hoeven niet gelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

hoeven niet gelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:31

Mijn pony heeft een steile en een minder steile hoef. Het verschil niet een héél groot maar wel meer dan normaal.
Mijn instructrice zegt dat ze zo gekapt moeten worden dat ze gelijk zijn, omdat anders de benen niet gelijk slijten. Dat vind ik opzich erg aannemelijk klinken. '
Maar mijn hoefsmid zegt juist dat de hoeven zo moeten blijven, omdat het anders niet meer lekker loopt voor het paard (dus ook niet als het geleidelijk aan gebeurt) en dat vind ik eigenlijk óók wel erg logisch klinken..

Kan een paard kwalen krijgen doordat de hoeven niet gelijk zijn? Ik ben zelf vooral bang voor zijn spieren, maar andere reacties zijn ook welkom.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:34

Het lijkt me wel dat de hoeven gelijk moeten zijn... ik ga toch ook niet op 1 platte schoen en 1 schoen met een klein hakje lopen, dan loop je scheef.. toch?
Lijkt me voor een paard niet heel verschillend... tenzij hij het al heel zijn leven heeft, dan lijkt me dat het lichaam zich erop aangepast heeft.. Ik zou eens een second opinion vragen bij een andere hoefsmid..

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:06

De hoeven moeten wel gelijk worden hoor! Met ongelijke hoeven is het voor je pony heel moelijk om goed recht en in balans te lopen. Hij zal inmiddels wel een manier gevonden hebben om toch goed te kunnen lopen, maar goed kan dat nooit zijn! Hij zal bepaalde spieren en pezen meer moeten gebruiken dan zou moeten. Als je de hoeven gelijk maakt zal hij daar natuurlijk aan moeten wennen. Als jij gewend bent om op één schoen met hak en één schoen zonder hak te lopen, moet jij ook wennen. Hij zal dan ook best een beetje spierpijn krijgen doordat hij zijn spieren anders moet gebruiken, maar uiteindelijk zal je pony goed gaan lopen en niet sneller slijten door ongelijke hoeven!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 00:15

Suzanne, wat jij zegt vindt mijn instructrice idd ook en dat vind ik wel logisch klinken. maar zou het niet zo zijn dat als een paard al 7 jaar op een beetje ongelijke voeten loopt, het voor hem veeel moeilijker/belastender is om 'gewoon' te leren lopen dan om zoals hij nu loopt vol te houden?

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:30

Waarschijnlijk zijn de hoeven van jou paard ook nooit meer gelijk te krijgen. Je hebt meer kans op blessures als je hem in een bepaalde houding dwingt en hoe kort hij ook bekapt zal worden de hoeven groeien in dezelfde ongelijke vorm terug. Vaak komt het doordat ze met grazen (vanaf veulen af aan) met steeds hetzelfde voetje voorstaan waardoor de druk om de ene hoef steeds groter is dan op de ander. Zo krijg je het verschil in 'steilheid'.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:36

Tja ik vind beide meningen aannemelijk, zou ook maar een second opinion bij een andere smid vragen. Je kan ze wel wat steiler laten zetten dmv een hakje, maar dat werkt best wel door in de schouder van je paard en daar moet ie ook aan wennen. Is het verschil heel erg groot?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:27

Zolang de hoeven EVEN HOOG zijn, maakt de vorm niet zoveel uit. dat is meer estetisch. Op de stoeterij waar ik werkte in Engeland , hebben ze bij een Arabier er jaren over gedaan om de hoeven gelijk te krijgen, maar dat ging dan wel over en heel kostbaar paard dat veel op keuringen kwam... voor het werk maakt het niks uit, denk ik zelf.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:28

Met ongelijke hoeven/benen krijg je versnelde slijtage in één of allebei de benen en is er een grotere kans aanwezig dat je paard op den duur een hoefkatrol ontsteking oploopt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:31

Op een bepaalde leeftijd is het niet meer te corrigeren, als je dat toch doet, kan een paard idd erg veel last krijgen, zoals jouw hoefsmid ook al zij. Je kunt het wel steeds een heeeeeeel klein beetje aanpassen. Maar grote kans dat het nooit helemaal goed komt, dat had dan in zijn eerste levensjaren moeten gebeuren.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:05

De hoefsmid kan ze ook beetje bij beetje gelijk maken. Duurt wel heel lang.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:13

Kaat18"]
Tja ik vind beide meningen aannemelijk, zou ook maar een second opinion bij een andere smid vragen. Je kan ze wel wat steiler laten zetten dmv een hakje, maar dat werkt best wel door in de schouder van je paard en daar moet ie ook aan wennen. Is het verschil heel erg groot?
[/quote]

tsja wat is groot.. ik weet niet zo goed in watvoor 'maat' ik het moet uitdrukken maar ik vind het verschil niet echt heel groot. je ziet het duidelijk maar het is niet zo dat de een 3 cm langer is (van onderen dus) als de ander.

[quote="MissSisa schreef:
De hoefsmid kan ze ook beetje bij beetje gelijk maken. Duurt wel heel lang.

ik weet dat het kán.. vraag me alleen af of het verstandig is om te doen voor zn spieren e.d.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:30

je hoefsmid heeft gelijk, bij een jong paard kun je nog van alles gaan corigeren, maar bij een ouder paard wordt dat moeilijk.

de benen zijn gewend aan een bepaalde stand en als je die dan toch perse wilt veranderen, kun je daar ernstige problemen mee krijgen.

immers een been wat altijd op een bepaalde manier op een hoef gestaan heeft en dat ineens anders gezet wordt, krijgt veel sneller last van slijtage omdat de boel nu anders belast wordt..

ga maar na: je loopt je hele leven op schoenen, en die schoenen zitten bij je tenen wat strak. maar na veertig jaar besluit je om schoenen te kopen die heel wijd zitten bij je tenen... dan krijg je daar last van omdat je voeten daaraan gewend zijn...

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:03

Bij ons op stal is een paard die 1 plat voet heeft. Ze heeft nu na jaren er goed op gelopen te hebben er een blessure aan gekregen. Door al die jaren verkeerd lopen heeft ze een chronische overbelasting van een pees. Ik zou dit proberen te voorkomen door toch stukje bij beetje de hoeven gelijk te laten maken. Het paard bij ons op stal heeft nu ook speciale ronde ijzers.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 14:18

hmm dinsdag zijn we naar de hoefsmid geweest en ik heb het er weer eens met hem over gehad.
Hij blijft er bij dat het niet goed is om na 7 jaar alles nog eens te gaan veranderen. volgens heb zijn de hoeven niet zó ongelijk dat het schadelijk kan zijn dus dat geloof ik dan maar Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:40

Ze hadden je paard moeten corrigeren toen hij nog jong was, nu ben je te laat. Als je een paard nu gaat bekappen zodat hij 2 gelijke hoeven heeft, dan gaat het gecorrigeerde beentje nog harder slijten dan hij al doet. Een keer voor bijvoorbeeld een keuring is niet erg, maar je kunt een paard niet gaan veranderen op 7 jarige leeftijd. Ook stukje bij beetje gelijkmaken is schadelijk. Een jong paard heeft nog zachte botten, dat kun je manipuleren. Een volgroeid paard heeft dat niet meer, je kunt dus ook geen beenstanden meer corrigeren e.d. Doe je dat wel, dan richt je alleen maar meer schaden aan.