Stoelzit door te groot zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bridgehill

Stoelzit door te groot zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 19:57

Sinds deze week ben ik weer eens meer op mijn houding gaan letten. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat mijn lichtrijden er niet uit ziet en dat ik ook in stap de neiging heb tot stoelzit. Ik kan dit oplossen door verder voor in het zadel te gaan zitten. Dit heb ik nu een paar dagen gedaan en dan merk is dus dat het zadel lang niet zo fijn zit als wanneer ik verder naar achteren zit. Ik heb echt het idee dat het diepste punt van het zadel meer naar achteren ligt dan waar ik moet gaan zitten om mijn benen goed te hebben. Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een te groot zitvlak van het zadel? Ik rijd nu nl. met een 17,5 inch en vraag me dus af of ik niet beter een 17 inch zadel zou kunnen hebben. Ik ben 1.64m en weeg 51 kilo. Of moet ik gewoon wennen aan de nieuwe plek in het zadel?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:16

Het kan best dat je zadel te groot is, ik heb exact hetzelfde met de meeste 18 inch zadels, ook bij dure stubbens.
Als ik zo je lengte en gewicht lees zou een 17 inch wel beter zijn, misschien pas je zelfs nog prima op een 16.5

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:22

Ja, dat is een punt (zadel te groot) en ook moet het diepste punt natuurlijk in het midden van het zadel liggen als het op het paard ligt. Is het niet zo, kun je het corrigeren met een speciale onderlegger. Beugels wat langer maken kan ook stoelzit voorkomen. Hoe gaat het zonder beugels?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:26

Ligt het zadel wel goed op je paard? Kan ook zijn dat het niet goed past en daardoor wat achterover ligt en jij daarom die houding aanneemt. Zou er eens door een deskundige naar laten kijken. Als het aan het zadel ligt, kan je proberen goed te zitten tot je een ons weegt (het zadel brengt je dan steeds opnieuw in de verkeerde positie).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:47

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn zadel ligt wat achterover ondanks 3x opvullen, dat wordt dus extra in de hand gewerkt doordat ik teveel achterin het zadel kom te zitten. Ik ben ongeveer van hetzelfde formaat als jij en heb ook een 17.5. Ik leg er nu een dik kussentje achter onder, dat is echt een verademing! Als ik een nieuw zadel koop, wordt het een 17".

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:19

Een stoelzit komt wordt ook vaak veroorzaakt doordat de beugelophanging te ver naar voren zit. Je benen worden daardoor als het ware naar voren getrokken (of je moet gaan compenseren wat spierspanning kost). Kijk maar eens naar boonmloze zadels, daar is de beugelophanging meestal verder naar achteren en zit de ruiter sneller in een goede zit (in balans).

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:46

Ik heb het ook (gehad), op de foto's in mijn profiel kun je het nog wel een beetje zien. Mijn zadel is op de groei gekocht omdat ik 13 was toen we het kochten, maar ik ben toch niet zo gegroeid als ze verwacht hadden. Ik zat altijd het fijnst vrij achterin het zadel, nu heb ik mezelf aangeleerd dat ik meer voorin moet zitten. Je ziet dan ook de bespiering in je benen gaan veranderen en je kunt makkelijker zitten. Toch blijf ik erg veel ruimte over hebben waardoor ik goed mijn spieren moet gebruiken om bijv. in uitgestrekte draf stil te blijven zitten.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:10

mijn zadel lag ook te ver achterover en kreeg ik ook een stoelzit.
zit erg onhandig en springen met dat zadel was een ramp. heb het laten opvullen en klaar is kees.
in mijn profiel het zadel, voor het opvullen. ( de vos)