ben hem aan het vertalen...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:40

TS: als je er van te voren niet over nagedacht hebt.. waarom heb je die neusriem dan gekocht??
En wat voor 'ander' hoofdstel zou je er bij moeten kopen dan? De hoofdstellen zijn in principe allen gelijk, als je de neusriem erafhaalt Haha!

Maar ik heb toevallig ook de sperriem van mijn hoofdstel gehaald. Nutteloos ding, en scheelt weer een riempje vastmaken Haha!
Succes met je neusriem, en je kan er dus gewoon mee rijden hoor.

xx_Irisje: Ohja, wat ik ook nog even zeggen(schrijven) over het 'bit door de mond trekken'... dan moet je wel HEEL veel krachtzetten hoor.. sjeej. als je dat voor elkaar wil krijgen Boos!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:12

Lusitana schreef:
... dus eigenlijk heb je alleen een neusriem nodig tijdens de cross van een SGW...omdat je paard dan wel eens op zijn snoet kan gaan...

ehm.. misschien domme vraag voor een Blond blondje, maar wat is een SGW?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:33

SamenGestelde Wedstrijd... dressuur, cross en springen...

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:45

Lusitana schreef:
Je moet zonder neusriem kunnen rijden... De neusriem is ontworpen om de mond dicht te houden in het oorlogsgeweld als het paard op z´n snuffert klapt, zodat dat zijn mond niet open zou gaan waardoor er wat kon breken... dus eigenlijk heb je alleen een neusriem nodig tijdens de cross van een SGW...omdat je paard dan wel eens op zijn snoet kan gaan..voor de rest NORMAAL rijden, zoals het hoort.

Hier ben ik het helemaal mee eens, alleen is het helaas met de "Engelse" sport verplicht om met een neusriem te rijden. Ik gebruik met de dressuur ook een gecombineerde neusriem, maar heb het nooit strak vast. Dat is ook niet nodig.

@ TS: De neusriem die je hebt gekocht kan gewoon aan je hoofdstel. Je kunt er alle soorten neuriemen aan doen, maakt allemaal niet uit. Alleen is de werking van de ene neusriem totaal anders dan de andere neusriem.

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 10:02

Bloos oke nou bedankt vooor jullie reacties,, ik heb er wel wat aan Lachen Ik heb hem gekocht omdat ik hem vet mooi vond maar ik wist niet dat er geen sperriem aan zat ik had dus niet goed gekeken.. dom dom dus daarom vraag ik het even voor de zekerheid. Nou doeii!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:41

Eigenlijk ben ik nu wel benieuwd naar die mooie neusriem van je... Haha!
Kun je een foto plaatsen?? Cheese!