Stalrust - Afleiding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Stalrust - Afleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 18:13

Mijn 2 jarige heeft gisteren kennis gemaakt met onze dierenarts toen deze een bult op zijn rug weg ging snijden. De bult zat er van geboorte af aan en bleek een ingegroeide haar te zijn. Alles is goed gegaan en de bult is netjes verwijderd.

Nu moet mijn paard een week op stal staan en mag niet losgegooit worden in de paddok. De reden hiervoor is dat wanneer hij gaat rollen of rennen, de wond natuurlijk weer open kan gaan of gaan irriteren door het zand. Nu was mijn vraag of iemand ideeën of tips heeft waardoor deze week zo snel mogelijk voorbij is voor mijn paard dmv een beetje afleiding.

Hooi krijgt hij genoeg, maar om mijn paard nou de hele dag met hooi vol te proppen is ook niet de bedoeling. Ik mag met hem rondstappen en zal ook wel een dappere poging ondernemen maar ik denk dat hij over een paar dagen wel erg onstuimig wordt. Zelf zat ik te denken aan van die lick-it stenen. Iemand hier ervaring mee? Die van mij is vrij kieskeurig dus of dit er nou ingaat is ook nog maar de vraag. Wel heeft hij een jolly bal die hij links laat liggen Clown Ideeën? Tips? Lachen

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:26

Misschien kun je zoals een andere bokster een keer liet zien zelf zo'n fles met gaten maken en daar biks in doen zodat hij een tijd bezig is met zijn eten? En misschien kun je zijn hooi in een hooinet doen zodat hij langer bezig is?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:28

Bij ons op stal staat een paard dat lang stil heeft moeten staan. Ze hebben toen aan een ketting een lege douchegel fles gehangen, en meneer is er altijd mee aan het spelen. Hij heeft er in ieder geval veel afleiding van.
Z'on lick-it zou ook inderdaad een goede afleiding kunnen zijn. Als je paard er helemaal verzot op is helemaal. Je zou m dan zelfs buiten de stal op kunnen hangen zodat ie er wat moeite voor moet doen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:30

Lick it is niet zo'n hele goede oplossing. Hoogstens voor een dagje. Maar die dingen zijn zo weggelikt Knipoog hahah. En nog duurook..
Maar iets van een skippybal ofzo..of wat GiBo zegt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:14

takken van bomen, daar zijn ze vrij lang mee bezig...
verder natuurlijk meerdere malen gaan stappen, maar dat moet wel lukken natuurlijk...

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:39

ik denk ook dat je bijv. het voeren kan rekken, bij ons op stal zijn er ook paarden met zo'n voerbal, dat ze het er echt uit moeten 'rollen'.
En je kan proberen wat 'speeltjes' te wisselen.. Dat het elke keer tóch wat anders is.
En dit soort dingen hoeven vaak niet eens duur te zijn.. Het paard waar Fredt het over heeft heeft het erg naar z'n zin met de fles Knipoog

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:09

Idd na 1 of 2 dagen een ander speeltje, anders zijn ze er zo snel op uit gekeken.

Mijn paard heeft ontzettend veel lol gehad van een jolly bal (soort van skippy bal, maar dan in diervriendelijke uitvoering). Na 2 maanden was er niets meer van dat ding over, ze heeft haar eigen helemaal uitgeleefd op dat ding. Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:48

Ik heb een kleine versie van de jolly bal opgehangen in zijn stal. Hij gunt het ding geen blik waardig, alleen wanneer ik er een wortel in het hengsel verstop Haha!

Ik kan evt kijken voor die lick it stenen. Maar zoals hier en daar al werd geoppert zijn die dingen vrij duur. En ik vraag me af of meneer ze ook daadwerkelijk lust. Hij is zo verschrikkelijk kieskeurig!

Misschien moet ik idd maar zelf gaan improviseren....

Trouwens ellepel, wat bedoel je met takken van bomen? Laat je je paard daar serieus aan kauwen? Verward

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:52

skippybal is ook zo finito geloof mij :p. ik heb er een gewone voetbal inliggen. een gewone liksteen met aparte smaak kan ook wel helpen.

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:57

Je kan een flinke stam van een wilgenboom af (laten ) zagen en ophangen in een hoek van de stal (dan kan hij er niet op gaan liggen).Wilgen kunnen geen kwaad en hij heeft lekker wat te knagen.
Ik had een mineraalblok waar ze echt niet naar omkeek...nu heb ik zo'n steen (uit een of ander gebergte) nou het kwijl loopt van de muur!
Je hebt ook papier wat op spiegel lijkt,wel even laten wennen.....dan voelen ze zich niet alleen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 14:24

Ok bedankt iedereen! Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:05

Wilgentakken ! daar zijn ze uren mee bezig !

Afbeelding

dravertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:20

Mijn beesie heeft een voerton voor als ze wat meer binnen staat, speelt ze harstikke leuk mee!!! Verder heeft ze een jollybal en een grote liksteen (zo'n rode) waar ze zich mee vermaakt.