Wel/niet papieren, snap er niets van..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Wel/niet papieren, snap er niets van..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:27

Alweer een topic van mij over dekken/veulens etc...

Ik heb misschien een leuke Fries gevonden, in plaats van de Friese naarling van de eigenaresse van mijn verzorgpony om mijn verzorgpony te laten dekken.. en omdat het via een kennis is, zou het dan véél goedkoper kunnen. Maar zei hij, dan komt er geen dekbon bij, en krijgt het veulen dus geen papieren.
Oke.. Maar, wat houdt dit nou precies in? Kan ik hem dan wel inschrijven bij een stamboek? En kan ik dan wel zeggen dat de vader die en die hengst is? Of .. ??
Zal wel een hele blonde vraag zijn, maar ik snap er niets meer van Verward

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:30

Tja, je kunt natuurlijk wel zeggen wie de vader is, dat weet je immers wel, maar dat staat dus nergens op papier zeg maar. Je kunt hem ook niet in het stamboek inschrijven en de veulens brengen meestal minder geld op(weet niet wat je met het veulen wilt doen?). Zeker als je met het veulen weer wilt gaan fokken zou ik er als ik jou was toch voor kiezen om een hengst met papieren je pony te laten dekken..

Maar als het veulen gewoon bedoeld is als leuke rijpony voor jou of iemand anders zou ik het niet zo'n probleem vinden als hij geen papieren heeft. Mijn pony heeft ook geen papieren, maar daardoor doet hij het echt niet minder goed ofzo Knipoog Maarja, er zijn ook mensen die perse een paard moet goede papieren willen, daarover verschillen de meningen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:35

De hengst heeft wel papieren, maar het zou mij VEEEEL geld schelen als we er geen dekbon bij doen, en het veulen dus geen papieren krijgt.

Wat voor nut heeft het trouwens om je paard in te laten schrijven bij een stamboek?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:40

Ja, dat zal inderdaad veel geld schelen, maar ook in de waarde van je veulen. Daar zou ik dus wel even over nadenken. Heeft de merrie papieren?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:43

Uhhh... geloof het niet Bloos
Dan maakt het dus ook niets uit..
Maar het wordt dan toch al een raar mengelingetje.. de merrie is namelijk 1/4 new forrest 3/4 arabier, ik heb een Friese hengst op het oog.. dus dan wordt het veulen 1/2 fries, 3/8 Arabier, 1/8 new forrest Haha!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:44

Zou er nog maar eens heel goed over na gaan denken dan, maarja als het je verzorgpony is heb je misschien ook niet zo heel veel in te brengen..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:52

Ik geloof niet dat ze het veulen ooit zouden gaan verkopen oid.. Maar in ieder geval heel erg bedankt

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:56

Nee ok, maar ik bedoelde het kruisingen idee...(waar je nog even goed over na moet gaan denken)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:01

Maakt niet uit wat voor ras hengst we de merrie laten dekken, een kruising blijft het toch wel..
En het idee van een Friese hengst komt van de eigenaresse..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:03

Sanet schreef:
Maakt niet uit wat voor ras hengst we de merrie laten dekken, een kruising blijft het toch wel..
En het idee van een Friese hengst komt van de eigenaresse..

Ik zou er toch een Arabier of een New Forest op zetten, Een Arabier en een New Forest op elkaar zetten is niet zo heel erg, maar daar weer een Fries op zetten... Volgens mij krijg je daar rare experimentjes van...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:35

Jus_dOrange schreef:
Ik zou er toch een Arabier of een New Forest op zetten, Een Arabier en een New Forest op elkaar zetten is niet zo heel erg, maar daar weer een Fries op zetten... Volgens mij krijg je daar rare experimentjes van...

Hoe bedoel je dat precies? Het lijkt me dat er dan gewoon een paard/pony met 4 benen, een staart, het liefst een hals en een hoofd uitkomt..
Of bedoel je meer proportioneel?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:42

De kans bestaat dat het veulen rare verhoudingen heeft.